البا

معنی کلمه البا در لغت نامه دهخدا

البا. [ اَ ] ( اِ ) به لغت زند و پازند بمعنی شیر باشد که عربان لبن گویند. || خطمی صحرائی. ( برهان ).
البا. [ اُ] ( اِ ) قلیه پوتی را گویند و آن دل و جگر قیمه کشیده در روغن بریان کرده باشد و حسرةالملوک همانست. ( برهان ). طعامی است ترکان را. ( انجمن آرا ) :
رویت چو یکی کاسه اکرا شده واژنگ
وز کاج قفا گشته برنگ شش البا.سوزنی ( از آنندراج ).تا روی پرآژنگ و قفای تو بدیدند
میرند همه خلق ز البا و ز اکرا.سوزنی ( از آنندراج ).

معنی کلمه البا در فرهنگ عمید

= لبیب
خوراکی که از دل و جگر خردشده با روغن، پیازداغ، رب و غیره درست می کنند، قلیه پوتی، حسرةالملوک.

معنی کلمه البا در فرهنگ فارسی

البه: خوراکی که ازقلیه دل وجگرباروغن وپیازتف داده درست کنند، قلیه پوتی، حسره الملوک
( اسم ) نوعی خوراک که عبارتست از دل و جگر قیمه کشیده و در روغن بریان کرده حسره الملوک قلیه پوتی .

معنی کلمه البا در فرهنگ اسم ها

اسم: آلبا (دختر) (لاتین)
معنی: سحر سپیده روشنی صبح

معنی کلمه البا در ویکی واژه

از پارتی idβāγ به معنی «تا» و «لا» (همراه با اعداد)
این لغت در اصل به معنی لایه بوده است که در فرهنگهای لغات معنی اشتباه به آن داده اند. نام خوراکی به نام شِش البا به معنی شِش لایه از همین گرفته شده است.
لایه

جملاتی از کاربرد کلمه البا

ای درت کعبه ذوی الاَمال حضرتت قبله اولوالالباب
ذگر باقی را بزرگان عمر ثانی خوانده اند این ذخیره بس تو را الباقیات الصالحات
+(در حال حاضر حکومت طالبان پس از سرکوب دولت افغانستان دوباره با قوانین قدیمی خود شکل گرفته است - مرداد 1400)
قراءت حمزه یلحدون بفتح یا وحا، و باقی بضمّ یا و کسر حا خوانند، و بمعنی هر دو یکسان است. یقال: لحد و ألحد، اذا جار و مال عن القصد الی الجور، و عن الحقّ الی الباطل سَیُجْزَوْنَ ما کانُوا یَعْمَلُونَ.
و عن عبد الرحمن بن سمرة، قال: «خرج علینا رسول اللَّه، و نحن فی مسجد المدینة، فقال لقد رأیت البارحة عجبا، رأیت رجلا من امتی سلط علیه عذاب القبر، فجاءه وضوءه، فاستنقذ من ذلک»، و عن انس قال: قال لی النبی (ص): «یا بنی! اسبغ الوضوء یزد فی عمرک، و یحبک حافظاک. یا بنی! ان استطعت ان لا تزال علی وضوء فانه من اتاه الموت، و هو علی وضوء، اعطی الشهادة»، و قال (ص): «استقیموا، و لن تحصوا، و اعلموا ان خیر اعمالکم الصلاة، و لا یحافظ علی الوضوء الا مؤمن.»
ابگرم، روستایی از توابع بخش جبالبارز شهرستان جیرفت در استان کرمان ایران است.
به صد هزار درج کمتر از خرند ولیک نهاده خود را در معرض اولوالالباب
گر فوت شد سَحور چه نقصان صَبوح هست از مِی کنند روزه گشا طالبانِ یار
با شکوه عشق پیش کوهکن پا سخت کرد کوه را پای تزلزل غالبا در خواب بود
لباس اصلی این منطقه با توجه به کرد بودن مردم لباس کردی [چوخ و رانک] است و یکی از قدیمی‌ترین پوشش‌های زنان این منطقه به ویژه در نقاط روستایی و عشایری سربند یا سَروَن است که غالباً مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته هم‌اکنون این پوشش بیشتر در مراسم مختلف به کار گرفته می‌شود و از رواج زیادی در میان زنان ایل کلهر، سنجابی، گوران و… برخوردار است.
کنار زیره عبدالباقی گوز به بخت فرخ و اقبال فیروز
لاله ها را چاک می بینم گریبان غالبا آن سهی قد را گذر بر لاله زار افتاده است
شهرت او به واسطهٔ خلق آثار تجربی در زمینهٔ هنر ویدئویی و هنر اینستالیشن است و هنرش را غالباً فراواقع‌گرایی، انتزاعی و فمینیستی می‌دانند.
شعبه مرکزی این بانک در شهر منامه، بحرین قرار دارد و سهام آن در بازار بورس بحرین و نزدک دوبی معامله می‌شود. گروه البرکه مالک بانک الباراکا ترک می‌باشد، که یکی از بزرگترین بانک‌های ترکیه بشمار می‌آید. اکثریت سهام بانک البرکه متعلق به گروه دله البرکه می‌باشد و صالح عبدالله کامل مالکیت هر دو بانک را در اختیار دارد.
روز بعد چند تظاهرات بزرگتر در شهرهای پشتون-نشین شرقی گزارش شد. در ۱۸ اوت، طالبان بر روی تظاهرکنندگان در جلال‌آباد آتش گشودند و ۳ کشته و بیش از ۱۲ نفر زخمی شدند. طالبان وعده داده بود که در حکومت آنها بی رحمی نخواهد بود. شاهدان گفتند که ساکنان محلی سعی در نصب پرچم ملی افغانستان در یک چهارراه در جلال‌آباد داشتند که طالبان به سوی آنها آتش گشوده و آنها را به قتل رساندند. گزارش‌هایی دیگر حاکی از آن بود که مردم در تلاش برای نسب پرچم جمهوری اسلامی افغانستان در شهرهای شرقی خوست و اسدآباد بودند.
تغییر الگوواره، تغییری آرام در روش‌شناسی یا تجربه‌ است و غالباً به تغییری اساسی در تفکر و برنامه گفته می‌شود که سرانجام روش اجرای پروژه‌ها را تغییر می‌دهد.
الباسو ۳۹۸ کیلومترمربع مساحت و ۱۹۰٬۱۵۳ نفر جمعیت دارد.
روستای الباجی در استان خوزستان در مسیر اهواز - اندیمشک قرار دارد.
البن میشل از سال ۱۹۹۲ حدود ۴۵۰ کتاب جدید در سال منتشر می‌کند و آثار نویسندگانی که کتاب‌هایشان توسط این انتشارات چاپ می‌شود، غالباً در رده پرفروش‌ترین کتاب‌ها محسوب می‌شود.
قال ابن زید فی هذه الایة درج اهل النار تذهب سفالا و درج اهل الجنة تذهب علویا، وَ لِیُوَفِّیَهُمْ، قرأ ابن کثیر و اهل البصرة و عاصم: بالیاء و قرأ الباقون بالنون و المعنی لیوفیهم جزاء أَعْمالَهُمْ وَ هُمْ لا یُظْلَمُونَ.