الخ

معنی کلمه الخ در لغت نامه دهخدا

الخ. [ اِ ل َ ] ( علامت اختصاری ) تا آخر. الی آخر. رمزی است از الی آخر. مختصر الی آخره. غیره و غیرذلک. ( آنندراج ). دزی گوید: در خواندن آنرا الی آخره میخوانند ولی در تداول عامه اَلِّخ گویند.

معنی کلمه الخ در فرهنگ معین

(اِ لِ ) مخفف الی آخرة ، تا پایان .

معنی کلمه الخ در فرهنگ عمید

تا آخر، تا پایان.

معنی کلمه الخ در فرهنگ فارسی

مخفف الی آخر، الی آخره، گاهی بجای الی آخرمی نویسندیعنی تا آخر، تاپایان
نشان. اختصاری ( الی آخره ) تا پایان

معنی کلمه الخ در ویکی واژه

نشانه اختصاری الآخر، تا آخر، تا پایان. مخفف الی‌آخر. اعلامیه دولت خطاب به عشایر جنوب «که دیگر دوران هرج و مرج گذشته و ... الخ» «آل‌احمد»
اَلَخْ: در گویش گنابادی یعنی نابودی، سرنگونی، عذاب (این واژه گبری است و در گبری به معنای آخرالزمان میباشد. در گبری معتقد بودند آخرالزمان هر کس با مرگ او و پای نهادنش در دنیای دیگر پس از مرگ و با تناسخ در دنیای ابدی آغاز میگردد.)

جملاتی از کاربرد کلمه الخ

و عن عروة بن الزبیر عن عبد الرحمن بن عبد القاری قال سمعت عمر بن الخطاب یقول: کان اذا نزل علی رسول اللَّه (ص) الوحی یسمع عند وجهه کدویّ النحل فمکثنا ساعة.
این منطقه عبارت‌اند از سهل شبه صحراوی در پایه غربی کوه حجر و در امتداد صحرای ربع‌الخالی واقع شده‌است. رشته کوه «الکور» این منطقه از ناحیه مشرق از داخل عمان جدا ساخته‌است.
الخامسیه (به عربی: الخامسية) یک روستا در سوریه است که در استان ریف دمشق واقع شده‌است.
ابن خلدون اولین جامع‌شناس تاریخ است. او کتاب «العبر و دیوان المبتداء و الخبر فی ایام العرب و العجم و البربر» را نوشت. این کتاب مقدمه بسیار معروفی دارد و در آن به‌خوبی می‌توان دانش و چندبعدی بودن ابن خلدون را مشاهده کرد. او به رویکرد انتقادی و تحلیلی بسیار اهمیت می‌داد.
گفتمش این شراب شیراز است سالخورده‌ست‌ و خانه‌ انداز است
مسیل این دره‌ها به مناطق حاصلخیز و دشت‌های: الخیر و الظفیر و صبابات شمال حجه و شرق الجاهلی می‌ریزند.
گفت این فرزند خاص الخاص تست ره نمای توبهٔ و اخلاص تست
قبیلهٔ بنی لام آل عبدالخان در قرن چهاردهم با قبیله صرخه هم پیمان شد. به گفته مستشرقی آلمانی، صرخه در غرب کرخه ۸۰۰ چادر منصوب داشت. در دو صده اخیر صرخه ایها تصمیم بر یکجانشینی گرفتند و سرانجام در محل کنونی شهر فتح المبین مستقر شدند. بنابر گفته‌ها شخصی به نام "عزیز بن ماهور " کلنگ منطقهٔ صرخه را بر زمین زد. همچنین افراد این قبیله با توجه به گرایششان به تشیع، در طول تاریخ ارتباط تنگاتنگی با فرهنگ ایرانی-شیعی داشته‌اند.
الخندق الغربی (به عربی: الخندق الغربی) یک روستا در سوریه است که در ناحیه مرکزی سقیلبیه واقع شده‌است. الخندق الغربی ۱٬۴۵۶ نفر جمعیت دارد.
رحمت کردکار چون عام است عام را رحمتی است خاص الخاص
الست معذبی، بجفونی طرف و بالخدالمورد من جناکا
الخلیج التجاری (به عربی: الخلیج التجاری) یک ناحیه تجاری مرکزی در امارات متحده عربی است که در شیخ‌نشین دبی واقع شده‌است.
ام‌الخلاخیل (به عربی: أم الخلاخیل) یک روستا در سوریه است که در ناحیه تمانعه واقع شده‌است. ام‌الخلاخیل ۱٬۷۳۹ نفر جمعیت دارد.
روز ۲۳ آوریل در میدان الخلانی در مرکز شهر بغداد معترضان عراقی برای ابراز خشم خود نسبت به فقر و فساد گسترده به خیابان‌ها آمده و شعار سردادند. نیروهای امنیتی با خشونت و پرتاب گاز اشک‌آور سعی در سرکوب این اعتراضات داشتند که با پاسخ مردم معترض و پرتاب سنگ و کوکتل ملوتوف مواجه شدند، تعدادی از معترضان زخمی شدند.
ذکر نسخة الکتاب و المشافهتین مع الرّسولین المذکورین الخارجین بجانب ترکستان‌
وی در خطبهٔ کتاب می‌نویسد: و لا أذکر أسماء المخالفین فی المسألة لئلا یطول به الکتاب و قد ذکرت ذلک فی مسائل الخلاف مستوفا.
هر کسی جزوی امامت نیز دعوی می‌کند لیک پنهان نیست شاه ذوالفقار از ذوالخمار
یا مومنه کلسا فدرمت غایتها وقعت من حیرتی فی زیت الخطل
و عن عائشة قالت قلت یا رسول اللَّه من اکرم الخلق علی اللَّه تعالی؟ قال یا عائشة اما تقرئن: «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ».
ای چو عقل از کل موجودات فرد وی جوان از تو سپهر سالخورد