افزوده

معنی کلمه افزوده در لغت نامه دهخدا

افزوده. [ اَ دَ / دِ ] ( ن مف ) افزون شده. علاوه شده.بیشترشده. ( ناظم الاطباء ). مضاف. ( یادداشت دهخدا ).

معنی کلمه افزوده در فرهنگ عمید

افزاییده، زیادشده، افزون شده: ارزش افزوده.

معنی کلمه افزوده در فرهنگ فارسی

افزون شده علاوه شده بیشتر شده

معنی کلمه افزوده در فرهنگستان زبان و ادب

[زبان شناسی] ← واکۀ افزوده

جملاتی از کاربرد کلمه افزوده

سودها دارد زیان من‌ که چون مینای می هر چه از خود کاستم بر بیخودی افزوده‌ام
در تاریخ ۶ بهمن ۱۳۴۱ قانون انتخابات با رای مردم اصلاح شد و انجام آن، شرکت زنان در انتخابات در شرایط حقوقی مساوی با مردان بود. زنان چون مردان توانستند در تعیین سرنوشت خودشان برای نخستین بار نقش مهمی بازی کنند. شش اصل دیگر به شش اصل نخستین مرحله انقلاب سفید افزوده شد. اصل نهم انقلاب شاه و مردم در تعمیم دمکراسی و دستیابی همه مردم ایران به عدالت و دادگستری نوشته شد. با این اصول مشارکت ملی در همه امور مملکتی و حکومت مردم بر مردم در همه سطوح زندگی اجتماعی، از پایین‌ترین تا بالاترین سطح تحقق یافت.
در گراف‌های دو بخشی، می‌توانیم به تندی مسیرهای افزوده را جستجو کنیم
مرکبات، بر زیبائی و جمال این شهر افزوده‌است.
آز تن گر که نمیبود، بزندان هوی هر دم افزوده نمیگشت گرفتاری چند
مناطقی با آب و هوای معتدل و گرم نیز در بعضی از نقاط این استان وجود دارد. وجود سه رودخانه هریرود، فراه رود و مرغاب در غور بر زیبایی این استان افزوده‌است.
یک فرضیه این است که هنگام پخت کالجوش در مرحله آخر دوغ، ماست یا کشک با کمی آب افزوده می‌شود و مرتب هم زده می‌شود و در اولین قل باید خاموش شود، وگرنه بریده بریده می‌شود؛ بنابراین نام آن کال(نرسیده)+جوش(جوشیده) است در مقابل غذاهای دیگر که کامل جوشیده می‌شود.
ارزش افزوده ناخالص می‌تواند برای اندازه‌گیری سهم در تولید ناخالص داخلی تولید شده توسط یک تولیدکننده، صنعت یا بخش خاص استفاده شود. به‌طور مثال برای سنجش میزان بهره‌وری بازار، از میزان ارزش افزوده ایجاد شده توسط هر کارگر یا در هر ساعت استفاده کرد.
از پی مدحت او، مدت ایام کم است کاش افزوده بر آن مدت دیگر می‌شد
بیشتر بخش‌های اصلی این ایستگاه فضایی ساخته شده اما تا سال‌های پایانی دهه کنونی چند بخش جدید به آن افزوده خواهد شد. پس از تکمیل، ایستگاه فضایی بین‌المللی ۴۵۰ تُن وزن خواهد داشت، و ۱۲۰۰ متر مکعب فضای کار، پژوهش و زندگی برای فضانوردان فراهم خواهد آورد. ایستگاه فضایی بین‌المللی سومین شیء نورانی در آسمان است که با چشم غیرمسلح دیده می‌شود.
گر ز گردون فرّ او افزوده‌گ ردد نی عجب هرکجا آیینه بینی صیقلش خاکسترست
با این حال او افزوده‌است که «کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاری تحقیقی و رسانه‌هایی که در این باره همکاری کردند، به‌درستی گفته‌اند که اصل این مدارک را به نهادهای قانونی نمی‌دهند. با این حال من حاضرم تا جایی که می‌توانم با نهادهای قانونی همکاری کنم. افشاگران مشروع که خطاهای غیرقابل‌انکاری را فاش می‌کنند، چه از درون حکومت‌ها باشند و چه از بیرون، سزاوار مصونیت از مجازات هستند. دیدگاه من، کاملاً از خودم است و تصمیم من برای این که اسناد پاناما را در اختیار رسانه‌ها بگذارم، نه به خاطر یک قصد سیاسی بلکه به این خاطر بود که به حجم بی‌عدالتی روایت‌شده در این مدارک پی بردم.»
صدر وزرای عصر ابونصر آن کافزوده ز بندگیش مقدارم
در امارت فقر را افزوده اند مثل سلمان در مدائن بوده اند
این ترانه یکی از سنگین‌ترین آهنگ‌های لینکین پارک به شمار می‌رود. ترانه با یک ملودی نسبتاً آرام شروع شده و بعد پیشرفت می‌کند و درآخر با سنگینی به پایان می‌رسد. فریاد چستر بنینگتون حدود ۱۰ ثانیه به این سنگینی افزوده‌است.
گر هستی اعتبار فزاید چه حکمتست کافزوده نیستی به جهان اعتبار من
از وفا و دوستی کم کرده‌ای در جفا و دشمنی افزوده‌ای
کم گشته از سیاست او کید دشمنان افزوده از کفایت او گنج شهریار
چندی گُزیده یار ز من دوری افزوده شور بختِ مرا شوری
۱۲ چنار واقع در ورودی این امامزاده به زیبائیهای طبیعی این بارگاه افزوده‌است.