افشاگر
معنی کلمه افشاگر در لغت نامه دهخدا

افشاگر

معنی کلمه افشاگر در لغت نامه دهخدا

افشاگر. [ اِ گ َ ] ( ص مرکب ) آشکارکننده. ( آنندراج ) :
اگرآهی کنم افشاگر صد راز میگردد
اگر مژگان زنم بر هم پر پرواز میگردد.اسیر ( از آنندراج ).

معنی کلمه افشاگر در فرهنگ فارسی

آشکار کننده

معنی کلمه افشاگر در دانشنامه عمومی

افشاگر (فیلم ۲۰۰۹). افشاگر ( به انگلیسی: Tell - Tale ) یک فیلم علمی تخیلی - ترسناک و درام محصول سال ۲۰۰۹ که از داستان کوتاه ادگار آلن پو در سال ۱۸۴۳ «قلب رازگو» الهام گرفته شده است. این فیلم توسط مایکل کوئستا کارگردانی شده و جاش لوکاس، لنا هیدی و برایان کاکسدر آن نقش آفرینی می کنند و توسط تونی اسکات و ریدلی اسکات تهیه کنندگی می شود.
قلب مردی که اخیراً پیوند زده شده است، او را به جستجوی دیوانه وار برای یافتن قاتل اهداکننده قبل از اینکه سرنوشت مشابهی برای او رقم بزند، هدایت می کند.
افشاگر (فیلم ۲۰۱۴). «افشاگر» ( انگلیسی: Whistle Blower ( film ) ) فیلمی در ژانر درام است که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد.

جملاتی از کاربرد کلمه افشاگر

خوشنما نیست مددکردن افشاگر راز کس چرا بیهده از آینه زنگار برد؟
صادق لاریجانی و ناطق نوری که سال‌های زیادی در مجمع تشخیص مصلحت بودند، بارها نسبت به یکدیگر افشاگری داشتند. در یکی از گفتگوها، صادق لاریجانی از اشرافی‌گری ناطق نوری انتقاد می‌کند و می‌گوید:
جهان افشاگر راز است بر غفلت متن چندان که ناهنجاریت در خانهٔ آیینه خر بندد
اگر آهی کشم افشاگرِ صد راز می‌گردد اگر مژگان زنم بر هم پرِ پرواز می‌گردد
به هر گوش راز صدف را سری‌ست که مانند غوّاصش افشاگری‌ست
گشتم غبار و بوی گل افشاگر من است چون خاطرم ز راز نهفتن شود درست
مجنون تو رسوای جهان دگرست افشاگر این راز، زبان دگرست
در تابستان ۱۳۶۰، اعتراض مجلس را به رد شدن یکی از مصوباتش توسط شورای نگهبان به اطلاع روح‌الله خمینی رساند و توانست برای اولین‌بار، راهکاری قانونی برای اجرایی شدن قوانینی که توسط شورای نگهبان خلاف شرع یا قانون دانسته شده بود ایجاد کند. راهکاری که بعدها به تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام منجر شد. در بهار ۱۳۶۵، هاشمی نقش فعالی در ماجرای ایران-کنترا داشت؛ ولی این مذاکرات با افشاگری سیدمهدی هاشمی با شکست مواجه شد.
در ژوئیهٔ ۲۰۱۳، جِی روزِن، منتقد رسانه‌ها، تأثیرات اسنودن بر جامعهٔ امروزی را چنین توصیف نمود: «نفع مستقیم و غیرمستقیم مردم از آبشار رویدادها و گزارش‌هایی که در پی افشاگری‌های ادوارد اسنودن در مورد سیستم مراقبت عمومی دولت آمریکا، به‌وجود آمد ."
این فیلم بر اساس ماجراهای ادوارد اسنودن، افشاگر برنامه‌های جاسوسی سایبری ایالات متحدهٔ آمریکا ساخته شده‌است و پس از دو سال تأخیر، در ماه سپتامبر ۲۰۱۶ به نمایش عمومی درآمد. در این فیلم داستانی، جوزف گوردون لویت نقش ادوارد اسنودن را بازی می‌کند. شیلین وودلی، ملیسا لیو، زکری کینتو و تام ویلکینسون بازیگران دیگر این فیلم هستند.
قتل اسماعیل رمزی بود این افشاگران لوح صحرا را به خون کشته انشا کرده اند
وزیر کشور مالزی احمد زاهد حمیدی گفت: "افشاگری‌های اسنودن موضوع حساسی است زیرا کشورهای زیادی را در بر می‌گیرد."
بگذار که در تیرگی بخت بمانم آیینه چو روشن شود افشاگر رازست
نظارت جهانی به نظارت گسترده جهانی، فراتر از مرزهای ملی و بر همه مردم جهان اشاره دارد. وجود چنین برنامه‌ای نخستین‌بار در دهه ۱۹۷۰ (میلادی) فاش شد و باعث شد تا قانون‌گذاران، برای محدود و کنترل کردن جاسوسی آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا از مردم داخل کشور قوانینی را وضع کنند. با اینحال افشای این برنامه باعث توجه پایدار افکار عمومی نشد و تنها پس از افشای پروژه اشلون در دهه ۱۹۸۰ (میلادی) و تأیید وجود آن در دهه ۱۹۹۰ (میلادی) بود که توجه افکار عمومی را برای مدت طولانی به خود جلب کرد. در سال ۲۰۱۳ پس از افشاگری ادوارد اسنودن، توجه گسترده رسانه‌های جهان به نظارت جهانی جلب شد.
پس از افشاگری ادوارد اسنودن، آژانس امنیت ملی، هر ۳ ماه از کارمندان خود، آزمایش پلی‌گراف می‌گیرد.
ز افشاگری‌های باد صبا فتد غنچه را راز دل بر ملا
عیب و هنر این بزم افشاگر اسرار است هر چندگل چشم است بی‌بوست نمی‌گویم
به اعتبار افشاگری‌های اسنودن مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اکثریت مطلق قطعنامه ۱۶۷–۶۸
افشاگر به کسی گفته می‌شود که افکار عمومی یا مقامات صلاحیت‌دار را از وجود فرد (یا افراد) نادرست‌کار یا فعالیت‌های نادرست‌کارانه در بخش دولتی، عمومی، یا خصوصی آگاه می‌کند.
در پی سال‌ها گمانه‌زنی و افشاگری، راک‌استار در فوریهٔ ۲۰۲۲ تأیید کرد که این بازی در حال توسعه بود. تصاویری از نسخه‌های نیمه‌کار در سپتامبر همان سال به‌صورت آنلاین افشا شد که روزنامه‌نگاران آن را یکی از بزرگ‌ترین افشاگری‌ها در صنعت بازی ویدئویی توصیف کردند. این بازی به‌طور رسمی در دسامبر ۲۰۲۳ معرفی شد و قرار است در پائیز ۲۰۲۵ برای پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری اکس/اس عرضه شود.