التحصیل

معنی کلمه التحصیل در دانشنامه آزاد فارسی

التَّحصیل
رجوع شود به:تحصیل (التحصیل)

معنی کلمه التحصیل در دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] التحصیل، نوشته بهمنیار بن مرزبان، کتابی است به زبان عربی و با موضوع فلسفه اسلامی. این اثر، به تصحیح شهید مرتضی مطهری رسیده است. بهمنیار در «التحصیل»، مطالب بوعلی را با افزوده های خودش طبق ترتیب حکمت علائی بیان کرده است. او در این کتاب به مباحث مربوط به منطق، مابعدالطبیعه و علم اعیان موجودات پرداخته است.
کتاب، دارای مقدمه رئیس وقت دانشکده الهیات و معارف دانشگاه تهران، مقدمه مصحح، مقدمه مؤلف و محتوای مطالب در سه بخش اصلی است.
مقدمه اول کتاب، حاوی مطالبی درباره اهمیت تصحیح متون قدیمی، مشقت های این کار، اهداف دانشکده معارف اسلامی در این مورد، اهمیت کتاب التحصیل بهمنیار و سپردن تصحیح آن به استاد مرتضی مطهری که به تدریس فلسفه اسلامی در آن دانشگاه مشغول بوده اند، مشکلات پیش آمده در روند تصحیح این اثر و تعریف و تشکر از مرتضی مطهری و عبدالحمید گلشن ابراهیمی است.
شهید مطهری می نویسد: من در ابتدا تمام نسخه های خطی را مشاهده می کردم «و گاهى که عبارت نامفهوم بود، به کتب شیخ، مانند شفا و نجات و اشارات مراجعه مى کردم، اما زود متوجه شدم که بهترین راه تصحیح این کتاب، مقابله آن با کتب شیخ است؛ زیرا مؤلف نه تنها همچنان که خود در اول کتاب اعتراف کرده است مطالبش همان مطالب استادش ابن سینا است، بلکه غالبا عین عبارت استاد را مورد استفاده قرار داده است... بهمنیار، فوق العاده بر کتب استادش بوعلى احاطه داشته است؛ هر مطلبى را مى‏ دانسته که شیخ استاد آن را در چند جا متعرض شده و در کجا بهتر ادا کرده و براى اقتباس مناسب تر است، همان را انتخاب کرده است‏».
البته ذکر این نکته به این معنی نیست که التحصیل تماما مطالب شیخ را آورده؛ «مثلا در منطق، فصل مربوط به مواد قضایا که تحت عنوان «فی القضایا من جهة ما یصدق بها» ذکر شده است، تمام مطالب، عین عبارات اشارات است، به استثنا پنج شش سطر در صفحه 97 و 98 که از خود بهمنیار است. در فصل مربوط به «کیفیة وقوع الشر فی القضاء الإلهی» (صفحه 658)، مطلبى دارد که حکماى بعد از او مانند میرداماد در ایقاظات و صدرالمتألهین در اسفار جلد سوم، از آن نقل و یا استفاده کرده ‏اند. در صفحه 784، مطلبى درباره حس مشترک دارد و آن را با کلمه «و عندی» بیان مى کند. صدرالمتألهین در جلد 4 اسفار، چاپ قدیم، صفحه 51، آن را نقل و تأیید مى کند. ایضا صدرالمتألهین، در مباحث قوه و فعل، برهانى بر امتناع وقوع حرکت در مقوله «أن یفعل» و «أن ینفعل» می آورد و به آن اعتماد مى کند و در شرح هدایه مى گوید: این برهان را اولین بار بهمنیار اقامه کرده است».
از نگاه استاد مطهری، کتاب التحصیل، برای تدریس فلسفه مشاء، بهترین است؛ زیرا از شفا مختصرتر و از النجاة مفصل تر و از اشارات جامع تر است. بهمنیار، التحصیل را برای دایی خویش ابومنصور بهرام بن خورشید بن ایزدیار نوشته است. این امر از عبارات ابتدایی بهمنیار در مقدمه اش بر کتاب مشخص می شود. همچنین از عبارات ابتدایی او در مقدمه روشن می شود که وی بیان در ترتیب فصول از دانشنامه علایی پیروی کرده و در مطالبی که نگاشته به تمام کتاب های بوعلی و همچنین مذاکرات شفاهی میان خود و استادش نظر داشته است؛ به علاوه مطالبی فرعی یا تکمیلی بر نظرات استاد داشته که در این کتاب بیان کرده است.

جملاتی از کاربرد کلمه التحصیل

نصیری پس از طی تحصیلات مقدماتی و عالی در اول مهر ۱۳۱۳ با درجه نایب دومی از مدرسه صاحب‌منصبی فارغ‌التحصیل و از بین چهل و دو نفر، شاگرد هشتم شد.
و هُوَ علی بن عبداللّه بن حسین بن سینا. آن جناب از معارف حکمای اسلام و مقبول عقلای ذوی الافهام است. مولد و منشاء ایشان خطّهٔ بلخ بوده و غرهٔ عیش همگنان از وی به سلخ تبدّل نموده. در ده سالگی حفظ قرآن و ضبط بسیاری از علوم دینیه و فنون ادبیه حاصل کرد و در هیجده سالگی فارغ التحصیل شد و در نزد امیر نوح سامانی بود. پس از بی سامانی دولت آل سامان به خوارزم شتافت و کمال تعظیم یافت و از آنجا به ابیورد آمد و به جرجان افتاد. امیر قابوس وشمگیر او را توقیر نمود. از آنجا به ری آمد. فخر الدولهٔ دیلمی بر عزتش فزود. به همدان رفته، وزارت شمس الدوله پذیرفت. پس از رنجش در خانه پنهان شده بی آن که نسخه‌ای در نظر باشد. جمیع طبیعیات و الهیات شفا را به تقدیم رسانید. چهار ماه در یکی از قلاع همدان محبوس بود و کتاب هدایه و رسالهٔ حی بن یقظان و کتاب قولنج را در محبس تصنیف نمود. به اصفهان رفته حکمت علائی را به نام علاء الدوله کاکویه نوشت. شیخ ابوعلی با شیخ ابوسعیدابوالخیر نیشابوری معاصربوده و یکدیگر را ملاقات نموده‌اند.بعداز ملاقات از شیخ ابوسعید پرسیدند که شیخ ابوعلی را چون یافتی؟ فرمود آنچه من می‌بینم او می‌داند و از شیخ ابوعلی پرسیدند که شیخ ابوسعید را چگونه یافتی؟ گفت آنچه من می‌دانم او می‌بیند. غرض، آخرالامر شیخ در سنهٔ ۴۲۷ در همدان به مرض قولنج درگذشت. تفصیل حالات و کمالات آن جناب در تواریخ مسطور است و بعضی از حالاتش خود مشهور است. اشعار نیکو از طبع شریفش سر زده. چند رباعی از او نوشته شد:
وی در ۱۰ فوریهٔ ۱۹۹۵ در ایروان به دنیا آمد و در سال ۲۰۱۶ از دانشکده حقوق دانشگاه دولتی ایروان از فارغ‌التحصیل گشت.
وی از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی فارغ‌التحصیل شده‌است.
کلاس اول برنامه ۴ ترم خود را در مارس ۲۰۰۸ با ۴۵۳ فارغ‌التحصیل، ۶۸ دختر و ۳۸۵ پسر به پایان رساند.
در ۳ اکتبر ۱۹۶۲ در ایروان به دنیا آمد و از دانشکده تاریخ دانشگاه دولتی ایروان فارغ‌التحصیل شد. وی همچنین برنده نشان دوستی شده‌است.
در همه ایالات و مناطق الزامیست که فارغ التحصیلان پزشکی به صورت موفقیت آمیز حداقل یک سال طبابت تحت نظارت را با موفقیت بگذرانند که به این دوره به‌طور کلی دوره کارورزی گفته می‌شود. به همین منظور کارورزان مدتی را در بخش‌های مختلف بیمارستان‌های آموزشی می گذرانند.
از جمله کارهای او می توان به بازی در فیلم فارغ‌التحصیل بیکار اشاره کرد.
او در ۱ اکتبر ۱۸۷۴ در فیلادلفیا، پنسیلوانیا از ادوارد بیدل دوم و امیلی درکسل متولد شد. او نوه بانکداری به نام انتونی جوزف درکسل و نوه-نوهٔ بانکداری به نام نیکولاس بیدل بود. بیدل فارغ‌التحصیل دانشگاه هایدلبرگ بوده است.
آی فن در سال ۱۹۹۷ از دانشکدهٔ پزشکی تونگجی فارغ‌التحصیل شد و در بخش بیماران قلبی-عروقی بیمارستان ووهان مشغول به کار شد. او در سال ۲۰۱۰ مسئول بخش اورژانس شد.
وی در ۱۱ سپتامبر ۱۹۵۳ در ایروان به دنیا آمد و از دانشگاه دولتی ایروان (۱۹۷۵) فارغ‌التحصیل گشت. وی در مرکز ملی زیبایی‌شناسی هنریک ایگیتیان فعالیت می‌کرد. وی همچنین برنده جوایزی همچون مدال طلای وزارت فرهنگ جمهوری ارمنستان شد. وی در ۱ دسامبر ۲۰۰۳ در سن ۵۰ سالگی درگذشت.