افول

معنی کلمه افول در لغت نامه دهخدا

افؤل. [ اَ ءُ ] ( ع اِ ) ج ِفَأل ، شگون. ضد طیره. ( منتهی الارب ). ج ِ فأل ، بمعنی سخن خوش و نیکو. ( از اقرب الموارد ). فؤول. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). رجوع به فأل و فؤول شود.
افول. [ اُ ] ( ع مص ) غایب و ناپدید شدن. ( منتهی الارب ). فرورفتن ستاره و ناپدید شدن آن. ( آنندراج ). فروشدن ستاره و ماه و خورشید. ( ترجمان القرآن ترتیب عادل بن علی ). فروشدن آفتاب و ماه و ستاره. ( المصادر زوزنی ) ( تاج المصادربیهقی ). غروب ، مقابل طلوع. فروشدن. فرورفتن ستاره. ( یادداشت مؤلف ). اَفْل. ( ناظم الاطباء ) :
خوی با او کن کامانتهای تو
ایمن آید از افول و از عتو.مولوی.

معنی کلمه افول در فرهنگ معین

( اُ ) [ ع . ] (مص ل . ) فرو شدن ، غروب شدن .

معنی کلمه افول در فرهنگ عمید

۱. غروب کردن.
۲. پنهان شدن.
۳. ناپدید شدن ستاره.
۴. [مجاز] از دست رفتن موقعیت.

معنی کلمه افول در فرهنگ فارسی

غروب کردن، پنهان شدن، ناپدید شدن ستاره
( مصدر ) فروشدن فرو رفتن پنهان شدن غروب کردن (ستاره ).
جمع فال شگون ضد طیره

معنی کلمه افول در ویکی واژه

فرو شدن، غروب شدن.

جملاتی از کاربرد کلمه افول

برخی از محققان معتقدند که تا زمان ورود اعراب در قرن هفتم، امپراتوری روم شرقی قدرتمندترین اقتصاد جهان را داشت. با این حال، فتوحات اعراب منجر به دوره‌ای از افول و رکود شد. اصلاحات کنستانتین پنجم (حدود ۷۶۵م) سرآغاز تجدید حیاتی بود که تا سال ۱۲۰۴م ادامه یافت. از قرن دهم تا پایان قرن دوازدهم، امپراتوری بیزانس تصویری از تجمل را به نمایش گذاشت و مسافران تحت تأثیر ثروت آن در این دوره قرار گرفتند.
شهر افولترن ام‌البی در بخش افولترن در ایالت زوریخ در کشور سوئیس واقع شده‌است که ۱۰٬۱۰۰ نفر جمعیت دارد.
راسل پس از افول در سینما از اوایل دهه ۱۹۶۰ به کار در صحنه تئاتر برادوی پرداخت و تا سالهای آخر زندگی‌اش، به رقص و آواز پرداخت. راسل روز دوشنبه ۲۸ فوریه ۲۰۱۱ در سن ۸۹ سالگی در خانه‌اش در شهر سانتا ماریا ایالت کالیفرنیا درگذشت.
نشد پوزش من بر شه قبول تو ای ماه عمر من آور افول
خوشبختانه با توجه به اینکه استان ایلام دارای ۱۵ درصد از منابع گاز کشور است این استان طی ۵ سال اخیر بالاخره از نعمت بزرگ گاز شهری برخوردار شده‌است. در سال ۱۳۸۷ خورشیدی هفت شهرک صنعتی در استان ایلام فعال بود که بیش از ۴۵۰ واحد تولیدی و صنعتی مختلف در این شهرک‌ها فعال و دایر است. اما این آمار تا امروز رو به افول نهاده‌است. توسعه‌نیافتگی استان ایلام انتقادات بسیاری را به دنبال داشته‌است. در ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ یکی از نمایندگان ایلام در مجلس شورای اسلامی ایران در نطق پیش از دستور خود با انتقاد از جایگاه این استان اعلام کرد که استان‌های کوچکی مانند ایلام در ایران «بر روی نیمکت ذخیرهٔ تقسیم ثروت و قدرت یا روی سکوی تماشاچیان» قرار داده‌شده‌اند.
بر رخ آفتاب دولت تو آسمان نانهاده داغ افول
حاشا که از تو روی نتابم خلیل وار چون نیست آفتاب تو را آفت افول
شمس کمالم نه آفت و نه افولم باغ بهشتم نه بهمن و نه خزانم
هو یبقی و انت منه تقول لا یؤل الیک منه افول
خیالات مضلات کذاب لحاها الله ربی بالافول
افول آمریکایی یا افول آمریکا، ایده‌ای است که می‌گوید ایالات متحده آمریکا از نظر ژئوپلیتیکی، نظامی، مالی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، موضوعات مربوط به سلامت، و مسائل محیط زیستی در حال نزول است. دربارهٔ نسبی یا مطلق بودن میزان کاهش قدرت آمریکا، بحث‌ها و تردیدهای زیادی وجود داشته‌است. اکثر تحلیلگران معتقدند که ایده افول آمریکایی از گذشته وجود داشته و جزوی از فرهنگ آمریکاییان بوده‌است. علاوه بر آن افراد افول گرا دلایل و مستندات محکمی برای اثبات این ایده ندارند. آن‌هایی که معقتدند آمریکا در حال افول است، «افول‌گرا»[الف] نامیده می‌شوند.
در بسیاری از کشورهای اروپایی، در زمان ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش، اندیشه آمریکایی افول کرد. نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو نشان داد که «دیدگاه مطلوب» نسبت به آمریکا در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ از ۸۳٪ به ۵۶٪ در انگلستان، از ۶۲٪ به ۳۹٪ در فرانسه، از ۷۸٪ به ۳۷٪ در آلمان و از ۵۰٪ به ۲۳٪ در اسپانیا افت کرده‌است.
در ادامه دهه ۹۰، میلان رو به افول گذاشت و در دو فصل ۹۷–۱۹۹۶ و ۹۸–۱۹۹۷ حتی با حضور ساکی و کاپلو هم نتوانست اقتدار خود را حفظ کند. خوردن ۶ گل از یوونتوس، آن هم در ورزشگاه خانگی، بدترین نتیجه دوران برلوسکونی است.
آلپ دوئز یکی از نخستین پیست‌های اسکی اروپا است. میزبانی مسابقات بابسلد در المپیک زمستانی ۱۹۶۸ باعث محبوبیت پیست شد. در آن دوران در رقابت میان پیست‌هایی که با هدف تجاری ساخته شده بودند، آلپ دوئز رقیب کورشول بود؛ ولی ساخت پیست‌های دیگر مانند منطقه سه دره و وال-دیزر باعث افول محبوبیت آلپ دوئز در دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ شد.
خورشید آسمان ولایت که داد رخ از شرم تار گیسوی او، مهر را افول
جنگ دوم خلیج فارس و اشغال کویت در سال ۱۹۹۰ ضربه مهلکی را بر اقتصاد کویت وارد ساخت و بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار از ذخایر خارجی و سرمایه‌گذاری‌های این کشور را برباد داد. مجموع خسارات وارده به کویت در نتیجه اشغال آن از سوی عراق بیش از ۴۴/۱۰۹ میلیارد دلار برآورد شده‌است. پس از جنگ خلیج فارس نیز ساختار اقتصاد کویت تغییری نیافت. تولید ناخالص داخلی کشور پس از یک افول ناشی از اشغال تا سال ۱۹۹۳ روبه افزایش نهاد.
و یشهد لذلک ما روی عن عبد اللَّه بن عمر موقوفا و مرفوعا: انّ الملائکة قالوا: یا ربّنا خلقت بنی آدم فجعلت لهم الدّنیا، فاجعل لنا الآخرة. فقال اللَّه تعالی: لا اجعل صالح ذرّیّة من خلقته بیدی، کمن قلت له کن فکان. و روی انّه قال (ص): «ما من شی‌ء اکرم عند اللَّه من بنی آدم یوم القیامة». قیل: یا رسول اللَّه! و لا الملائکة؟ قال: «و لا الملائکة. انّ الملائکة مجبورون بمنزلة الشّمس و القمر، یعنی انّهما فی جریانهما و افولهما مسخّران محمولان علیهما، و الملائکة فی معناهما کالمحمولین علی الطّاعة، لعدم الموانع عنها، لیست لهم نفس آمرة بالسّوء و لا شهوة داعیة، و لا شیطان یوسوس و یزیّن، و لا دنیا تغرّ و تمنّی. فاذا اطاعوا صارت طاعتهم بمنزلة العادة کنفس المتنفّس، و طرف الطّرف. و هل تستوی طاعة المجاهد و المکابر مع هذه الاعداء؟ کمن یکون فی روح و راحة؟».
در این زمان جنبش بریت پاپ در حال افول بود، و گروه برای پاسخگویی به انتظارات مخاطبان با آلبوم سوم خود را شکست خورده بود. پس از پایان تور همین الان اینجا باش گروه واکنش زیادی در برابر انتقادها نشان ندادند. بعدها در سال، اویسیس یک آلبوم تلفیقی از چهارده بسایدز، تحت عنوان ماستر پلان (طرح جامع) منتشر کرد. نوئل در مصاحبه‌ای در ۲۰۰۸ گفت: «فکر می‌کنم بی سایدزها خیلی جالب تر از خود آلبوم همین الان اینجا باش بوده باشد. در آن زمان بی سایدزها پرطرفدار بودند.»
زان دم رحمن شده قوس نزول کاندرو انوار را باشد افول
خوی با او کن که امانتهای تو آمن آید از افول و از عتو