الباس

معنی کلمه الباس در لغت نامه دهخدا

الباس. [ اِ ] ( ع مص ) فروپوشانیدن. ( منتهی الارب ). پوشانیدن. ( تاج المصادر بیهقی ).

معنی کلمه الباس در فرهنگ فارسی

فرو پوشانیدن . پوشانیدن .

معنی کلمه الباس در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
بئس (۷۳ بار)

معنی کلمه الباس در ویکی واژه

مترادف دست گذاشتن روی چیزی یا نشان کردن در زبان فارسی، هنگامی صرف می‌شود که بخواهند آن شئ یا جنس مرغوب را از دست ندهند. اَلباس اگر به صورت اِلباس تعبیر گردد به معنی ایل جواهر نشان است که ملکه‌های روم و یونان باستان مزیین بودند بنابر این آنها توسط رجال صاحب قدرت نشان می‌شدند.

جملاتی از کاربرد کلمه الباس

زادهٔ ۱۸ ژوئن ۱۴۴۸/ ۶ ربیع‌الثانی ۸۵۲ق در قاهره بود. نسبش «ابوالبرکات زین الدین محمد بن احمد بن ایاس حنفی» ذکر شده است. نزد جلال‌الدین سیوطی و عبدالباسط بن خلیل حنفی فقه خواند. در ۱۴۷۸م ۸۸۲ق به حج رفت. سپس، عزلت‌گزین شد و از دربارها دوری می‌کرد. ابن ایاس در ۱۵۲۴/ ۹۳۰ق در قاهره درگذشت.
ارمنیان اهل واسپوراکان استادان مسلم تهیه کالباس دود داده بودند. انواع کنسرو گوشت برای فصل زمستان تهیه می‌شد که به آن «تهال» می‌گفتند. گوشت پخته گوسفند را در کوزه‌ها قرار داده و در آن را به دقت می‌بستند و در خاک چال می‌کردند.
فذورتها للجود و الباس منجم و عرصتها للجن و الانس مفزع
سرستونها معمولاً خط یک قرنیز شکسته را برجسته می‌کنند و کامل و بی‌نقص هستند. یا ممکن است توسط یک لوح افقی به ستون شیپوری دیگری متصل شده باشند. سرستون‌های شیپوری معمولاً از نوع کورینتی هستند. البته استثناهایی هم وجود دارد. برای نمونه، در کاپیلا دل ساگراریو برای کلیسای جامع سگوویا توسط هرونیمو دبالباس، تزیینات گیاهی و سرهای فرشته‌های کوچک جایگزین سرستون شیوه کورینتی می‌شوند.
ابراهیم مؤیدی حسنی شهرت‌یافته به حوریّهٔ صعدی (؟ -۱۶۷۲م) (نسب: ابراهیم بن محمد بن احمد) فقیه زیدی یمنی در سدهٔ هفدهم میلادی/ یازدهم هجری بود. الروض الحافل شرح الکافل در اصول فقه، شرح الهدایه، الروض الباسم در نسب‌های خاندان امام قاسم رسی؛ از آثار اوست.
ساخت کاخ در سال ۱۵۲۷ آغاز شد. پس از مرگ ماچوکا در سال ۱۵۵۰ توسط پسرش لوئیس، که نماها را به پایان رساند و حیاط داخلی را ساخت، ادامه یافت. با شروع شورش موریسکو در سال ۱۵۶۸، کار به مدت ۱۵ سال متوقف شد. هنگامی که فیلیپ چهارم در سال ۱۶۲۸ از آن بازدید کرد، کار هنوز ناتمام بود و سرانجام در سال ۱۶۳۷ پروژه رها شد و ساختار بدون سقف باقی ماند. سرانجام پس از سال ۱۹۲۳، زمانی که لئوپولدو تورس بالباس مرمت آن را آغاز کرد، تکمیل شد. امروزه، این ساختمان محل موزه الحمرا است که اشیاء و مصنوعات مربوط به تاریخ الحمرا را در خود جای داده‌است، و همچنین موزه هنرهای زیبای گرانادا، که مجموعه‌ای از نقاشی‌های گرانادا مربوط به قرن‌های ۱۶ تا ۲۰ را به نمایش گذاشته‌است.
بدین نظم پیچیده وین طرز مخصوص مرا هست انعام و الباس واجب
نصرالله بن عبدالله اسکندرانی با کنیهٔ ابوالفتوح، شهرت‌یافته به ابن قلاقس اسکندری (۱۹ نوامبر ۱۰۸۷ - ۲۸ مه ۱۱۷۲) (نسب: نصرالله بن عبدالله بن مخلوف بن عبدالقوی بن قلاقس) شاعر و کاتب مصری در سدهٔ ششم هجری بود. نزد قاضی فاضل نفوذ داشت. یک بار به سیسیل و دوبار به یمن رفت. در عیذاب یکی از اسکله‌های آفریقا برابرِ جده درگذشت. شعر او را دارای نوآوری و با گرایش به وصف طبیعت دانسته‌اند و برای اینکه بسیار در دریا سفر می‌کرد، دریانوردی نیز برشعرش تأثیر گذاشت. دو اثر به‌نام‌های «الزهر الباسم فی أوصاف أبی‌القاسم» و «روضة الأزهار فی طبقات الشعراء» نیز نگاشت.
با یکی دایه بالباس کفن ناتوان و ضعیف و بی سر و پا
افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند باید از خوردن غذاهایی مانند: سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، ماهی دودی یا کنسرو شده، سس‌ها و کنسرو لوبیا که سرشار از سدیم هستند، پرهیز کنند. در طبخ به جای کره و روغن جامد نباتی بهتر است از روغن زیتون، سویا و کانولا استفاده کرد. مواد حاوی کافئین از قبیل قهوه، نوشابه‌های کولا و شکلات سبب افزایش فشار خون می‌شوند و باید در حد اعتدال مصرف شوند.
تو عبدالباسط آنرا دان که مبسوط بود خیرش ز حق بر خلق و مضبوط
ز لبس آن عنصریت در اساس است که او روح حقیاق را الباس است
الباس ۲۱٫۸۴ کیلومترمربع مساحت و ۵۱۱ نفر جمعیت دارد و ۱۰۷ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
زیر و بالا نبود مجلس الباس مرا کفش و دستار ندانند کدامست اینجا
دیگری گفت (ساترالدین کرباس ضاعف گتکه) درین قضیه چرا تن با خود گرفته است. هر چند که از برای مهر مال تمغا میدزد و پنهان میشود و در قدکها هر لحظه برنگی دیگر بر میآید تا نشناسندش چرا خود او نکرده باشد. بعضی گفتند.(بابا نمد بارانی دام پشما کنده) را اگر پشمی در کلاه بودی ایندست درازی چون آستین کپنک از و واقع نمیشد.(علم الدین پوشی لازال پوشه) از آنمیان گفت اینقصه چون قصه دستار دراز کشید از رختهای گریبان گرد کرفته خاک انداز کنید وطاس عرقچین بگردانید باشد که ظاهر شود.برک سفید میگفت(اصبحت فی جوارالله) پشمینه سیاه میگفت(امسیت فی امان الله) طیلسان (والضحی) میخواند. پریخوان شرب زرکش را بخواندند از جیب مشک و عبیر و عنبر گشته بر آتش اطلس قرمزی نهاد و بوی برد که این رختهای برده در محفل الباس که تشریف نو پوشند یادر مجلس سور یا عروسی یابینه حمام بلکه بدست شما خواهد افتاد. رمال مختم را حاضر کردند که دزد را بازدید کن. طبع صوفی کرد او را بمیلکی خشنود کردند. مصرع: مانده دزد فالگیر ببرد.
عزیزا مصر جان جای تو باشد فما الباسآء ما اکرمت مثواک
این سورة را دو نام است: سوره «ق» و سوره «الباسقات»، هزار و چهارصد و نود و چهار حرف است. سیصد و پنجاه و هفت کلمت و چهل و پنج آیت، جمله بمکه فرو آمد مگر یک آیت: وَ لَقَدْ خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَیْنَهُما فِی سِتَّةِ أَیَّامٍ این یک آیت بمدینه فرو آمد بقول ابن عباس و قتاده و باقی همه یکی است و در این سورة دو آیت منسوخ است یکی: فَاصْبِرْ عَلی‌ ما یَقُولُونَ، دیگر: وَ ما أَنْتَ عَلَیْهِمْ بِجَبَّارٍ این هر دو آیت منسوخ است بآیت سیف.
«المنفق فی سبیل اللَّه علی فرسه، الباسط کفیه بالصدقه»
الباس ۲۲٫۶۹ کیلومترمربع مساحت و ۷۴ نفر جمعیت دارد و ۳۴۳ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.