الباب
معنی کلمه الباب در لغت نامه دهخدا

الباب

معنی کلمه الباب در لغت نامه دهخدا

الباب. [ اَ ] ( ع اِ ) ج ِ لُب . ( منتهی الارب ) ( دهار ) ( ترجمان علامه جرجانی ) :
زو دیو گریزنده و او داعی انصاف
زو حکمت نازنده و او منهی الباب.خاقانی.|| ج ِ لَبَب. ( منتهی الارب ).
الباب. [ اِ ] ( ع مص ) مقیم شدن و لازم گرفتن جائی را. ( منتهی الارب ) ( تاج المصادر بیهقی ). || پیش بند پالان بربستن ستور را. || آشکار شدن و پیش آمدن چیزی. || مایه بازفراهم آمدن میان کشت. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه الباب در فرهنگ معین

( اَ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ لب ، خردها، مغزها.

معنی کلمه الباب در فرهنگ عمید

= لباب

معنی کلمه الباب در فرهنگ فارسی

خردها، عقلها، مغزها، جمع لب
( اسم ) جمع لب خردها مغزها .
مقیم شدن و لازم گرفتن جائی را . پیش بند پالان بربستن ستور را .

معنی کلمه الباب در دانشنامه عمومی

الباب ( به عربی: الباب‎ ) شهری در شمال سوریه که در استان حلب واقع شده است. در سال ۲۰۰۷، جمعیت این شهر ۱۴۴٬۷۰۵ نفر بوده است.
الباب در ۴۰ کیلومتری شمال شرقی حلب، ۳۰ کیلومتری ( ۱۹ مایل ) جنوب مرز ترکیه قرار دارد و مساحتی به وسعت ۳۰ کیلومتر مربع ( ۱۲ مایل مربع ) دارد. الباب دارای ارتفاع ۴۷۱ متر ( ۱٬۵۴۵ فوت ) است. طبق آمار اداره مرکزی آمار ( CBS ) ، در سال ۲۰۰۴ جمعیت این شهر ۶۳٬۰۶۹ نفر اعلام شد. جمعیت در طول جنگ داخلی سوریه حدود ۱۰۰٬۰۰۰ نفر افزایش یافته است. قبل از جنگ داخلی سوریه، ساکنان الباب از اعراب سنی و کردها تشکیل شدند. [ منبع  بهتری  نیاز  است]
با شروع جنگ داخلی سوریه، از آوریل ۲۰۱۲، شهر الباب به یک شهر جنگ زده تبدیل شد. از اواسط ماه مه و اواسط ژوئیه ۲۰۱۲، حدود ۱۵ گروه شورشی در داخل شهر تشکیل شدند. نبرد برای تصرف الباب شامل یک سری حمله به پایگاه ها و دفاتر دولت در طی دو ماه بود و سرانجام در ۱۸ ژوئیه ۲۰۱۲ شورشیان موفق شدند آخرین دژ دولت را در محدوده شهر به دست گیرند. به گفته فعالان سوری، یک پادگان ارتش در خارج از الباب باقی مانده بود که مواضع شورشیان را گلوله باران می کرد. نیروهای شورشی در ۲۹ ژوئیه ۲۰۱۲ ارتش را از این پادگان در حاشیه جنوبی شهر بیرون راندند. با تصرف الباب، شورشیان در شمال حلب قدرت چشمگیری پیدا کردند. تسخیر این شهر به شورشیان سوری این اجازه را می داد که بر مناطق شمال شرقی حلب مسلط شوند.
دولت اسلامی عراق و شام در تابستان سال ۲۰۱۳، در الباب حضور داشت و تا اواسط نوامبر ۲۰۱۳، کنترل کامل الباب را به دست گرفت. پس از کنترل منبج توسط نیروهای دموکراتیک سوریه در اوت سال ۲۰۱۶، گزارش شد که تصرف شهر الباب، هدف بعدی عملیات نیروهای دموکراتیک سوریه ( SDF ) است. در دسامبر سال ۲۰۱۶، در جریان عملیات سپر فرات، الباب مورد حمله شورشیان سوری تحت حمایت ترکیه قرار گرفت. حملات هوایی ترکیه در ۲۱ دسامبر، ۶۷ هدف دولت اسلامی را منهدم کرد. در نتیجه، ۵۹ سرباز ترکیه و بیش از ۲۰۰ شورشی کشته شدند. الباب یک شهر استراتژیک و مهم برای ترکیه بود زیرا ترکیه نمی خواست کانتون عفرین و کانتون کوبانی توسط SDF به هم متصل شوند. در ۲۳ فوریه ۲۰۱۷، شورشیان سوری تحت حمایت ترکیه، شهر الباب را به کنترل خود درآوردند. این شهر یکی از مناطق تحت کنترل ترکیه در شمال سوریه است.

معنی کلمه الباب در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی أَلْبَابِ: مغزها-عقلها
ریشه کلمه:
بوب (۲۷ بار)

معنی کلمه الباب در ویکی واژه

جِ لب ؛ خردها، مغزها.

جملاتی از کاربرد کلمه الباب

پاک چون خاطر اولوالباب تیز چون فکر اولوالابصار
«خَلَقَ آدَمَ عَلی صُوْرَتِهِ» آدمیان همه مظهر می‌طلبند، بسیار زنان باشند که مستور باشند امّا رو باز کنند تا مطلوبیِ خود را بیازمایند چنانک تو اُستره را بیازمایی. و عاشق به معشوق می‌گوید «من نخفتم و نخوردم و چنین شدم و چنان شدم بی‌تو» معنیش این باشد که «تو مظهر می‌طلبی مظهر تو منم» تا بدو معشوقی فروشی، و همچنین علما و هنرمندان جمله مظهر می‌طلبند. «کُنْتُ کَنْزاً مَخْفِیاً فَاحْبَبْتُ اَنْ اَعْرَفُ»، «خلق آدم علی صورته اَی علی صورة احکامه» احکام او در همه خلق پیدا شود، زیرا همه ظلّ حقّند و سایه به شخص ماند. اگر پنج انگشت باز شود سایه نیز باز شود و اگر در رکوع رود سایه هم در رکوع رود و اگر دراز شود هم دراز شود پس خلق طالب، طالب مطلوبی و محبوبی‌اند که خواهند تا همه محبّ او باشند و خاضع، و با اعدای او عدو و با اولیای او دوست. این همه احکام و صفات حقّ است که در ظلّ می‌نماید «غایة ما فی الباب» این ظلّ ما از ما بی‌خبر است، امّا ما باخبریم ولیکن نسبت به علم خدا این خبر ما حکم بی‌خبری دارد. هرچه در شخص باشد همه در ظلّ ننماید جز بعضی چیزها. پس جملهٔ صفات حق درین ظلّ ما ننماید بعضی نماید که «وَ مَا اُوْتِیْتُمْ مِنَ الْعِلْمِ اِلَّا قَلِیْلاً».
وزارت دفاع ایالات متحده در ۱۲ سپتامبر تأیید کرد که العدنانی در یک حمله هوایی در ۳۰ اوت در نزدیکی الباب کشته شده‌است.
«اسمعوا منی، یا اولی الالباب »: همه لبند و دوست لب لباب
عوفی در لباب‌الالباب از او یاد می‌کند و همچنین در مجمع‌الفصحاء از او یادشده‌است.
تو ابر رحمتی و سبزه اند اولوالالباب که در جوار تو تشنه نماند هیچ لبیب
به عنوان اولین شاعران پارسی‌گوی هندوستان بعد از نکتی به شاعر هندی شهیر دیگری به نام ابوالفرج رونی متوفی در حدود ۴۹۲ برمی‌خوریم که به عقیدهٔ مؤلف «لباب‌الالباب» و «راحة الصدور» و «منتخب التواریخ» و «هفت اقلیم» و «مرآة العالم» و «مجمع النفائس» و «فرهنگ جهانگیری» و «برهان قاطع» و غیره اهل رون و از هندوستان بود، ولی لطف‌علی‌بیگ آذر او را از دهات دشت خاوران، و رضاقلی خان هدایت از قرای نیشابور می‌دانند. منصف «تاریخ فرشته» و صاحب «ریاض الشعرا» مولدش را سیستان نوشته‌اند.
الا به دور جهان تا مدام طعنه رسد به فکر خاطی جهان از اولوالالباب
یکی دیگر از شواهد مهم دال بر تأیید فرضیه درب ورودی مقبره است. مقبره دارای یک درب چوبی با ارزش بوده که اکنون چوب درگاه آن بر جای مانده و مابقی وجود ندارد. در کتاب آثار باستانی و تاریخی لرستان نوشته حمید ایزدپناه مشخصات ذکر شده آن چنین است: درب ورودی آن به سوی شمال است و اندازه هر لنگه از درها ۵۵×۱۷۰ سانتیمتر و در بالای هر درب جملاتی با خط نسخ کنده کاری شده‌است. روی چوب وسط این جمله نوشته شده‌است: «امر به عمل هذالباب شاوردی بیک بن محمد بیک» که با نام فرزند زاهد بیگ مطابقت داشته و احتمالاً به دستور او این مقبره (و یا حداقل درب ورودی آن) ساخته شده‌است.
شرف خاک و باد و آتش و آب باعث رتبه اولوا الالباب
یک مقام دفاعی ایالات متحده که ناشناس است، گفت: «نیروهای ائتلاف یک حمله هوایی در الباب سوریه انجام دادند و یک رهبر ارشد داعش را هدف قرار دادند» و هنوز در تلاش بودند کشته شدن وی را تأیید کنند. یک مقام دفاعی ایالات متحده ادعای روسیه برای کشته شدن العدنانی را «مزخرف» و «جوک» خواند و گفت که آنها مطابق بیانیه ۳۰ آگوست مبنی بر کشته شدن وی توسط نیروهای آمریکایی ایستاده‌اند. همچنین، در اوایل روز ۳۰ اوت ۲۰۱۶، یک مقام اطلاعاتی ارتش ایالات متحده اظهار داشت که العدنانی چندین روز قبل زخمی شد و در اثر جراحات خود در الباب تسلیم شد.
دست بخشنده که‌آفتِ درم است حاجب‌الباب درگهِ کرم است
سری سقطی استاد جنید بود رحمهما اللَّه، روزی فرا جنید گفت که مردمان را سخن گوی و ایشان را پند ده که ترا وقت است که سخن گویی جنید گفت خود را باین مثابت نمیدانستم و استحقاق آن در خود نمیدیدم آخر شبی مصطفی را بخواب دیدم و کان لیلة جمعة فقال لی تکلّم علی النّاس مصطفی وی را گفت که سخن گوی مردمان را جنید گفت من همان شب برخاستم پیش از صبح و بدر سرای سری رفتم فدققت علیه الباب فقال السری لم تصدّقنا حتّی قیل لک. روز دیگر بجامع بنشست و خبر در شهر افتاد که جنید سخن میگوید. غلامی نصرانی بیامد متنکّروا گفت یا شیخ ما معنی‌ قول رسول اللَّه اتّقوا فراسة المؤمن فانّه ینظر بنور اللَّه؟
بر در چاک پس چو سر بنهی (ان هذا اقل ما فی الباب)
در شهرستان عامرات آثارهای متعددی از دوران گذشته وجود دارد که مشهورترین آنها: معدن الرصاص (بارود)، معدن اللاصف، جبل السقیف، جبل سفح الباب، زیستگاه حیات وحش «السرین»، همچنین ۶۱ قنات «فلج» در شهرستان وجود دارد که آب تمام آن‌ها شیرین است، و در حدود ۵۷ وادی (درواه) در اطراف شهرستان عامرات وجود دارد که در ایام باران طغیان می‌کند. در این دره‌ها آثار گوناگونی وجود دارد که در دل سنگ حفر شده‌است.
ما زلت أنزل من ودادک منزلا یتحیّر الالباب عند نزوله‌
آنتونیوس فغالی (به عربی: أنطونيوس الفغالي) کشیش، شاعر و نویسنده لبنانی در سدهٔ نوزدهم میلادی/سیزدهم هجری بود. تاریخ تولد و درگذشت او معلوم نیست و تا اواخر سدهٔ نوزدهم میلادی زنده بوده است. ینبوع السلوان فی زیارة القربان، روضة الأزهار فی نظم الأشعار، البرهان الوطید فی الرد السدید لتنفیذ زعم نتانائیل خیخا فی نقص ریاسة البابا، أرجوزة ترجمان لسان البیان و قصاید متفرقه از آثار اوست.
اگرچه عوفی در لباب الالباب اشاره می‌کند که سال پایان سرایش اثر ۳۳۶ هجری بوده است، ولی رضاقلی‌خان هدایت در مجمع الفصحا می‌نویسد که ابوشکور در سال ۳۳۶ شروع به نوشتن شعر کرده است.
عوفی در لباب‌الالباب رودکی را ستاینده‌ی او می‌داند و دو بیت از قصیده‌ای را آورده که رودکی در مدح او گفته است:
الباب (به عربی: الباب‎) شهری در شمال سوریه که در استان حلب واقع شده‌است. در سال ۲۰۰۷، جمعیت این شهر ۱۴۴٬۷۰۵ نفر بوده‌است.