افکار

معنی کلمه افکار در لغت نامه دهخدا

افکار. [ اِ ] ( ع مص ) اندیشه کردن. ( منتهی الارب ) ( تاج المصادر بیهقی ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). اندیشیدن. اعمال نظر و فکرکردن. ( از اقرب الموارد ). تفکیر. ( اقرب الموارد ).
افکار. [ اَ ] ( ع اِ ) ج ِ فِکْر و فَکْر، اندیشه. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( اقرب الموارد ) ( آنندراج ). فکرها. اندیشه ها.تصورات. اوهام. تدابیر. ( ناظم الاطباء ) :
خاصه هرشب جمله افکار عقول
نیست گردد غرق در بحر نغول.مولوی.
افکار. [ اَ ] ( ص ) خسته. مجروح. افگار ( با کاف پارسی ). رجوع به افگار شود. || زَمِن. ( مهذب الاسماء ) ( یادداشت مؤلف ). زمین گیر.

معنی کلمه افکار در فرهنگ معین

( اَ ) [ ع . ] ( اِ. ) جِ فکر، اندیشه ها.

معنی کلمه افکار در فرهنگ عمید

= فکْر

معنی کلمه افکار در فرهنگ فارسی

فکرها، اندیشه ها، جمع فکر
( اسم ) جمع فکر اندیشه ها فکرها .
خسته . مجروح

معنی کلمه افکار در ویکی واژه

جِ فکر؛ اندیشه‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه افکار

پدر، مادر و برادران افکاری با نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، از رئیس قوه قضائیه درخواست کردند تا هنگامی که آثار ضرب و شتم وجود دارد آن‌ها را به پزشک قانونی بفرستد. حسین افکاری و بهیه نامجو از انتقال فرزندان‌شان به بخش انفرادی و مورد ضرب و شتم قرار گرفتن آن‌ها «به شدت ابراز نگرانی کردند» و در ادامهٔ نامه تکرار کردند که فرزندان‌شان برای اخذ اعتراف چندین بار زیر «ضرب و شتم و شکنجه» قرار گرفتند. در ادامهٔ نامه آمده: «ما از اینکه در قوه قضاییه رسیدگی مجددی به پروندهٔ فرزندان‌مان بشود و اظهارات آن‌ها در مورد بدرفتاری و نحوهٔ گرفتن اقرار مورد توجه و بررسی قرار بگیرد و عدالت رعایت شود، هنوز مأیوس نیستیم و تا زمان تعیین تکلیف امیدواریم که رعایت حقوق اولیه و انسانی آن‌ها بشود.»
آن به که راست گویم باشد دروغ محض گر گویمت ز چرخ دل افکار نیستم
ای که هستی گل ریاض احمد مختار را کن عطا برگی صغیر خسته افکار را
کانال تلگرامی «افکار نفت» نوشت که کارکنان شرکت فلات‌قاره جزیره لاوان در اعتراض به عدم دستیابی به درخواست‌هایشان، اولین تجمع اعتراضی خود در سال ۱۴۰۳ را برپا کردند. درخواست‌های این معترضین شامل: حذف سقف‌حقوق، برکناری نفوذی‌ها و مدیران نالایق، اصلاح کف‌ حقوق، اجرای کامل ماده ۱۰، پرداخت بک-پی ماده ۱۰، عدم تفکیک مشاغل در مناطق عملیاتی و حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی بوده است. این تجمع اعتراضی در منطقه عملیاتی لاوان در ادامه اعتراضات سال گذشته آنها بود که در پنجم، یازدهم و هجدهم اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار شده بود.
صدق و کذبش بی کم و بی کاستی سازم عیان تا شود خرّم هم از من خاطر افکار تو
۱۵ شهریور ۱۳۹۹ نوید، وحید و حبیب افکاری، با هدف وادار کردن آنها به اعتراف اجباری همراه با ضرب و شتم به سلول‌های انفرادی ۲، ۳ و ۴ زندان عادل‌آباد منتقل شدند.
یک نظرسنجی شرکت تحقیقات افکار وابسته به سی ان آن که از ۱ تا ۲ سپتامبر ۲۰۱۰ انجام شد، این سؤال را مجدداً مورد بررسی قرار داد: «همان‌طور که ممکن است بدانید، ایالات متحده در سال۲۰۰۷ ۲۰۰۰۰نیروی رزمی را به عراق اعزام کرد که به آن موجی نامیده می‌شد. بر اساس آنچه خوانده‌اید یا شنیده‌اید، فکر می‌کنید که افزایش نیروهای آمریکایی به عراق موفقیت‌آمیز بوده‌است یا شکست؟» ۶۰ درصد به عنوان موفقیت، ۳۳ درصد شکست و ۷ درصد وابسته یا نامطمئن پاسخ داده‌اند.
تن افکار گردیدی از ترکتاز که اینگونه بر خوابت آمد نیاز
من بیخودانه سینه بسی کنده‌ام زدرد گویید مرهم دل افکار من کجاست
افکار و ادبیات صوفیانه در غرب به ویژه پس از جنگ جهانی اول مورد توجه قرار گرفت، که با صوفیان غیرمذهبی مانند هنری ویلبرفورس-کلارک و سر ریچارد برتون، و همچنین دانشمندانی مانند موریس نیکول، کنت واکر و فیلسوفانی همچون گورجیف و اوسپنسکی آغاز به کار کرد. نوشته‌های عطار، جامی، حافظ، شبستری و مولانا بر نسلی از نویسندگان تأثیر گذاشت.
در سال ۱۵۱۸، الجزایر توسط خیرالدین و برادرش تحت سلطه امپراتوری عثمانی درآمد. پیش از چیرگی فرانسه، کشوری مستقل بشمار می‌رفت و اداره کشور به دست یک شخص که با لقب (داعی) نامیده می‌شد اداره می‌گردید. الجزایر به سه استان بزرگ تقسیم شده بود و اداره هر استان به دست یک نفر که به‌عنوان (بای) خوانده می‌شد قرار داشت. پس از آن افکار استقلال‌طلبانه در آنجا رواج یافت و مردم الجزایر حکومتی آزاد تشکیل داده با دولت فرانسه جنگیدند. پیکار آنان به استقلال الجزایر انجامید (۱۹۶۲ م)
معطر شد در و دیوار از افکار من صائب اگر چه در صفاهان نیست بو، سیب صفاهان را
اکزلا گیونه، یکی از اعضای خانواده مشهور گیونه بود که از سرشناسی بالایی در میان بازرگانان و بزرگان اروپا برخوردار بود. خانواده او یکی از سرشناس‌ترین خانواده‌های تاجر در اروپا بود که مورد احترام خاصی قرار داشت. مادر بزرگ اکزلا، از خانواده معروف تراویس بود. خانواده‌ای که یکی از فرزندان آن، هانری تراویسی بود که شرکت ترایسل را بنیان نهاد. هانری تراویس همچنین نویسنده کتاب بررسی تاریخچه طبیعت بود. این کتاب تأثیر فراوانی را در فعالیت‌ها و افکار اوزول ای اسپنسر برجای گذاشت. اکزلا روزبه‌روز بزرگ‌تر شد و سرانجام با کمک آلبرت وسکر توانست تا ریاست مقر آفریقایی شرکت ترایسل را برعهده گرفته و کار را برای آغاز پروژه ساخت ویروس اوروبوروس آغاز کند.
دم جان بخش مسیحاست سحرخیزانرا شعلۀ آه که از سینۀ افکار آید
وحشی نماند هیچ سیاست که هجر یار با جان خسته و دل افکار من نکرد
سه ماه پس از اعدام نوید افکاری و به مناسبت تولد برادر دیگر حبیب افکاری کارزاری توییتری برای آزادی آنها به راه افتاد.
به گفته ریچارد جفری، «قبل از اواسط قرن هفدهم، اصطلاح ‘’ احتمالی’’ به معنای قابل تأیید (تصویب) و در آن معنا چه برای عقیده افراد و چه برای عمل مورد استفاده بود. در واقع افکار یا اقدام احتمالی، رفتاری بود که مردم معقول درآن شرایط از خود نشان می‌دادند.»
چو تو عرایس افکار خویش جلوه دهی شود ز شرم رخت آفتاب گلناری
خبرگزاری میزان، وابسته به قوهٔ قضائیه، اعلام کرده است که شاهدی که متهمان دقایقی بعد از قتل اقدام به تشریح ماجرا نزد وی کرده‌اند به صراحت علیه برادران افکاری شهادت داده است؛ این در حالی است که فرد شاهد، در دو شهادت‌نامهٔ محضری که در زمان آزادی موقت تنظیم کرده است، تأکید کرده که اقرار و شهادت او علیه برادران افکاری، که آن هم فقط در آگاهی بوده است نه در محضر دادگاه، «زیر شکنجه از او گرفته شده» و «دروغ است». او در شهادت‌نامهٔ خود این‌گونه اظهار کرده است:
ایمرغ آزاد از قفس پر بر دل افکاران مخند شکرانه کز غم فارغی بر ما گرفتاران مخند