افکار عمومی

افکار عمومی

معنی کلمه افکار عمومی در فرهنگ معین

( ~ ِ عُ مُ ) [ ع . ] (اِمر. ) عکس العمل بخش عمده جامعه در برابر حوادثی که برای جامعه جنبة حیاتی دارد.

معنی کلمه افکار عمومی در فرهنگستان زبان و ادب

{public opinion} [جامعه شناسی] مخرج مشترک آرا و رویکردهای بخش معینی از جامعه دربارۀ موضوعات مرتبط با سیاست و اخلاق و مانند آنها که ازطریق نظرسنجی به دست می آید

معنی کلمه افکار عمومی در دانشنامه عمومی

افکار عمومی (فیلم ۱۹۱۶). «افکار عمومی» ( انگلیسی: Public Opinion ( 1916 film ) ) یک فیلم است که در سال ۱۹۱۶ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به بلانش سوئیت، تام فرانک، الیوت دکستر، و ریموند هاتون اشاره کرد.

معنی کلمه افکار عمومی در دانشنامه آزاد فارسی

اَفکار عمومی (public opinion)
قضاوت، نظر و ارزیابی مشترک در یک موضوع مهم و موردعلاقۀ همگان که بین تعداد زیادی از افراد اجتماع عمومیت پیدا می کند. افکار عمومی که بازتاب زندگی اجتماعی انسان تلقی می شود، می تواند در جریان تحول اوضاع مؤثر افتد. اکنون افکار عمومی در کلیه کشورها یک قدرت واقعی است و اهمیت و نفوذ آن بستگی به آگاهی و رشد سیاسی جامعه دارد. رسانه های جمعی از قبیل کتاب، مطبوعات، رادیو و تلویزیون در شکل گیری افکار عمومی و تأثیرگذاردن بر آن نقش بسیار مهمی دارند. با توجه به نقش و نفوذ افکار عمومی، دولت ها معمولاً سعی می کنند با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارند، به ویژه از طریق برنامه های رادیویی ـ تلویزیونی ماهواره ای افکار عمومی را به سود خود تحت تأثیر قرار داده و از این طریق زمام جامعه در دست گیرند. امروزه این مسئله نه تنها در محدودۀ کشورها بلکه در سطح جهانی نیز به شدت مورد توجه است به گونه ای که کشورهای قدرتمند با اتخاذ تدابیر گسترده و بهره گیری از فناوری اطلاعات سعی در هدایت افکار عمومی جامعۀ جهانی در جهت برنامه های خود دارند. هرچه جامعه از آگاهی های سیاسی بیشتری برخوردار شود، از تأثیر این گونه برنامه ها بر افکار عمومی کاسته می شود.

معنی کلمه افکار عمومی در ویکی واژه

عکس العمل بخش عمده جامعه در برابر حوادثی که برای جامعه جنبة حیاتی دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه افکار عمومی

تصمیم به راه اندازی الحره به دلیل ناامیدی مقامات دولت ایالات متحده از تعصب ضد آمریکایی در میان شبکه های تلویزیونی پیشرو عربی و تأثیر این کانال ها بر افکار عمومی عرب باعث شد تا شبکه الحره به عنوان جایگزینی برای این کانال ها ایجاد شود تا با ارائه اخبار به شیوه ای «متوازن و عینی»، در تلاش برای بهبود تصویر ایالات متحده در جهان عرب نیز باشد.
افکار عمومی نسبت به موفقیت کلی تهاجم به عراق در ژانویه۲۰۱۴ به دنبال تصمیم پرزیدنت اوباما برای خروج نیروها از این منطقه به پایین‌ترین حد خود رسید. در یک نظرسنجی که توسط مرکز تحقیقات پیو انجام شد، ۵۲درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی گفتند که ایالات متحده در دستیابی به اهداف خود در عراق شکست خورده‌است. این نسبت به سال۲۰۱۱ که برای اولین بار این سؤال مطرح شد، نزدیک به ۲۰درصد افزایش یافته‌است.
یک نظرسنجی واشینگتن پست - ای بی سی که در ۱۵ تا ۱۸ ژوئیه ۲۰۰۹ انجام شد، نشان داد که فقط نیمی از آمریکایی‌ها، ۵۱ درصد، فکر می‌کنند جنگ ارزش جنگیدن را دارد، در حالی که تقریباً نیمی، ۴۵ درصد، فکر می‌کنند که جنگ ارزش جنگیدن ندارد. افکار عمومی آمریکا نیز در مورد اینکه آیا ایالات متحده در حال پیشرفت قابل توجهی در جهت پیروزی در جنگ است یا خیر، اختلاف نظر دارند، به طوری که ۴۶ درصد چنین فکر می‌کنند و ۴۲ درصد نه.
رئیس حزب به شکل مؤثر از رادیو و فیلم که اختراعات جدیدی بودند برای شهرت در افکار عمومی استفاده می‌کرد.
ابراهیم شناسی از سال ۱۸۶۰ یکی از سردبیران روزنامه «ترجمان احوال» شد و پس از آن روزنامه خود را به نام «تصویر افکار» تأسیس کرد که نخستین روزنامهٔ دارای تأثیر و نفوذ واقعی در افکار عمومی امپراتوری عثمانی دانسته شده‌است.
(آن‌ها آگاهی مردم را در رابطه با داشتن استقلال از طریق شعر، نمایش و سخنرانی افزایش می‌دادند). دهه‌های بعد از شورش را می‌توان دوره رشد آگاهی سیاسی مردم، ظهور افکار عمومی، و پیدایش رهبران هندی در سطوح ملی و منطقه‌ای دانست. داداب‌های نارجی انجمن هند شرقی را در ۱۸۶۷ و سارندرانات بانرجی انجمن ملی هند را در ۱۸۷۶ تأسیس کردند.
حتی اگر نظرهای افراد جامعه به هم نزدیک باشد، اما باز هم باورهای آن‌ها در کنار هم افکار عمومی را شکل نخواهد داد تا زمانی که نظرهایشان از طریق رسانه‌ها –اعم از رسانه‌های نوشتاری، دیداری، شنیداری یا مجازی– یا مکالمهٔ تلفنی یا رودررو به هم منتقل شود؛ بنابراین جامعه‌شناسان برای افکار عمومی در یک زمان خاص و در مورد موضوعی خاص، احتمال وجود افکار عمومی مختلفی را مطرح می‌کنند.
این کار باعث افزایش بدبینی جامعه آن روز آمریکا و تئوری توطئه در میان افکار عمومی شد.
در سال ۲۰۰۵ به دنبال سرکوب گستردهٔ مخالفین در ایران آرش سیگارچی نیز دستگیر شد. نظام ایران به صراحت دلیل محکومیت او را وبلاگ‌نویسی بیان نکرد و او به اتهام جاسوسی و فعالیت علیه امنیت ملی ابتدا به ۱۴ سال زندان محکوم شد که تحت فشار افکار عمومی این حکم به سه سال زندان تغییر کرد.
داند که حکومتی نگردد ثابت تا تکیه بر افکار عمومی نکند
«او بارها به علت بیان اندیشه‌ها و موضع‌گیری‌های سیاسی‌اش در افکار عمومی، زیر فشار قرار گرفت. حتی در یک مورد، در سال ۱۹۷۴، رئیس پلیس برلن غربی وی را به اتهام اهانت به دستگاه پلیس به دادگاه کشاند، در این دادگاه هاینریش بل به یاری‌اش آمد و تبرئه گشت. حزب دموکرات مسیحی آلمان و وزارت آموزش و فرهنگ باواریا (بایرن) خواهان حذف آثار او از کتاب‌های درسی در مدارس آلمان بودند.»