اقدم

معنی کلمه اقدم در لغت نامه دهخدا

اقدم. [اَ دَ ] ( ع ن تف ) قدیمتر. ( ناظم الاطباء ). کهنه تر. باستانی تر. ( از ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). پیشترو نخستین و اولین تر و قدیمتر و جلوتر. ( آنندراج ).
- علم اقدم ؛ علمی که موضوعش اعم است از موضوع علمی دیگر چنانکه موضوع علم طبیعی بر علم طب. ( یادداشت مؤلف ).
|| افضل و اشرف و اعلی. ( از آنندراج ). || ( اِ ) شیر بیشه. ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( اقرب الموارد ). اسد. ( اقرب الموارد ).
اقدم. [ اَ دُ ] ( ع اِ ) ج ِ قَدَم. ( از ناظم الاطباء ).

معنی کلمه اقدم در فرهنگ معین

(اَ دَ ) [ ع . ] (ص تف . ) ۱ - پیشین تر، قدیم تر. ۲ - مقدم تر.

معنی کلمه اقدم در فرهنگ عمید

۱. قدیم تر، مقدم تر، پیش تر، دیرینه تر.
۲. قدیمی ترین.

معنی کلمه اقدم در فرهنگ فارسی

قدیم تر، مقدم تر، پیشتر، دیرینه تر
(صفت ) ۱ - پیشین تر دیرین تر کهن تر قدیمتر. ۲ - پیش تر مقدم تر جلوتر.
جمع قدم

معنی کلمه اقدم در فرهنگ اسم ها

اسم: اقدم (پسر) (عربی) (تلفظ: aghdam) (فارسی: اَقدَم) (انگلیسی: aghdam)
معنی: پیش تر، مقدم تر، قدیمی تر

معنی کلمه اقدم در ویکی واژه

پیشین تر، قدیم
مقدم

جملاتی از کاربرد کلمه اقدم

و قیل: قدّمه لانّه اقدم، لانّ الاشیاء فی الابتداء کانت فی حکم الموات کالنطفة و التّراب و نحوهما ثمّ اعترضت علیها الحیاة. و قال ابن عباس: خلق الموت علی صورة کبش املح لا یمرّ بشی‌ء و لا یجد ریحه شی‌ء و لا یطأ علی شی‌ء الّا و مات و خلق الحیاة علی صورة فرس انثی و هی الّتی کان جبرئیل و الانبیاء یرکبونها «تمرّ بشی‌ء و لا یجد ریحها شی‌ء الّا حیی و هی الّتی اخذ السّامری قبضة من اثرها فالقی علی العجل فحیی.
هم از تفسیر و ابیات بزرگان هم از گفتار دانایان اقدم
حجت السلام ابراهیمی اقدم- رتبهٔ اول آزمون فقه القضاء مؤسسه لاریجانی اشاره کرد.
توئی عقل اقدم توئی روح عالم محیط دوائر مدار مناطق
اصغر عزیزی اقدم (زاده ۵ دی ۱۳۶۶ در میانه) ورزشکار و تکواندوکار ایرانی است. عزیزی اقدم در کارنامه خود سابقه حضور در مسابقات قهرمانی آسیا، قهرمانی جهان و رقابت‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو را دارد و در این رقابت‌ها توانسته به مدال طلا دست پیدا کند. او دانش‌آموخته رشته تربیت‌بدنی در دانشگاه آزاد میانه است.
به موجب فرمان شماره ۲۶۴ ریاست جمهوری آذربایجان به تاریخ ۸ اکتبر سال ۱۹۹۲، پس از مرگش از آیتکین محمدوف در پاس اقدمات قهرمانانه اش که در طول نبردهایی در قره‌باغ از خود نشان داد، با اعطاء نشان قهرمان ملی این کشور تقدیر به عمل آمد.
نام این منطقه در زبان بربری کهن تیهرت بود که به معنای باشکوه است. گونه‌های دیگری از این نام به صورت تاهرت، تاقدمت، تاغزوت، تنقارتیا… نیز رواج داشته‌اند.
عزیزی اقدم در کنار موفقیت در رشته تکواندو، دارای دان چهار کوکیوان است و مدرک مربیگری و داوری درجه سه را هم دارد.
حامد اکرمی، مونس بسکابادی، مهدی بهشتی‌نژاد، رسول جلیلی، رضا خدادادی، منا سلطانی، فاطمه شکیب، رضوان صادق‌زاده، سودابه صالحی، کوروش گلناری، مسعود علیا، امیر مازیار، بنفشه مقدم و کامبیز موسوی‌اقدم از استادان دانشگاه هنر در بیانیه‌ای اعلام کردند در اعتراض به بازداشت دانشجویان اعتصاب می‌کنند.
ای اصل قدیم و عقل اقدم وی حادث با قدیم توأم
حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران، سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی موساد و بریتانیا را عامل ترورهای اخیر در تهران معرفی کرده‌است. مصلحی امروز در یک نشست در قم گفت: «در این ترورها یکی از اقدمات جدیدی که سرویس‌های اطلاعاتی موساد و سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس انجام دادند، استفاده از گروه‌های شکست خورده‌ای بود که در مقابل جمهوری اسلامی ایران نتوانسته‌اند به جایی برسند.» رادیوزمانه
اِسفاد روستایی در دهستان شاسکوه بخش شاسکوه شهرستان زیرکوه استان خراسان جنوبی ایران است. بعد از زلزلهٔ بسیار شدید سال ۱۳۷۶ روستای اسفاد جدید کنار روستای قدیم احداث گردید.اسفاد روستایی باقدمت حداقل هزار و هفتصد سال میباشد.که به جهت باغستان ها سرسبز و کوچه باغهای زیبا و آب گوارایش همه روزه گردشگران زیادی از آن دیدن می کنند. قلعه کوه و درخت سرو کهنسال این روستا گویای قدمت این روستا میباشد.این روستا آب بسیار گوارایی دارد که دارای املاح معدنی زیاد می باشد و یکی از بهترین آب های معدنی را داراست.
زانکه او در عشق و خدمت اقدم است آدم از اسرار او نامحرم است
ز هر چیزی بود مدح تو اقدم ز هر فضلی بود مهر تو اولی
اعظم نبی خاتم، اکرم خلف آدم زآدم همه جا اقدم، چه بدو و چه پایانش
حدیث شورش انگیزیست اندر عالم بالا مگر در حلقۀ زنجیر عقل اقدم است امشب
سازمان مسلح ناکام که متشکل از جمعی از سربازان یهودی بود که عوامل کشتار و نسل‌کشی یهودیان را شناسایی و ترور می‌کردند طرحی برای قتل ۶ میلیون نفر در آلمان پس از جنگ دوم جهانی تهیه کرده بود تا از طریق مسمومیت منجر به قتل این افراد به عوض کشتار یهودیان در جریان جنگ جهانی شود. گفته شده برخی از مقامات عالی‌رتبه اسرائیل از این موضوع مطلع بوده‌اند اما نگران اثر منفی این اقدم بر تأسیس اسرائیل بودند.
وهب آمد و گفت أنعم صباحا یا محمد. قال قد ابدلنا اللَّه خیرا منها السلام. ما اقدمک؟
لیلی حسن قدم با عقل اقدم هم قدم اولین محبوبۀ رب رفت در خاک ای دریغ
در جریان جنگ جهانی اول، او-۱۷ روز ۲۰ اکتبر سال ۱۹۱۴ در فاصله ۲۲ کیلومتری از ساحل نروژ گیلترا، کشتی باری بریتانیایی را غرق کرد. این نخستین بار در تاریخ بود که یک کشتی تجاری توسط یک زیردریایی غرق می‌شد. به هر صورت این اقدم کاملاً بر اساس قوانین بین‌المللی صورت پذیرفت؛ به گونه‌ای که ابتدا خدمه کشتی باری به قایق‌های نجات تخلیه گشتند و سپس شناور با گشوده شدن دریچه‌های درون آن غرق شد.