الزامی

معنی کلمه الزامی در لغت نامه دهخدا

الزامی. [ اِ ] ( ص نسبی ) واجب و لازم. تعهدآور. الزام آور. رجوع به اِلزام شود.

معنی کلمه الزامی در فرهنگ معین

( ~. ) [ ع - فا. ] (ص نسب . ) اجباری .

معنی کلمه الزامی در فرهنگ فارسی

( صفت ) اجباری الزام آور: این امر الزامی است .

معنی کلمه الزامی در ویکی واژه

اجبا

جملاتی از کاربرد کلمه الزامی

تبرائیان یک گروه گشتی بودند که در کوچه‌ها و بازارها با صدای بلند، مخالفان اهل بیت را لعن می‌کردند و مردم نیز در جواب، ملزم به گفتن کلمهٔ «بیش‌باد و کم‌مباد» بودند. این افراد در اوایل حکومت به‌وسیلهٔ شاه اسماعیل انجام وظیفه می‌کردند و سالها بعد (حین تلاش‌های شاه برای جداسازی دین از سیاست، اقتصاد و زندگی روزانه مردم) حضوری در جامعه نداشتند. با این حال جانشین وی شاه تهماسب یکم که برخلاف پدر، اعتقاد راسخ به تشیع داشت، دوباره آنان را به صحنه آورد. تبعیت الزامی شد و در برخی مناطق نیز همراه با تهدید و فشار بوده و در صورتی که شخصی در بیان لعن و نیز در جواب کلمات «بیش‌باد و کم‌مباد» کوتاهی می‌کرد، او را به قتل می‌رساندند.
نگرانی برای رفتار تخصصی و محافظت از مردم که به دلیل خرابی‌های پل برجسته شده‌بود، همچنین فاجعه ملاس بوستون (۱۹۱۹)، انگیزه ای برای جنبش دیگری فراهم کرد که برای مدتی در جریان بود و منجر شد نیاز به مدارک رسمی (مجوز مهندسی حرفه ای در ایالات متحده) برای کار الزامی شود. این شامل جلسه‌ای از ترکیب الزامات آموزشی، تجربه و آزمون است.
اسپیسرها مهم‌ترین ابزار برای رسیدن به پوشش بتنی الزامی هستند.
این استاندارد باید برای حسابداری سرمایه‌گذاری در واحدهای تجاری وابسته بکار گرفته شود. با این حال، این استاندارد در رابطه با سرمایه‌گذاری در واحد تجاری وابسته توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری و واحدهای تجاری مشابه کاربرد ندارد. این قبیل سرمایه‌گذاری‌ها طبق استاندارد "حسابداری سرمایه‌گذاریها" به ارزش بازار اندازه‌گیری می‌شود. در ضمن، رعایت الزامات افشای قسمت (و) بند ۳۵ برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری و واحدهای تجاری مشابه الزامی است.
این تست به بررسی این پرسش می‌پردازد که بنگاه انحصاری فرضی با افزایش قیمت (مثلاً ۵ یا ۱۰ درصد)، چه تعداد از مشتریان خود را از دست می‌دهد؟! آیا بنگاه انحصاری فرضی می‌تواند به شکل سودآوری قیمت خود را افزایش دهد؟! برای تحلیل این موضوع، بررسی متغیرهایی چون قیمت، هزینه، فروش و درآمد برای یک دوره به اندازه کافی بلند الزامی است. به این ترتیب می‌توان به کمک برآورد کشش قیمتی کالا و خدمات، بازار مربوط را تشخیص داد.
در فرایند تولید محلول ادبلو به‌کارگیری فیلترهای مخصوص در کارخانجات تولیدی و دستگاه‌های مجهز به تغییرات واکنش شیمیایی محلول بسیار الزامی است.
حکیمی را گفتند: آن را که به مردمان شهر گفتی، نپذیرفتند. گفت: پذیرش سخنم را الزامی نیست. آنچه بدان ملزمم، درستی سخن من است.
آکادمی کینگز (به عربی:کینغز أکادیمی)، یک نهاد آموزش عالی شبانه‌روزی مختلط خصوصی است که در اوت ۲۰۰۷ در مادبا اردن آغاز به کار کرد. این آکادمی بر اساس الگو و ساختار مدارس شبانه روزی جدید انگلیس ساخته شده و تجربه ملک عبدالله از آکادمی دیرفیلد ماساچوست الهام بخش تأسیس آن بوده‌است. آکادمی کینگز همچنین زیربنای نهاد آموزش عالی اردنی را منعکس خواهد کرد. در علوم مقدماتی و برنامه آموزشی علوم که بر اساس برنامه تعیین سطح پیشرفته آمریکا تدوین شده، خواندن عربی الزامی است و در کل چهار سال آموزشی توجه خاصی به امور اقتصادی، سیاسی و مذهبی منطقه خواهد شد. فاصله این نهاد آموزش عالی از شهر امان ۳۰ دقیقه و مساحت آن ۵۳۸۲۰۰ متر مربع و تعداد ساختمان‌های آن ۲۳ واحد است.
آموزش مادام‌العمر در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی، کالج‌های محلی دولتی و خصوصی، مؤسسه اداره دولتی اردن، مرکز جغرافیای اردن و انجمن علوم پادشاهی و دیگر موسسات ارائه می‌شود. رشته‌هایی که تدریس می‌شود شامل مهندسی، صنایع، کشاورزی، زبان‌های خارجی، علوم کامپیوتری، مطالعات منشی‌گری، تربیت بدنی و دیگر رشته‌ها است. این دوره‌ها معمولاً از یک هفته تا شش ماه طول می‌کشد و به دانشجویان در پایان دوره گواهی گذراندن دوره یا گواهی قبولی اعطا می‌شود. شرایط لازم با توجه به رشتهٔ ارائه‌شده و سطح آن متغیر است. برخی از این رشته‌ها برای حرفه‌های خاصی طراحی شده‌اند که در آن صورت داشتن تجربهٔ کاری در رشتهٔ مربوط برای گذراندن دوره‌ها الزامی است.
آتش‌بس اسرائیل و حماس آتش‌بسی در جنگ اسرائیل و حماس بود. هر دو طرف با وقفه چهار روزه در درگیری موافقت کردند و آتش‌بس مشروط به تمدید برای آزادی گروگان‌های اضافی است. این آتش‌بس، آزادی ۵۰ گروگان در غزه را در ازای ۱۵۰ اسیر فلسطینی که در اسرائیل به اتهام جرایمی از جمله حمایت از تروریسم، اعمال خشونت‌آمیز و پرتاب سنگ متهم شده‌اند، الزامی می‌کند. در جریان آتش‌بس، طرفین بر ورود کمک‌های بشردوستانه به منطقه محاصره شده توافق کردند.
این شکل‌گیری هویت متمایز بر این اساس الزامی تلقی می‌شود که جامعه دینی این توان را از دست داده که خود را مذهبی معرفی کند. اصول بنیادین «دین به خاطر غفلت کنار گذاشته شده، و به واسطه سازش و بی‌توجهی از بین رفته، به گونه‌ای که از دید گروه جدایی طلب بنیادگرا تعریفی که جامعه عموماً مذهبی از خود دارد کامل بیگانه و اساساً مخالف ذات دین آن جامعه‌است.»؛ بنابراین جنبش‌های بنیادگرا بر همان اصول مذهبی گروه بزرگتر بنیان نهاده می‌شوند، اما بنیادگرایان با خودآگاهی بیشتر تلاش می‌کنند رویکردی را در مورد دنیای مدرن ایجاد کنند که بر پایه وفاداری شدید به آن اصول استوار است، تا شفافیت هر دو مسئله دین و زندگی را حفظ کند.