البال
معنی کلمه البال در دانشنامه عمومی

البال

معنی کلمه البال در دانشنامه عمومی

آلبال. آلبال ( به اسپانیایی: Albal ) یک شهرستان در اسپانیا است که در Horta Sud واقع شده است.
آلبال ۷٫۴ کیلومترمربع مساحت و ۱۵٬۰۸۴ نفر جمعیت دارد و ۱۵ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.

جملاتی از کاربرد کلمه البال

پس گفت: پیش از آنکه تضریب و تخلیط او در دل و طبع شاه جای گیرد و نیز تلافی و تدارک نپذیرد و مهلت این هفت روز بگذرد، به غرایب تمویه و بدایع تزویر، آبروی او بر خاک اهانت و مذلت ریزم و از مرتبت و درجتش بیندازم و پیش از آنکه او خیانت من تقریر کند، من او را به ترک امانت و تعرض خیانت متهم گردانم و از خوف این مقال و دهشت این حال خود را فارغ البال کنم.
فإنی ممتثل ما رسمه السید الأمیر الجلیل، أطال الله فی عز الدین والدنیا مدته، وأدام بالتأیید نصره وقدرته، وحرس من الغیر أیامه ودولته: من جمع مختصر فی الأحکام، وفرائض الملة، وشرائع الإسلام، لیعتمده المرتاد لدینه، ویزداد به المستبصر فی معرفته ویقینه، ویکون إماما للمسترشدین، ودلیلا للطالبین، وأمینا للمتعبدین، یفزع إلیه فی الدین، ویقضی به علی المختلفین، وأن أفتتحه بما یجب علی کافة المکلفین: من الاعتقاد الذی لا یسع إهماله البالغین، إذ هو أصل الإیمان والأساس الذی علیه بناء جمیع أهل الأدیان، وبه یکون قبول الأعمال ویتمیز الهدی من الضلال، وبالله أستعین.
البالان ۵۹۳ نفر جمعیت دارد.
أَ إِذا کُنَّا عِظاماً نَخِرَةً قرأ نافع و ابن عامر و الکسائی و یعقوب: ائنّا بالاستفهام، اذا علی الخبر بضدّه ابو جعفر و الباقون بالاستفهام فیهما جمیعا. و قرأ حمزة و الکسائی و ابو بکر: «عظاما ناخرة» و قرأ الآخرون «نخرة» و هما لغتان مثل الطّمع و الطّامع و الحذر و الحاذر و معنا هما البالیة و قیل: بینهما فرق فالنّخرة البالیة و النّاخرة الجوفاء. یقول العرب: نخر نخیرا بالفتح اذا صوّت و نخر بالکسر اذا بلی.
یک مرغ فارغ البال، در این چمن ندیدم در دام اگر نباشد، در بند آشیانست
فارغ البالست هر کس کو نشد عاشق ولیک مرغ بیدل در هوا خوشتر بود پرواز او
بلکه باید فقیر، در نهایت خوشنودی و شادی باشد، که از آفات مال و غنا بر کنار، و از حساب روز شمار فارغ البال است و خداوند عالم خود از او عذر خواهد خواست.
صادق بن محمد بن راضی بغدادی شهرت‌یافته به ابن راضی (؟ - ۱۹۱۸م) فقیه امامی عراقی بود. در نجف درس خواند. با استعمار بریتانیا در بصره مبارزه کرد. الحجة البالغة اثر برجستهٔ اوست.
نال را، راست اعتدال چو بست فارغ البال بر میان زنار
ازین فارغ البالی‌ام در تعجّب ز بخت من الحق نمود از عجایب
در مهد امان و تخت اقبال از گردش چرخ فارغ البال
ملحد آسوده فارغ البال است ای مسلمان، تو را چه احوال است؟
این کتیبه حاوی یک بالبال(فرمی از شعر سومری) است که با عناوینی چون «داماد، شب را تا سپیده دم در خانه ما بگذران» یا «آواز عاشقانه شو سین» شناخته می‌شود. این شعر از ۲۹ بیت تشکیل شده‌است و به پادشاه شو-سین تقدیم شده‌است. در این شعر اروتیک، زنی عاشقانه میل و اشتیاق شدید خود را به شو سین ابراز می‌کند.
الریح مع العود ترد بالبال عودوا فلعلّ مصلحُ احوالی
البالا ۳۸ کیلومترمربع مساحت و ۸۵۰ نفر جمعیت دارد و ۵۰۲ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
آلبالبال یک بخش اداری در شهرستان انگورونگورو و از توابع استان آروشا در کشور تانزانیا است. بر پایه نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن که در سال ۲۰۰۲ توسط دولت تانزانیا انجام شد جمعیت این بخش بالغ بر ۷۵۶۱ نفر اعلام شده‌است.