اقلیت

معنی کلمه اقلیت در لغت نامه دهخدا

اقلیت. [ اَ ق َل ْ لی ی َ ] ( ع مص جعلی ، اِمص ، اِ ) اندک بودن. اندکی کم بودن. قسمت کمتر، مقابل اکثریت.
- اقلیت پارلمانی ؛ عده ای از نمایندگان که با برنامه های دولت موافق نباشند و عدّه آنان به آن اندازه نرسد که رأی ایشان بتواند دولت را ساقط کند.
- اقلیت مذهبی ؛ گروهی اندک از مردم یک کشور یا یک شهر که پیرو دین یا کیشی مخالف عامه مردم آن شهر یا کشور باشند.

معنی کلمه اقلیت در فرهنگ معین

(اَ قَ یَّ ) [ ع . ] (مص جع . ) ۱ - کم بودن . ۲ - قسمت کمتر، بخش کمتر. ۳ - گروهی از افراد یک کشور یا یک شهر که دین یا نژادشان با اکثریت مردم آن جا فرق داشته باشد.

معنی کلمه اقلیت در فرهنگ عمید

۱. کم بودن.
۲. (اسم ) جمعیت یا گروهی که دارای نژاد، مذهب، یا آداب و رسوم خاصی باشند و نسبت به عموم مردم تعدادشان کم باشد.

معنی کلمه اقلیت در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ۱ - اقل بودن کم بودن . ۲ - قسمت کمتر مقابل اکثریت . ۳ - گروهی از افراد یک کشور یا یک شهر که از لحاظ دین و مذهب یا نژاد از اکثریت ممتاز باشند .

معنی کلمه اقلیت در ویکی واژه

minoranza
کم بودن.
قسمت کمتر، بخش کم
گروهی از افراد یک کشور یا یک شهر که دین یا نژادشان با اکثریت مردم آن جا فرق داشته باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه اقلیت

استان شرقی (به عربی: الشرقية) بزرگترین استان در عربستان سعودی است. مرکز این استان شهر دمام است که پرجمعیت‌ترین شهر استان است. استاندار فعلی این استان شاهزاده سعود بن نایف است. جمعیت این منطقه بین اکثریت سنی و اقلیت شیعه است.
اکثریت جمعیت دمشق مسلمانان سنی با جمعیتی بالغ بر 87% مردم را تشکیل می دهند.اقلیت های مسیحی و شیعیان علوی هم در این استان زندگی میکنند.
از اقلیت بکن: توصیف ها از وطن خواهان: بکن تعریف ها
اکثریت کند آماده سفی با اقلیت یا بی طرفی
سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران از سال ۱۳۴۹ با قیام سیاهکل علیه رژیم شاهنشاهی ایران مبارزات مسلحانه خود را آغاز کرد. این سازمان در جریان انقلاب ۱۳۵۷ و مدت‌ها پس از آن، پرهوادارترین جریان سیاسی چپ ایران بود. در خرداد ۱۳۵۹ و در پی اختلاف نظر بر سر ماهیت و پایگاه طبقاتی جمهوری اسلامی، سازمان به دو جناح اقلیت و اکثریت تقسیم شد.
در کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، آلمان و سوئد نیز اقلیت کرد زبان زندگی می‌کنند.
به آزادی ببستند، عهد محکم اقلیت از ایشان شد فراهم
اسلام در لائوس، یک اقلیت دینی به حساب می‌آید که با ورود بازرگانان به این منطقه گسترش یافته‌است. طبق آمار رسمی، ۰.۰۱ درصد کل جمعیت این کشور مسلمان هستند و بیشتر آنان اهل سنت می‌باشند. تا پیش از سال ۱۹۹۱ میلادی، اسلام در این کشور به رسمیت شناخته نمی‌شد.
ایران، سکونتگاه دومین جمعیت بزرگ یهودیان در خاورمیانه است. بهائیت و مسیحیت، دو اقلیت بزرگ غیرمسلمان در ایرانند. بهائیان - که از نظر تاریخی بزرگ‌ترین اقلیت در ایران بودند - در طول حیاتشان با آزارهای زیادی در ایران مواجه شدند.
ارمنی‌های ایران به عنوان یک اقلیت قومی–مذهبی از زمان آغاز فوتبال در ایران در آن حضور و مشارکت داشته‌اند.
در اصول دوازده، سیزده و چهارده قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به جز اسلام به عنوان دین رسمی کشور ادیان قانونی ایران معرفی شده‌اند، این ادیان عبارتند از زرتشتی، مسیحیت و یهودیت. بر پایه قانون اساسی، پیروان این ادیان از حقوق شهروندی مشابه با شهروندان مسلمان برخوردارند و بر مبنای اصل شصت و هشتم همین قانون، نمایندگان این اقلیت‌ها در مجلس شورای اسلامی می‌توانند با کتاب مربوط به دین خود سوگند یاد کنند. در قانون اساسی و قوانین عمومی دسترسی به برخی از پست‌ها و مشاغل در سطوح بالا برای غیر مسلمانان منع شده است.
شمار دقیق سیک‌ها و هندوها در افغانستان مشخص نیست. گفته می‌شود تا پیش از جنگ‌های دههٔ هفتاد خورشیدی، شمار این اقلیت‌ها به حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ هزار نفر می‌رسید، اما در حال حاضر بین سه تا چهار هزار سیک و هندو در بخش‌های مختلف افغانستان زندگی می‌کنند که عمدتاً به دکانداری و تجارت مشغول هستند. در سال ۱۳۹۶ خورشیدی، در ولایت هلمند، از بیش از ۱۲۰ خانواده اهل سیک و هندو تنها ۲ نفر باقی ماند بودند.
به آزادی ببسته عهد محکم اقلیت از ایشان شد فراهم
اسلام بزرگترین اقلیت مذهبی در آلمان است. مسلمانان آلمان حدود ۵٫۴٪ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.