الروح

معنی کلمه الروح در دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] «الرّوح» نام کتابی است که ابن قیّم جوزیّه در مورد روح و حالات آن قبل و بعد از دنیا به زبان عربی
در قرن هشتم هجری نوشته است.او در این کتاب به دنبال اثبات مسائلی حول روح و نفس با استناد
به آیات و روایات می باشد.
اولین بحث کتاب این است که آیا اموات سلام و زیارت احیاء را متوجه می شوند یا نه؟در پاسخ به
این سئوال به روایتی از پیغمبر اکرم صلی اله علیه و آله استناد می کند که حضرت فرمود: «ما من سلم یمرّ علی قبر
[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
روح (۵۷ بار)
«رُوح» از نظر لغت، در اصل به معنای «نفس» و «دویدن» نیز آمده است، بعضی تصریح کرده اند که «روح» و «ریح» (باد) هر دو از یک ماده مشتق شده اند، و اگر «روح انسان» که گوهر مستقل مجردی است، به این نام، نامیده شده، به خاطر آن است که از نظر تحرک، حیات آفرینی و ناپیدا بودن، همچون «نفس و باد» است.
منظور از «رُوح»، در سوره «معارج» همان «روح الامین»، بزرگ فرشتگان است که در سوره «قدر» نیز به او اشاره شده است، آنجا که می گوید: تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْر «در شب قدر، فرشتگان و روح به فرمان پروردگارشان برای تقدیر امور نازل می شوند».
البته، «روح» چنان که اشاره شد معانی مختلفی دارد که در هر مورد، به تناسب قرائن موجود، ممکن است مفهوم خاصی ببخشد; روح انسان، روح به معنای قرآن، و روح به معنای «روح القدس» و به معنای فرشته وحی، همه از معانی «روح» است که در آیات دیگر قرآن به آنها اشاره شده است.

جملاتی از کاربرد کلمه الروح

إبراهیم خلیل الرحمن و محبت و معرفت خدا مروی است که «خدای تعالی إبراهیم را مال بسیار داده چنانکه چهارصد سگ با قلاده زرین در عقب گوسفندان او بودند و فرشتگان گفتند که دوستی إبراهیم از برای خدا به جهت مال و نعمتی است که به او عطا فرموده پادشاه عالم خواست که به ایشان بنماید که نه چنین است، به جبرئیل فرمود که برو و مرا در جایی که إبراهیم بشنود یاد کن جبرئیل برفت در وقتی که إبراهیم نزد گوسفندان بود بر بالای تلی ایستاد و به آواز خوشی گفت: «سبوح قدوس رب الملائکه و الروح» چون إبراهیم نام خدای را شنید جمیع اعضای او به حرکت آمد و فریاد برآورد و به مضمون این مقال گویا شد:
فلک الجسم جمرة و دخلن فلک الروح روضة و جنان
دگر شد عارف جامی جلال الروح را ناظم مشرف ساخته از نعت فخر آل عدمانش
بالروح تسقی وراء الغیب قهوتنا یظل تدرک سقیاها بایناس
الروحیه (به عربی: الروحیة) یک منطقهٔ مسکونی در تونس است که در استان سلیانه واقع شده‌است. الروحیه ۴٬۶۸۸ نفر جمعیت دارد.
و قرآن همی گواهی (دهد) بر راستی کلیمه شهاده بر آن روی که قرآن یکیست برابر یک شهاده، و بدو نیمه است چون نفی و اثبات اندر شهاده، و سه گونه پیدا آمده است یکی آنست که جبرئیل علیه السلام مرورا بدل پاکیزه محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم فرود آورد چنانکه گفت قوله تعالی: نزل به الروح الامین علی قلبک لتکون من المنذرین گفت آورد روح الامین مر قرآنرا بر دل تو که محمدی، و دیگر گردانیدن پیغمبر مر آنرا بزبان تازی چنانکه گفت قوله تعالی: لتکون من المنذرین بلسان عربی مبین گفت تا تو از ترسانندگان باشی بزبان تازی پیدا. و سوم نوشتن قرآنرا چنانکه گفت قوله تعالی: و انه لفی زبر الاولین گفت قرآن بر نبشتهای پیشینگان اندر است و این سه حال قرآن برابر است با سه حرف که بنیاد شهاده بر آنست، و قرآنرا پیغمبر علیه السلام بچهار حال بیرون آورد تنزیل و شریعت و دعوت و رسالت برابر چهار سخن اندر شهاده، و قرآن هفت هفت یکی است برابر هفت فصل شهاده، و قرآن بر دوازده رویست چون امر و نهی و وعده و وعید و ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه و خبر و قصه و حروف معجم و حروف مفرد برابر با دوازده حرف شهاده.
قل الروحست جان با تو سخنگوی ز بهر دیدما در جست و در جوی
در دل فروغ مهر تو کالنور فی البصر در جان هوای عشق تو کالروح فی الجسد
مغانی الروح! غنوالی، وبالاوتار طنوالی و بالالحان حنوالی غنا کم صفو مغنایی
مفتاح الطب (مفتاح الطب و منهاج الطلاب)، الکلم الروحانیه من الحکم الیونانیه، و المقالة المشوفه فی المدخل الی علم الفلسفه از آثار اوست.
به عنوان مثال، مسیحیان عرب از واژه‌های الله الأب (خدای پدر)، الله الإبن (پسر خدا)، و الله الروح القدس (خدای روح مقدس) برای بیان مفاهیم تثلیث استفاده می‌کنند.
حوالی کوی علوی در اهواز در پنجمین شب اعتراضات به بی‌آبی و سوءمدیریت در خوزستان درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی گزارش شد. در اهواز جمعی از معترضان در خیابان‌ها فریاد «بالروح، بالدم، نفدیک یا اهواز» سردادند.
چون بسی انوار در وی می‌نهفت فِیهِ تنزیل مَلَک و الروح گفت
تقی الدین در ۱۵۵۱ میلادی در کتاب الطرق السامیه فی آلات الروحانیه، توربین بخار پالسی را توضیح می‌دهد و نیز یاد می‌کند که در قرن شانزدهم میلادی در استانبول از طریق نیروی بخار، جوجه گردانی را میچرخانیده و در رستوران‌های استانبول معمول بوده‌است که این ۱۱۸ سال قبل از اختراع اولین موتور توربین پالس بخار توسط جیووانی برانکا ایتالیایی است.
لا یسع فینا نبی مرسل والملک و الروح ایضا فاعقلوا