افسونگر

معنی کلمه افسونگر در لغت نامه دهخدا

افسون گر. [ اَ گ َ ] ( ص مرکب ) کسی که افسون خواند. آنکه شغلش افسون کردن است. ساحر. جادو. فسونگر. ( فرهنگ فارسی معین ). || مارگیر. || محیل. مزور. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه افسونگر در فرهنگ عمید

آن که پیشه اش افسون کردن و افسون خواندن است، کسی که افسون می خواند، ساحر، جادوگر، افسون خوان .

معنی کلمه افسونگر در فرهنگ فارسی

فسونگر:ساحر، جادوگر، کسی که افسون می خواند، آنکه پیشه اش افسون کردن وافسون خواندن است ، افسونگری:شغل وعمل افسونگر
( صفت ) کسی که افسون خواند آنکه شغلش افسون کردن است ساحر جادوگر .

معنی کلمه افسونگر در دانشنامه عمومی

افسونگر (فیلم ۱۹۴۵). افسونگر ( انگلیسی: Bewitched ) فیلمی در ژانر درام است که در سال ۱۹۴۵ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به فیلیس ثکستر و ادموند گون اشاره کرد.
افسونگر (فیلم ۲۰۰۵). افسونگر ( به انگلیسی: Bewitched ) فیلمی محصول سال ۲۰۰۵ به کارگردانی نورا افران است. در این فیلم نیکول کیدمن، ویل فرل، شرلی مک لین، مایکل کین، کریستن چنووس، استیون کلبر، هتر برنس، دیوید آلن گریر، جیسون شوارتزمن، کتی فینران، کارول شلی، استیو کارل، امی سداریس، ریچارد کیند، کیت والش و الیزابت مونت گومری بازی کردند.
این فیلم در ایران از شرکت تصویر دنیای هنر در شبکه نمایش خانگی دوبله و پخش شده است.

جملاتی از کاربرد کلمه افسونگر

آلبرتا اولین فیلمش را در سن ۱۹ سالگی بازی کرد. همچنین از معروف‌ترین کارهای او می‌توان به بازی در سریال نیکیتای افسونگر (۱۹۹۷-۲۰۰۱) و فصل چهارم سریال ۲۴ اشاره کرد.
نومیدی از دو عالم افسونگر تسلی‌ست روغن ز سودن دست مالیده‌اند بر ما
روز چون گردد ازخانه به مسجد آئیم جای گیریم بر زاهدکی افسونگر
چون لبش در فسون بجنبیدی بر خود افسونگران بلرزیدی
دو آهوش افسونگر جادوان دو زنگیش سر حلقه زنگیان
کلیه لباس‌هایش به نفع سازمان خیریه ایدز، به حراج گذاشته شد. ارین مورفی که نقش دختر سامانتا را در افسونگر بازی می‌کرد، لباس‌ها را برای نمایش به مردم به تن کرد و مدلینگ این کار را پذیرفت. در ژوئن ۲۰۰۵ مجسمه‌ای از الیزابت مانتگامری در نقش سامانتا در ماساچوست ساخته شد. در ۲۰۰۸ هالیوود در مراسم «مفاخر» خود از او تقدیر به عمل آورد.
بجز مشاطهٔ جادوکه دارد نبض‌ گیسویش‌ چنین ماری مگر در دست افسونگر کند بازی
اگرچه جون مون بی‌خبر از آنکه هنوز و تمام این مدت دارای قدرت افسونگر بود، در نهایت افسونگرِ نیمهٔ دیگر جون، توسط جادوگری قدرتمند به نام سباستین فاوست (شخصیتی بر اساس فاوست، در افسانه‌های آلمانی) جن‌گیری و کشته شد. اما او در حقیقت از بین نرفته بود و به موجود دیگری با نام آنیتا سول‌فیدا (یا آنیتا سولیتا) مبدل شده بود، یک سوکوبوس که با یک گروه مافیایی شیطانی برای ایجاد دروازه‌ای رو به جهنم به منظور احیای جادوگری دیوانه که قصد از بین بردن حیات در زمین را داشت، کار می‌کرد. هنگامی که آشکار شد آنیتا سول‌فیدا همان انچنترس است، او با جون مون یکی شد و به شخصیتی موقتی به نام «سُول‌سینگر» تبدیل گشت. سول‌سینگر پس از گذشت مدتی کوتاه محو شد، و انچنترس را به حال خود رها کرد.
همانا که این یکسر افسونگریست ز نیرنگ عالم فروز پریست
واژه عربی سِحْر نیز در فارسی هم‌معنی با جادو استفاده می‌شود و جادوگر را ساحر نیز می‌نامند. واژه فارسی افسون در قدیم هم‌معنا با جادو استفاده شده اما امروزه معنای آن بیشتر نزدیک به طلسم یا وردهایی است که برای طلسم خوانده می‌شود. به کسی که افسون می‌کند افسونگر گفته می‌شود. تعویذ به وردها و دعاهایی گفته می‌شود که نوشته‌شده و همراه برده می‌شود. واژه نِیرَنگ نیز در قدیم به عنوان مترادف با جادو و افسون به کار می‌رفته‌است.
آلبرتا واتسون در تورنتو کانادا زاده شد. او با مادر و برادرش زندگی می‌کرد. از همان ابتدا به عضویت گروه تئاتری محلی درآمد. آلبرتا در همان دوران مادرش را از دست داد و در طول تئاتر با کارگردانی به نام رنه بونیره آشنا شد که او را به سریال نیکیتای افسونگر نیز برد.
ز بس دیو و پری زد حلقه گردم مدام افسونگری را پیشه دارم
همه بی نیازی و نیک اختری بزرگی و مردی و افسونگری
او نقش اصلی را در سریال افسونگر بازی کرد و در نقش یک جادوگر دوست‌داشتنی در کنار دیک یورک که نقش همسرش را ایفا می‌کرد، ظاهر شد. افسونگر در ارزیابی‌ها رتبه نخست و بیشترین تعداد بیننده در تاریخ سینما را تا آن زمان به دست آورد. این سریال به مدت هشت سال از ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۲ به نمایش گذاشته شد و همچنان دی‌وی‌دی‌های این سریال در سراسر جهان به فروش می‌رسد. از طرف هالیوود «چراغ سبز» برای سری نهم این سریال نیز داده می‌شود ولی الیزابت نپذیرفت؛ زیرا خواهان بازی در کارهای جدید بود.
در سال ۱۹۷۷ سریالی به نام تابیتا ساخته و پخش شد. این سریال به نوعی دنباله افسونگر و درباره دختر سامانتا و دَرِن (تابیتا) بود.اما استقبال چندانی از این سریال نشد و پس از ۱۲ قسمت متوقف شد.
افسونگر جادوگری قدرتمند است که دارای توانایی بکارگیری انرژی جادویی با اثرات گوناگونی، از جمله شفا دادن، اجرای وهم و دورنوردی می‌باشد، و به‌طور مستقیم حتی هرگونه اشیاء غیر زنده‌ای را می‌تواند تحت تأثیر قرار دهد. او در پنجمین جلد از مجموعه کمیک جوخه انتحار حضور دارد که در آن نقش یکی از اعضای دوره‌ای گروه و مورد علاقه کیلر کراک است.
کارا دلوین نقش شخصیت افسونگر را در فیلم جوخه انتحار (۲۰۱۶) به کارگردانی دیوید آیر، که بخشی از دنیای توسعه‌یافته دی‌سی محسوب می‌شود، و سامانتا لیانا کول در مجموعه تلویزیونی افسانه‌های فردا که بخشی از ارو ورس به‌شمار می‌رود، ایفا کرده‌است.
از فیلم‌هایی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است، می‌توان به دلبر افسونگر جنگل و آوای جنگل اشاره نمود.
از روی فرخ فال بین، زلفش نگونسار آمده طاووس رنگین بال بین، افسونگر مار آمده
دلم با زبان در سخن پروری چو هاروت و زهره به افسونگری