الباقی

معنی کلمه الباقی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] الباقی، از نام های خداوند است.
در لغت به معنای بقا مقابل فنا است.
مصادیق واژه الباقی در آیات و روایات
این واژه در قرآن به صورت مشتق آمده است:
"کلّ مَن علیها فانٍ و یَبْقی ' وَجهُ رَبّکَ ذوالجلالِ و الاءکرامِ"؛ هرچه روی زمین است، فانی باشد و ذات پروردگار جلیل و گرامی توست که باقی ماند.
"والله خَیرٌ و اَبْقی"؛ خدا بهتر و پاینده تر است.
و در روایات شیعه ("ویا باقی بعد کل شئ صل علی محمد وآل محمد"، قال رسول الله صلی الله علیه واله وسلم: "إن لله تبارک و تعالی تسعة وتسعین اسما مائة إلا واحدا، من أحصاها دخل الجنة، وهی: الله، الاله، الواحد، الاحد، الصمد، الاول، الآخر، السمیع، البصیر، القدیر، القاهر، العلی، الاعلی، الباقی، البدیع،...." ) و ادعیه وارد شده از معصومان ، به صورت «الباقی » دیده می شود.
در روایات اهل سنت نیز، باقی یکی از صد نام خداوند است.
تعاریف الباقی
متکلمان اسلامی برای باقی تعاریف مختلفی کرده اند.
← نظر ابن کُلاّب
...

جملاتی از کاربرد کلمه الباقی

باده ی نوش که فانی کندت در ساقی تاز مطرب شنوی نغمه انت الباقی
ابوالقاسم داود موسوی (زاده ۱۳۲۳ - درگذشته ۱۳۶۴) سیاست‌مدار و روحانی ایرانی بود، که در دوره دوم مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نماینده رامهرمز، از استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی حضور داشت. وی در سال ۱۳۶۴ به همراه برخی شخصیت‌های مملکتی همچون فضل‌الله محلاتی، در حالی که توسط هواپیمای مسافربری به خلبانی عبدالباقی درویش، عازم اهواز بودند، از سوی دو جنگنده نیروی هوایی عراق مورد حمله قرار گرفته و کشته شدند. او از شاگردان سید روح‌الله خمینی بود.
احمد حلمی عبدالباقی (عربی: أحمد حلمی عبدالباق)، (زاده:۱۸۸۲ – درگذشته: ۱۹۶۳) سیاستمدار و اقتصاددان فلسطینی است.
لشکرکشی‌های مختلف ذوالقرنین که در کتاب قرآن ذکر شده به صعب ذومراثید(همچنین به‌نام الرعید) پادشاه حمیری در جنوب عربستان نیز نسبت داده شد است. برخی مورخان مانند اصمعی در «تاریخ عرب پیش از اسلام»، ابوریحان بیرونی در «آثارالباقیه»، ابن‌هشام در «سیره النبوی»، نشوان ابن سعید در «شمس العلوم» و… گفته‌اند که ذوالقرنین از اذوای یمن بوده و درآنجا سلطنت می‌کرده‌است. هرچند در نامِ او اختلاف دارند. به نقل از وهب بن منبه و از ابن‌هشام، ملک صعبِ حمیری یک فاتح بود که پس از ملاقات با خضر در اورشلیم به او لقب ذوالقرنین داده‌شد. سپس به اقصی نقاط زمین سفر می‌کند و سرزمین‌ها را فتح می‌کند تا اینکه توسط خضر در سرزمین تاریکی هدایت می‌شود.[۲]
خلد الله دولة الباقی قدس الله مهجة الماضی
در روز حادثه حسین حمیدپور، شهردار وقت آبادان، دو شهردار سابق و نیز تعدادی از کارکنان شهرداری و ناظران با دستور قضایی بازداشت شدند. همچنین حسین عبدالباقی، مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره هلدینگ عبدالباقی و مالک ساختمان متروپل که در ابتدا حکم بازداشت وی صادر شده بود بعداً جنازه غیرقابل تشخیصی با اسناد هویتی به او نسبت داه شد.
سقیا لک یا ساقی، من نائلک الباقی لا تسر الی صدری، انی لک یا ساری
اعتراضات خرداد ۱۴۰۱ ایران در پی فروریختن ساختمان متروپل انجام شد. در ابتدا مردم آبادان طی چند روز در خیابان‌ها شروع به راهپیمایی کردند. این اعتراضات که در آبادان با کندی اینترنت و گسیل مأموران امنیتی همراه شد به شهرهای دیگر ایران نیز گسترش پیدا کرد. عملکرد ضعیف امدادی، گسیل نیروهای انتظامی به محل حادثه، سکوت مقام‌های ارشد حکومتی دربارهٔ آن و انتشار اخبار ضد و نقیض دربارهٔ زنده بودن یا کشته شدن حسین عبدالباقی مالک ساختمان متروپل منجر به این اعتراضات شد.
رسول گفت صلّی اللَّه علیه و آله و سلم: چون یکی از شما زن خواهد، شیطان وی بفریاد آید، گوید ای وای بر من که پسر آدم را از وسوسه من نگاه داشتند و باین زن که خواست دو سیک دین او را مسلم شد. همانست که در خبری دیگر گفت «من تزوج، فقد حصّن ثلثی دینه، فلیتّق اللَّه فی الثلث الباقی» و چنانک سلامت و عصمت دین در نکاح بست، روزی و بی نیازی از خلق در دنیا هم در نکاح بست، بآن خبر که مصطفی ع گفت: «التمسوا الرزق بالنکاح».
هوّن علیک و لا تولع باشفاق فانّما ما لنا للوارث الباقی.
که می عشق را تویی ساقی کاسه شمس وجهک الباقی
فَأَنْجَیْناهُ وَ أَهْلَهُ ای من آمن به، إِلَّا امْرَأَتَهُ و اسمها و اهلة، فانها کانت تسرّ الکفر کانَتْ مِنَ الْغابِرِینَ ای من الباقین فی عذاب اللَّه. و قیل: من الغائبین عن النجاة.
شمه ای با تو گفتم و رفتم قس علی ما سمعته الباقی
لو قسم ذوالهوی علی‌العشاق العشر لهم ولی جمیع‌الباقی
در آخوند محله آثار و سازه‌های تارخی کهن وجود داشت که بسیاری از آنان تخریب و نابود شده‌است. از جمله سازه‌های تاریخی دوره صفوی و قاجاری که از میان رفته می‌توان به سازه مسجد میر عبدالباقی آخوند محله قدیم، حمام قدیمی آخوند محله، مساجد و حوزه‌های علمیه در کش باغ و کندسر و مانند آن اشاره کرد. (نک: کتاب نضره الناظرین باب دوم)
فرزندش سید عبدالباقی طباطبائی می‌گوید: «در مدت ده سال بعد از مراجعت علامه از نجف به روستای شادآباد و به‌دنبال فعالیت‌های مستمر ایشان قنات‌ها لایروبی و باغ‌های مخروبه تجدید خاک و اصلاح درخت شده و در عین حال چند باغ جدید احداث گردید و یک ساختمان ییلاقی هم در داخل روستا جهت سکونت تابستانی خانواده ساخته شد.»
و این که او را داعیه خیزد و مایهٔ ثابت در اندرون نبود، نادر باشد و این نادر از بهر آن باشد تا هر مطیعی در طاعت خود، خایف بود از بهر آنکه این مطبوخ بی آتش خوف، پخته نشود و چنان گفته‌اند بزرگان که: «الخوف ذکر و الرجاء انثی یتولد منها الباقیات الصالحات» لفظ تولد برای تفهیم است. خوف، تاریکی است. رجا، روشنی است به ظاهر، و به معنی به عکس آن است از بهر آنکه در رجا تصرفّ اوست بنده قایم است و در خوف، تصرف او معطل است و هر فسادی و سستییی که هست از تصرف اوست و هر صلاحی که هست، ازحق است.
نمونه این بنا را تالار آینه‌ خانه نصیرالدوله در محله عودلاجان می‌توان عنوان کرد که در آن بنا نیز یک بنا با متراژ حدود ۸۰ متر قرار دارد. تالار آینه خانه علاءالدوله نیز همانند تالار آینه خانه نصیرالدوله در عودلاجان، متراژی کمتر از ۱۵۰ متر دارد و الباقی زمین که یک هزار و ۵۵۰ متر مربع می‌شود، بایر است.
اشرف عبدالباقی ( ۱۱سپتامبر ۱۹۶۳) کمدین و بازیگر اهل مصر است. او تاکنون در بیش از ۵۴ فیلم به ایفای نقش پرداخته است.
مسجد میر عبدالباقی در اوایل دوره ناصری ساخته شده و بیش از ۱۷۰ سال قدمت داشت. مسجد پیش از تخریب به درازای نوزده و پهنای چهارده متر بوده‌است. دوسرنال (حمال) در طول مسجد قرار گرفته بود و سرنال‌های روی سه ستون چوبین کهن استوار بوده‌است. بالای سرنال‌ها، واشان کشی و پل کوبی شده بودند و طرف شرقی مسجد ارسی‌های قدیمی داشت و ستون‌های چوبین ایوان‌ها لاچ لنگری مارپیچ و هفت و هشت بود.