اقصر
معنی کلمه اقصر در لغت نامه دهخدا

اقصر

معنی کلمه اقصر در لغت نامه دهخدا

اقصر. [ اَ ص َ ] ( ع ن تف ) کوتاه تر. قصیرتر. مقابل اطول بمعنی درازتر: خط مستقیم اقصر فاصله میان دو نقطه است. || ( ص ) کوتاه. || مرد خشک گردن. مؤنث آن قصراء است. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ).

معنی کلمه اقصر در فرهنگ معین

(اَ صَ ) [ ع . ] (ص تف . ) کوتاه تر، قصیرتر.

معنی کلمه اقصر در فرهنگ عمید

کوتاه تر.

معنی کلمه اقصر در فرهنگ فارسی

کوتاه تر، اقاصر جمع
( صفت ) کوتاه تر قصیر تر .

معنی کلمه اقصر در دانشنامه عمومی

اُقصُر ( به عربی: ألاقصر ) ، یکی از شهرهای کشور مصر است.
نام اقصر جمع قصر است و اشاره به کاخ های باستانی فرعونهای مصر دارد که در این منطقه قرار دارند و به این دلیل اقصر از شهرهای مهم گردشگری مصر بشمار می آید. شهر اقصر ۲۰۰٬۰۰۰ نفر جمعیت دارد و در محل شهر باستانی تب بنا شده است.
معنی کلمه اقصر در فرهنگ معین
معنی کلمه اقصر در فرهنگ عمید
معنی کلمه اقصر در فرهنگ فارسی
معنی کلمه اقصر در دانشنامه عمومی

معنی کلمه اقصر در دانشنامه آزاد فارسی

اُقصر
رجوع شود به:لوکسور

معنی کلمه اقصر در ویکی واژه

کوتاه تر، قصیر

جملاتی از کاربرد کلمه اقصر

عَلِمَ أَنْ لَنْ تُحْصُوهُ هذا نسخ اوّل السّورة ای علم ان لن تطیقوا قیام اللّیل فی النّصف و الثّلث و الثّلثین. فَتابَ عَلَیْکُمْ فخفّف علیکم و وضع عنکم فَاقْرَؤُا ما تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ ای فصلّوا ما خفّ علیکم فی اللّیل من الصّلاة. قال الحسن: و لو قدر حلبة شاة، و قیل: فاقرؤا ما تیسّر من القرآن ای ما احببتم و اردتم من السّور القصار الّتی تقرأ فی صلاة المغرب و العشاء الّتی عدّها رسول اللَّه (ص) علی معاذ یرید فی الصّلاة النّافلة. و قیل: فی الفرض. و قیل: خارج الصّلاة. قال ابن عباس: ما تیسّر مائة آیة و قال السدی مائتا آیة و قیل: ثلاث آیات کاقصر سورة.
حکیم گفت که الاقصر احسن آشفته ولی زقصه زلفش سزاست اطنابی
اُقصُر (به عربی: ألاقصر)، یکی از شهرهای کشور مصر است.
اعتراضات ۲۰۲۰ مصر، مجموعه‌ای از اعتراضات خیابانی غیرمتمرکز در مصر بود که از ۲۰ سپتامبر، سالگرد اعتراضات ۲۰۱۹ مصر، آغاز و با هدف استعفای عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر، برگزار شد. معترضان، در چندین شهر مصر، از جمله قاهره، جیزه، سوئز، کفر الدوار، اسکندریه، اسوان، قناطر خیریه، فیوم، منیا، اقصر، و دمیاط به خیابان‌ها آمدند. ۲۵ سپتامبر، ششمین روز تظاهرات، «جمعه خشم» نامیده شد.
نقدی رایج شناس تحسین زاحسنت و زماقصر چه خیزد
معبد اقصر در کرنک بیش از۱۰۰ متر طول و۵۰۰متر عرض دارد. این تالار را ۱۴۴ستون به ۱۶ ردیف نگاه می‌داشته، ستون‌های دو ردیف اول از سایر ستون‌ها بلندتر بوده‌است.این ستون‌ها حایل سقف مسطح بودند. این معبد در زمان آمنحوتپ چهارم بسته شده بود.
المدامود از اماکن باستانی مصر به حساب می‌آید که در ۸ کیلومتری شمال شرقی اقصر قرار دارد. معبد مونتو در اینجا قرار دارد که در ۱۹۲۵ توسط فرنان بیسون د لا روکه باستان‌شناسی شد و از خاک بیرون آورده شد.
الطود (به عربی: الطود) یک منطقهٔ مسکونی در مصر است که در استان اقصر واقع شده‌است.
المدامود (عربی: المدامود) یکی از روستاهای وابسته به مرکز «الزینیه» در استان «اقصر» در جمهوری عربی مصر می‌باشد؛ که بر اساس سرشماری سال ۲۰۰۶ تعداد ساکنان در «المدامود» ۱۵۰۹۱ نفر بوده که از این تعداد ۷۹۰۴ مرد و ۷۱۸۷ نفر زن می‌باشند.
عاجز آینده و قاصر و مضطر یکسر از مثل سوره اقصر
دع ذکرهن فما لهن عهود فاقصر فما للوافیات وجود
آیی به سنت‌های شاهان پیش از خود در دوره آمارنه ادامه داد و در چهار سال فرمانروایی خود ساخت و سازهایی در کارناک و اقصر انجام داد. آرامگاه او (دبلیووی۲۳) در نزدیکی آرامگاه آمنهوتپ سوم در غرب دره پادشاهان قرار دارد. آثار کمی با نام او بر جای مانده‌اند.
قال: فسّر بذلک النّبیّ (ص) و النّاس معه، و قیل: انّ رسول اللَّه (ص) ذکر رجلا من بنی اسرائیل حمل السّلاح علی عاتقه الف شهر فعجب لذلک عجبا شدیدا و تمنّی ان یکون ذلک فی امّته فقال: «یا ربّ جعلت امّتی اقصر الامم اعمارا و اقلّها اعمالا؟! فاعطاه اللَّه لَیْلَةِ الْقَدْرِ. فقال: لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ الّذی حمل فیه الاسرائیلی السّلاح فی سبیل اللَّه.
این حجاب گفته‌اند دیوارست، یعنی که در پس دیواری شد تا از چشم مردم غایب شود، و گفته‌اند پرده‌ای بود فرو گذاشته و در پس آن پرده شد. عکرمه گفت مریم پیوسته در مسجد بودی، بعبادت اللَّه تعالی مشغول، ما دام تا در طهر بودی، چون نشان حیض درو پدید آمدی از مسجد با خانه شدی، و آنجا همی بودی تا بوقت طهر، آن گه بعد از غسل بمسجد بازگشتی. گفتا در خانه خاله بود خواست که غسل کند از حیض، و روزگار زمستان بود فی اقصر یوم من السنة. با مشرقه‌ای شد تا غسل کند. جبرئیل آن ساعت برابر وی آمد. و ذلک قوله: «فَأَرْسَلْنا إِلَیْها رُوحَنا». الروح هاهنا جبرئیل (ع) و سمّیت الملائکة ارواحا اذ لیس لهم اجساد یشاهد و انما هم یتلطفون فیدخلون سموم الإبر یملئون الهواء، و قیل سمّی جبرئیل روحا، لانّه خلق من ریح. و اضافه الی نفسه، تعظیما لامره و تفخیما لشأنه. «فَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً سَوِیًّا»
استان اُقصُر (به عربی: محافظة اقصر) یکی از استان‌های کشور مصر است. این استان در جنوب مصر در امتداد رود نیل واقع شده است. مرکز آن شهر اقصر است. این استان در سال ۲۰۰۶ با جدا شدن از استان قنا تشکیل شد. جمعیت استان اقصر برابر با ۴۵۱٬۳۱۸ نفر است.
آتن (به عربی: صعود آتون) یک ویرانه، محوطه باستانی و شهر باستانی در مصر است که در اقصر ساحل غربی نیل قرار گرفته‌است. از آنجا که حفاری باستان‌شناسانه در اواخر سال ۲۰۲۰ آغاز شد، این شهر با درجه حفاظت قابل توجهی به عنوان بزرگترین شهر در نوع خود در مصر باستان در حال ظهور است و منجر به مقایسه با پمپئی شد.
الکاب (به عربی: الکاب) یک منطقهٔ مسکونی در مصر است که در استان اسوان، در ۸۳ کیلومتری جنوب اقصر بر روی ساحل شمالی نیل واقع شده‌است. به‌طور معمول سیاحان وگردشگران و توریست‌ها به‌طور مستقیم به خود شهر الکاب نمی‌روند، بلکه از طریق پنجره‌های قطار، دیوار عظیم و بزرگی را مشاهده می‌کنند که دلیل و گواه بر یک شهر بزرگ قدیمی که یک مرکز دینی مهم و پایتخت اقلیم سوم مصر علیا بوده‌است. این شهر بیانگر ایام سربلندی و بزرگی عصرهای ما قبل تاریخ تا عصر تمدن روم شرقی بوده‌است، اما گذشت زمان و کارهای بشر این مدینه را به‌طور کامل نابود ساخته‌است.
حدیث ابی هریرة قال: سمعت رسول اللَّه (ص) یقول: «انّ رجلین کانا فی بنی اسرائیل متحابین احدهما مجتهد فی العبادة و الآخر کانه یقول مذنب فجعل المجتهد یقول: اقصر اقصر عما انت فیه، قال فیقول: خلّنی و ربی، قال حتّی وجده یوما علی ذنب استعظمه فقال: اقصر، فقال: خلّنی و ربی ابعثت علیّ رقیبا، فقال: و اللَّه لا یغفر اللَّه لک ابدا و لا یدخلک الجنة ابدا، قال: فبعث اللَّه الیهما ملکا فقبض ارواحهما فاجتمعا عنده فقال للمذنب: ادخل الجنة برحمتی، و قال للآخر: أ تستطیع ان بخطر علی عبدی رحمتی؟ فقال: لا یا رب، قال: اذهبوا به الی النار»
سعدی حسبک واقصر عن مبالغة لا تَنطقنَّ بدعویً تورث الخجلا
در جنس و قدر و نان خورش نظر است، اما جنس کمترین چیزی بود که غذا دهد و اگر همه سبوس بود. و میانه نان جوین و گاورسین. و مهین نان گندمین بود نابیخته. چون بیخته شد از زهد بیرون شد و به تنعم رسید. اما مقدار کمترین ده سیر بود و میانه نیم من و اقصر مدی. و تقدیر شرع در حق درویش این است. اگر بر این زیادت کند زهد در معده فوت شود. و اما نگاه داشتن مستقبل را بزرگترین درجه آن است که بیش از آن که گرسنگی دفع کند هیچ چیز نگاه ندارد که اصل زهد کوتاهی امل است. و میانه آن بود که قوت ماهی یا چهل روز نگاه دارد. و کمترین درجه آن است که یک سال نگاه دارد. اگر زیادت یک سال نگاه دارد از زهد محروم ماند که هرکه امید عمر بیش از یک سال دارد از وی زهد راست نیاید.