الس
معنی کلمه الس در لغت نامه دهخدا

الس

معنی کلمه الس در لغت نامه دهخدا

( آلس ) آلس. [ ل َ / ل ِ ] ( اِخ ) نام شهری ببلاد روم نزدیک بدریا بیک روزه راه از طرسوس.
الس. [اَ ] ( ع مص ) خیانت کردن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( از اقرب الموارد ). با کسی خیانت کردن. ( مصادر زوزنی ). خیانت. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). || شوریده خرد شدن. ( تاج المصادر بیهقی ). شوریدگی عقل. ( منتهی الارب ). شوریده عقل شدن یا رفتن عقل. ( از اقرب الموارد ). الس الرجل ( مجهولا )؛ اختلط عقله أو ذهب ، فهو مألوس. ( اقرب الموارد ). || ( اِ ) اصل بد. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از لسان العرب ). || خیانت و دزدی. ( منتهی الارب ). الخیانة والغش. ( اقرب الموارد ). || دروغ. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). کذب. || شک. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). ریبت. ( اقرب الموارد ). تردید. دودلی. || تغییر خو. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). || خطای تدبیر. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ).
الس. [ اُ ] ( اِخ ) این نام را در قرای میان رودبار رشت به ممرز ( آمل ) دهند. رجوع به ممرز شود.

معنی کلمه الس در فرهنگ فارسی

( اسم ) اولاس
این نام را در قرای میان رودبار رشت به ممرز دهند .

معنی کلمه الس در دانشنامه عمومی

آلس. شهر آلس ( به فرانسوی: Alès ) در شهرستان گار در ناحیه لانگدوک روسیون با جمعیت ۳۹٬۹۴۳ نفر در کشور فرانسه واقع شده است
الس (تونس). الس یک منطقهٔ مسکونی در تونس است که در استان سلیانه واقع شده است.
معنی کلمه الس در فرهنگ فارسی
معنی کلمه الس در دانشنامه عمومی
جملاتی از کاربرد کلمه الس

جملاتی از کاربرد کلمه الس

مخصوص بود به ورع و تقوی، و حافظ حدیث پیغمبر بود، علیه السّلام. و این طبقه بجمله از فریقین وی را مبارک داشته‌اند و صحبت مشایخ بزرگ دریافته بود، چون ذوالنون مصری و بشر حافی و سری سقطی و معروف کرخی و مانند ایشان، رضی اللّه عنهم.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال بریزبن رور، باشگاه فوتبال سیدنی، باشگاه فوتبال فاینورد، باشگاه فوتبال العین، باشگاه فوتبال شیمیزو اس-پالس، باشگاه فوتبال سیدنی اشاره کرد.
مست شود نیک مست از میِ جام الست پر کن از می‌پَرست خانه خمار را
به گریه گفت مقصودم نه مال است به زر نرخ هنر کردن وبالست
لقب‌های «خلیفة السید» و «خلیفة الشیخ» بیانگر نیابت ابوالصلاح از سوی سید مرتضی و شیخ طوسی است.
کأساً اذقنی من عین حبّک فیض الفیض یدعوا انت السّمیع
چون نبودیم در خور خدمت گفت عفوت که السلامة مر
السلطه یک منطقهٔ مسکونی در قطر است که در دوحه (شهرداری) واقع شده‌است.
عیسی علیه السّلام بگورستانی بگذشت مردی از آن گورستانیان آواز داد، خدای ویرا زنده کرد گفت تو کئی گفت حمّالی بودم بارهای مردمان برگرفتمی روزی پشتۀ هیزم از آن کسی برگرفتم خلالی از آن باز کردم تا بمرده ام مرا بدان مطالبت همی کنند.
در دوران سلطنت احمدشاه، او بسیار محترم و با عزت زندگی می‌کرد و بیشتر وقت او صرف رسیدگی به املاک وسیع خود که در دوران حکومتش تدارک دیده بود و بیشتر در عراق عجم قرار داشت سپری می‌شد. در ۱۳۰۱ ش کمیسیون بودجهٔ مجلس، شهریهٔ او را ماهی هزار تومان تثبیت کرد و این رقم در آن ایام بالاترین مبلغی بود که به شاهزادگان درجهٔ اول پرداخت می‌شد. غیر از او برادرش نصرت‌السلطنه هم از این حقوق برخوردار گردید. در ۱۳۰۴ مجلس پنجم شهریهٔ او را به هفتصد و پنجاه تومان در ماه کاهش داد. بعد از عزل احمدشاه، عضدالسلطان گوشه گیر شد و بیشتر وقت خود را در باغ و عمارت موسوم به عضدیه و املاک خویش در عراق عجم می‌گذراند و به هیچ وجه خود را به حکومت نزدیک نمی‌کرد.
هم چنین مطبعة السعادة آن را در سال ۱۳۵۱ هجری قمری در ۱۴ جلد در قاهره به چاپ رساند، سپس مکتبة المعارف در بیروت و مکتبة النصر در ریاض، نسخه منتشر شده مکتبة السعادة را در ۱۴ جلد (۷ مجلد) منتشر کردند. این چاپها همه در قطع بزرگ روانه بازار شده‌است.
غم و سوگند بر خوانم مجالس نم و سوزند بر جانم مصاحب
قوی بالان شعر ایله چالسین سنه لای‌لای قره‌داغ ...
السوده یک روستای توریستی در منطقه ابها در عربستان سعودی است که در استان عسیر واقع شده‌است. السوده ۲٬۸۰۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است و کوه‌های آن پوشیده از درختان متراکم ارس است.
در اروپا، جامعه گرایان مدرن شامل حزب محافظه کار در انگلستان، بخش کوچکی از حزب سوسیال دموکرات در آلمان و حزب دموکرات مسیحی هلند هستند. گفته می شود مانوئل والس، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال 2022، یک جامعه گرای مدرن است.
الست بربّکم گفتم بذرّات دمیدم در تمامت نفخهٔ ذات
گیاهی که به صورت محلی «السد» شناخته می‌شود که به خاطر رونق در بخش شرقی قطر، به ویژه در ساحل، مشهور است، این منطقه به این نام نامیده شد.
وَ اللَّهُ یَدْعُوا إِلی‌ دارِ السَّلامِ اللَّه با سرای سلامت میخواند، وَ یَهْدِی مَنْ یَشاءُ و راه مینماید و او را که خواهد، إِلی‌ صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ. (۲۵)
و قال الضحاک هو صفرة الوجه و امارة التهجد فی وجوههم من السهر و قال الحسن: اذا رأیتهم حسبتهم مرضی و ما هم بمرضی و قال سعید بن جبیر: هو اثر التراب علی الجباه.
... سیره متروک و فراموش شده شخص مولای متقیان علی علیه‌السلام، قولا و عملاً، که از تاریخ زندگی آن حضرت پیداست بهترین درس آموزنده در این زمینه است.