التیام

معنی کلمه التیام در لغت نامه دهخدا

التیام. [ اِ ] ( ع مص ) ( از «ل ٔم » ) التآم. کفشیر گرفتن زخم و به و استوار گردیدن آن. ( منتهی الارب ). بیکدیگر پیوسته شدن و بهم آمدن و به شدن زخم. ( غیاث اللغات ). پیوسته شدن با یکدیگر. ( تاج المصادر بیهقی ). فراهم آمدن جراحت. ( مؤیدالفضلا ) :
خود بر دلم جراحت مرگ رشید بود
از مرگ شیخ رفت جراحت ز التیام.خاقانی.زخم دلم دهان شکایت گشوده است
یابد مگر بمرهم لطف تو التیام.ظهوری ( از آنندراج ). || سازواری کردن میان دو چیز. ( منتهی الارب ). || پیوسته شدن با یکدیگر. ( مصادر زوزنی ). مقابل خرق ، بهم آوردن شکستگی و شکافتگی. مرمت کردن یا مرمت یافتن چیزی شکسته :
سنگی زده است پیری بر طاس عمر تو
کآن را بهیچ روی نیارد کس التیام.ناصرخسرو.
التیام. [ اِ ] ( ع مص ) ( از «ل وم » ) نکوهیده شدن. || نکوهش پذیرفتن. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه التیام در فرهنگ معین

(اِ تِ ) [ ع . التئام ] ۱ - (مص ل . ) بهبود یافتن زخم . ۲ - (مص م . ) سازگاری میان دو چیز. ۳ - (اِمص . ) به هم پیوستگی .

معنی کلمه التیام در فرهنگ عمید

۱. به هم پیوستن و سر به هم آوردن و بهبود یافتن زخم.
۲. به هم پیوند دادن.
۳. سازش دادن.
۴. سازگاری میان دو چیز.
* التیام یافتن: (مصدر لازم )
۱. سر به هم آوردن زخم.
۲. علاج شدن، بهبود یافتن.

معنی کلمه التیام در فرهنگ فارسی

بهم پیوستن وسربهم آوردن وبهبودیافتن زخم ، بهم پیونددادن، سازش دادن ، سازگاری میان دوچیز
۱ - ( مصدر ) بهم آمدن سر بهم آوردن پیوسته شدن : التیام استخوانها. ۲ - ( مصدر ) سازواری کردن میان دو چیز بهم پیوستن . ۳ - ( اسم ) بهم پیوستگی . جمع :التیامات . یا التیام جراحت . بهبود یافتن زخم بهم بر آمدن جراحت .
التام کفشیر گرفتن زخم و به و استوار گردیدن آن .

معنی کلمه التیام در فرهنگ اسم ها

اسم: التیام (دختر) (عربی) (تلفظ: eltiyām) (فارسی: اِلتيام) (انگلیسی: eltiyam)
معنی: صلح و آشتی، به هم آوردن، سر به هم آوردن، پیوسته شدن، سازواری میان دو چیز

معنی کلمه التیام در فرهنگستان زبان و ادب

{healing} [پزشکی] بازیابی ساختاری و کارکردی بافت ها و اعضا و دستگاه های آسیب دیدۀ بدن

معنی کلمه التیام در ویکی واژه

به هم پیوستگی. التیام ممکن است از سه جزء ائل - تی - آم شکل گرفته باشد، و به زبان معیار باستان به معنی قبیله مشروط به تصاحب زن یا واگذاری زن بوده است[۱].
بهبود یافتن زخم.
سازگاری میان دو چیز.
↑ البته منظور واگذاری همسر نبوده بلکه دختران دم‌بخت سپردن به دشمن یا طرف پیروز است.

جملاتی از کاربرد کلمه التیام

اگر چنان‌که جراحت تازه بوذ کرانه‌های وی را ببندی یک با دیگر چنان‌که میان آن جراحت هیچ شکاف نمانذ که جیزی دیگر به وی اندر گرد آید … و جهد باید کردن تا موی یا روغن یا خاک یا ریسمان یا چیزی به میان این شکاف اندر نماند که وی را از التیام بازدارد… اگر نتوانی لبهای جراحت یک با دیگر فراز آوردن اکنون حاجت آیذ به دوختن به چند جای بدان مقدار که لبهای جراحت یک با دیگر بربسته گردد … اگر گشاده نبوذ نتوانی پراکندن. دارو را تُنُک [رقیق] کنی چنان‌که گفتم و به سولاخ ریش [زخم] فروکنی و اگر فرونرود به آن آلت که ورا زراقه [سرنگ] گویند اینجا اندر کنی … و چون ریش گند [عفونی] گردد و مرده کرده بوذ به داروی زنگاری علاج کنی یا با داروی دیک بردیک: یک رطل زرنیخ زرد سوده و خشار و آهک و زنگار …
بیان این آهنگ شباهت زیادی به آهنگ‌های «ما دنیاییم»، «مرد درون آینه» و «دنیا را التیام بده» دارد. مفهوم این آهنگ دربارهٔ نجات محیط زیست و حیات وحش است. این آهنگ که به مدت ۶ هفته در رتبهٔ ۱ جدول آهنگ‌های پرفروش انگلستان قرار داشت. «ترانهٔ زمین» در کشور آمریکا به صورت تک‌آهنگ منتشر نشد، به همین دلیل در جدول ۱۰۰ اثر برتر بیلبورد رده‌بندی نشد.
فیبرین یکی از پروتئین‌های موجود در بدن است که هنگام تشکیل لخته خون به وجود می‌آید و در التیام و ترمیم زخم‌ها دخالت دارد. از فیبرین در تهیهٔ داربست‌های هیدروژلی استفاده می‌شود.
تا چه فعالی که چرخ مستبد هرگز نداد در یکی فرمان میان امر و نهیت التیام
ز غیر من مطلب التیام و خرق جهان تو نیز خرق زمن خواه و التیام از من
در حالی که ثابت کردن (جلوگیری از تحرک) محل شکستگی و جراحی ممکن است التیام را تسهیل کند، در نهایت شکستگی از طریق فرایندهای فیزیولوژیکی التیام می یابد. فرایند التیام عمدتاً توسط پری‌استیوم (برون‌است) (غشاء بافت همبندی که استخوان را پوشش می دهد) تعیین می شود. پری‌استیوم یکی از منابع سلول‌های پیش‌سازی است که به کندروبلاست و استئوبلاست‌ها تکوین پیدا کرده و برای التیام استخوان ضروری اند. منابع سلول‌های پیش‌ساز، مغز استخوان (هنگامی که حاضر باشد)، اندوستئوم (درون‌است)، رگ خونی کوچک، و فیبروبلاست می باشد.
که را جراحت عشق است گو مدار امید که التیام پذیرد به صنعت جرّاح
«جانی اینگلیش» که پس از کوتاهی‌کردن در مأموریتی در موزامبیک از «ام‌آی‌سون»[پانویس ۱] اخراج شده و درجه شوالیه او خلع شده، برای فراموشی و التیام ناکامی این مأموریت در یک معبد بودایی در کوه‌های تبت به یادگیری فنون رزمی مشغول می‌شود.
دور نبود گر در ایّام تو چون نعلین بط رخنۀ تاج خروسان هم پذیرد التیام
نامداران زخمی خمیازهٔ جمعیتند سخت محروم است ناسور نگین از التیام
توصیه می‌شود افرادی که مرتباً و به تعداد زیاد آفْت می‌زنند یا آفْت آن‌ها بزرگ بوده و التیام آن‌ها زمان زیادی طول می‌کشد، جهت شناسایی عامل و بیماری‌های زمینه‌ایِ مستعدکننده تحت معاینات و آزمایش‌های کامل‌تری قرارگیرند.
مایکل جکسون دست طولانی‌ای در ساخت آهنگ‌هایی با مضامین اجتماعی و نیکوکاری داشت. او قبل از ساخت «آواز زمین»، آهنگ‌هایی همانند «ما دنیاییم»، «مرد درون آینه»، «دنیا را التیام بده» و... را به صورت رسمی در آلبوم‌های قبلی خود منتشر کرده بود. او این مضامین را در آثارش وارد می‌کرد و با استفاده از شهرت و ثروتش آن‌ها را در بین مردم تبلیغ می‌کرد. او بنیاد خیریهٔ دنیا را التیام بده را در سال ۱۹۹۲ تأسیس کرد و تمام سود حاصل از تور جهانی خطرناک (۱۹۹۲) را به آن اهدا کرد. مایکل در زمان اجرای تور جهانی بد (۱۹۸۷) در هر شهری که میزبان تورش بود، به یتیم‌خانه‌ها و بیمارستان‌ها سر می‌زد.
آشفته یافته نمک مدح مرتضی شاید که التیام پذیرد جراحتش
رخنه را انسداد می جویم ریش را التیام می خواهم
عموماً، درمان شکستگی استخوان شامل این مراحل است: پزشک با فشاردادن استخوان‌های از جا در رفته به مکانش، از طریق جابجایی با یا بدون بیهوشی، پایدارسازی موقعیتش برای کمک به یکی شدنشان، و سپس انتظار برای انجام فرایند التیام طبیعی استخوان.
نژاد زد میان نظم گوئی تیغ زد ورنه چون بین‌المسارع منقطع شد التیام
استخوان‌بندی لگن خاصره دارای یک استخوان موسوم به استخوان خاصره است که اندام پایین را به تنه وصل می‌کند. استخوان خاصره در جنین از قطعهٔ استخوانی به‌وجود می‌آید. قطعهٔ تهیگاهی در بالا، قطعهٔ شرمگاهی در جلو، قطعهٔ نشیمنگاهی در پایین. این سه قطعه در شخص بالغ در وسط حفره‌ای موسوم به حفرهٔ حقه‌ای با هم التیام پیدا کرده و استخوان یگانه‌ای را تشکیل می‌دهند.
جز مرگ نیست چاره آفاق زندگی چون زحم شیشه‌ای که‌گداز التیام‌اوست
مصرف نامتناسب این دو ماده سبب ایجاد مشکلاتی در بدن می‌شود زیرا هرگاه امگا ۶ بیش از امگا ۳ مصرف گردد بدن نیز تنها از امگا ۶ استفاده می‌نماید. از عوارض کمبود اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توان به لاغری، آسیب به بینایی، کاهش توانایی یادگیری، افزایش تری‌گلیسرید، فشارخون و خشکی پوست اشاره کرد. از عوارض کمبود امگا ۶ نیز می‌توان اگزما، ریزش مو، تحلیل کبد، افزایش ابتلا به عفونت و تأخیر در التیام زخم‌ها را برشمرد.[نیازمند منبع]
التیام از خرق او، وزخرقهاست فرقها از فرق او تا فرقهاست