التقاطی

معنی کلمه التقاطی در فرهنگ معین

( ~. ) [ ع - فا. ] (حامص . ) گردآوری و پیوند غیراصولی چندین مجموعة ایدئولوژیکی و نظریه های نامتجانس .

معنی کلمه التقاطی در ویکی واژه

منسوب به التقاط؛ در بر دارنده عناصر مختلفی از آراء، عقاید و روش‌ها، یا آمیزه‌ای از چند روش و مکتب، معمولاً بدون سنخیت محتوایی و ارزشی.
گردآوری و پیوند غیراصولی چندین مجموعة ایدئولوژیکی و نظریه‌های نا متجانس.

جملاتی از کاربرد کلمه التقاطی

سیسرو در پایان قرن اول پیش از میلاد، فیلون اسکندریه در آغاز قرن اول پس از میلاد و پلوتارک در پایان قرن اول زندگی می‌کردند. گفته می‌شود که این سه شخصیت، به دلیل ماهیت گسترده نوشته‌هایشان، تصویر نسبتاً کاملی از وضعیت فلسفه (مکاتب و مسائل اصلی) در زمان آغاز مسیحیت به ما می‌دهند؛ زیرا نوشته‌های آنها «منعکس کننده گرایش‌های التقاطی زمان و ظرفیت افلاطونی برای جذب بسیاری از عناصر دیگر و چارچوب یکپارچه‌سازی سنتزهای جدید است».
بهاءالدین بغدادی شیوهٔ نویسندگی خود را در این اثر التقاطی از سبکهای مختلف نثرنویسی، از نثر ساده تا نثر مسجع و متکلف می‌داند؛ اما آنچه در سراسر متن کتاب دیده می‌شود، نثری است مصنوع و مشحون از هنرها و صنایع ادبی و نیز واژگان، اشعار و امثلهٔ عربی؛ چنان‌که به گفتهٔ محمدتقی بهار اگر چه منشآت بهاءالدین بغدادی از حیث انسجام و صحت قواعد ادبی بی‌نقص است، اما تکلفات ادبی مفرط در متونی از این دست، مقدمهٔ تباهی نثرنویسی را در سده‌های بعد فراهم می‌کند.
شرق‌شناسان عموماً اتفاق نظر دارند که این مجموعه، التقاطی از متون دارای ریشه‌های بس گوناگون است که در طی چندین قرن، پرداخته شده‌اند و کتاب در قرن ۱۳ و ۱۴ میلادی شکلی ثابت به خود گرفته‌است. آن اثری جمعی نه تنها به مدت چندین قرن فراهم آمده‌است، بلکه نمودار گرایش‌هایی بس مختلف است.
این خانه در سال ۱۸۸۷ برای دکتر اندرو جکسون اسلوپر، یک تاجر برجسته محلی ساخته شد. این بنا توسط جورج داتون رند، یک معمار برجسته منطقه ای که به دلیل طرح‌های التقاطی به سبک احیای خود شناخته شده‌است، طراحی شده‌است. اسلوپر در ترویج جذب مهاجران اروپایی به عنوان منبع نیروی کار برای صنایع رو به رشد شهر، یک چهره پیشرو بود و در هیئت مدیره تعدادی از مشاغل آن شرکت داشت. بیوه اسلوپر خانه را به دکتر اندرو وسولی و همسرش سیسیلیا کرمسکی ووسولی، رهبران جامعه محلی لهستان فروخت. دکتر وسولی مطب پزشکی خود را در خارج از طبقه اول خانه انجام داد و این زوج نقش مهمی در حفظ ویژگی‌های داخلی خانه داشتند.