الراس

معنی کلمه الراس در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
رئس (۱۸ بار)

جملاتی از کاربرد کلمه الراس

آسوفرال در جنوب غربی آتشفشان گالراس در جنوب کلمبیا قرار دارد. کاسه‌ای آتشفشانی با طول و عرض ۳ در ۲.۵ کیلومتر در بالای آتشفشان واقع است و در درون آن مجموعه‌ای از چندین گنبد گدازهٔ ریوداسیتی مربوط به دورهٔ هولوسن که تشکیل آخرینشان به ۳۶۰۰ سال پیش باز می‌گردد قرار گرفته است. همچنین دودخان‌هایی فعال در این قسمت واقعند.
این نظریه از نظر طرفداران نظریه بازی‌ها در اثبات وجود تعادل عمومی به روش والراس اهمیت فراوانی دارد.
یک شکاف یخی عظیم در بالای دیواره که به خط‌الراس قله می‌انجامد گاهی باعث می‌شود تیم‌ها بازگشت را به ادامهٔ صعود ترجیح دهند. در آوریل ۲۰۰۹، انجمن کوهنوردی نپال در مسیر شکاف پلکان نصب کردند. از شروع زمان کوهنوردی ۲۰۱۶، یک نردبان ثابت پنج متری از جنس آلمنیوم در آن شکاف یخی نصب شد.
قله الوند به عنوان مرتفع‌ترین نقطه خط الراس الوند، با ۳۱۱۰متر ارتفاع، در منطقه قره کهریز اراک، یکی از بلندترین قله های شهرستان اراک به شمار می رود‌. خط‌الرأس الوند به عنوان طولانی‌ترین خط‌الرأس استان مرکزی در واقع میان دو شهرستان اراک و خمین قرار گرفته است و بلندترین نقطه آن در شهرستان اراک با ارتفاع ۳۱۱۰ متر در مجاورت روستاهای علیم‌اباد و خرم‌آباد (اراک) قرار دارد و ارتفاع بلندترین نقطه آن در شهرستان خمین به ۳۰۶۵ متر در مجاورت روستای لکان می‌رسد.
ولولاک ماکان السماء تحرکت ولولاک الارضون الراسیات برکد
گالراس آتشفشانی آندزیتی است که در جنوب غربی کلمبیا در نزدیکی مرز این کشور با اکوادور قرار دارد. قطر پایهٔ آتشفشان ۲۰ کیلومتر است و در کالدرای آن ۴ دهانهٔ آتشفشانی وجود دارد که دهانهٔ بزرگتر فعال بوده و در موقعیت ۶ کیلومتری غرب شهر پاستو قرار گرفته‌است.
مررت بصم الراسیات اجوبها کخنساء من فرط البکاء علی صخر
دانستم که نهایت حرکت ها آرام است و غایت سفرها مقام طوافی اماکن و صرافی مساکن را اصلی و نصابی نیست و نقله را که صورت مثله است فصل الخطابی نه، فالقیت عصاالسیر و قلت الرجوع الی الحق خیر روی از موقف و مشعرالحرام بمسقط الراس و منبت الاقدام نهادم
رب انی وهن العظم منی و اشتعل الراس شیبا.
الحمدالله الذی شرفنا بالعلم الراسخ و عرفنا بالدین الناسخ و علمنا حقایق الاحکام و حملنا دقائق الحلال و الحرام، میزنا من الانعام و خصنا بمزایا الانعام، الذی انشاء فی الهواء من السحب امواجا و ابدع فی السماء من الشهب افواجا و انزل من المعصرات ماء ثجاجا دارت الافلاک بتدویره و سارت الاملاک بتقدیره؛
اولین تلاش اروپایی‌ها برای صعود به قله آکنکاگوا در سال ۱۸۸۳ توسط گروهی به رهبری پل گوسفلدت زمین‌شناس و کاشف آلمانی انجام شد. او با رشوه دادن به باربران و نقل داستانی در مورد وجود گنج در این کوه، از طریق آتشفشان ریو به کوه نزدیک شد. او دو بار تلاش کرد تا قله را از خط الراس شمال غربی صعود و نهایتاً به ارتفاع ۶٬۵۰۰ متر (۲۱٬۳۰۰ فوت)ی قله رسید. . مسیری که او صعود کرد اکنون مسیر استاندارد صعود به کوه است.
این رشته کوه جهتی شمال غربی به جنوب شرقی در شمال شهرستان گلپایگان قرار گرفته‌است. بلندترین قله آن 3138 متر ارتفاع دارد. جانپناه مخروبه‌ای روی خط الراس و در مسیر صعود در ارتفاع تقریبی ۲۷۰۰ قرار دارد. از جنوب و شمال مسیرهای مختلفی برای صعود به این کوه وجود دارد که معروف‌ترین مسیر جنوبی مسیر چشمه خضر است و جاده آن با طولی در حدود ۴ کیلومتر خاکی می‌باشد. جاده مسیر شمالی طولانی‌تر اما آسفالت است و به زیارتگاهی موسوم به گوشه در دامنه این کوه منتهی می‌شود.
مارشال تحت تأثیر فضای علمی فیزیک نیوتونی، دنبال علمی جلوه دادن و جهان‌شمول نشان دادن نظریه‌های اقتصادی بود. او ایده عدالت‌خواهی و توزیع عادلانه را بر اساس اخلاق مسیحیت و عقاید مطلوبیت‌گرایان به پیش می‌برد. او از عشّاق ریکاردو و استوارت میل بود، همانند استوارت میل به‌نوعی اقتصاد لسفر متعادل‌شده عقیده داشت، برعکس والراس مسائل اجتماعی و سیاسی را از نظریه اقتصادی جدا نمی‌دانست و از دخالت دولت برای مبارزه با بی‌نظمی‌ها و بهبود امور اجتماعی حمایت می‌کرد.
کورنو سال‌ها به عنوان استاد ریاضیات و رئیس دانشگاه‌های گرنوبل و دیژون فعالیت کرد. تا اینکه در سال ۱۸۴۶ بازنشسته شد و در سال ۱۸۷۷ در پاریس درگذشت. در آن زمان آثار کورنو مورد توجه اقتصاددانانی همچون استانلی جونز، والراس و مارشال قرار گرفته و او به عنوان تأثیرگذار در اقتصاد شناخته می‌شد.
دل و جانی پر از صد گونه وسواس روی بیرون ز عالم ناکس الراس
وزانئی حیم علم قد جبلت بها لو زالت الراسیات الصلّد لم ازل
مهر و برجیس و معالراس به برج سرطان رفته کان باب نجاح است ومال آمال
نزد آن سر گفت و در عین ادب استاد برپا ایهاالراس المبارک ای عزیز فرد یکتا
زین سبب فرمود آن بیچند و چون می نداند غیره والراسخون
اولین صعود از طریق خط‌الراس شمال شرقی در سال ۱۸۸۱ توسط ویلیام سسیل سلینگزبی و یوهانس ویگدال انجام شد. اولین صعود از طریق خط‌الراس غربی در سال ۱۹۳۰ توسط اریک هین و کارل اوسهاوگ انجام شد.