افزودنی

معنی کلمه افزودنی در لغت نامه دهخدا

افزودنی. [ اَ دَ ] ( ص لیاقت )لایق افزون شدن. آنچه شایستگی افزون شدن داشته باشد.واجب التزاید. لازم التزاید. ( از یادداشتهای دهخدا ).

معنی کلمه افزودنی در فرهنگ فارسی

لایق افزون شدن آنچه شایستگی افزون شدن داشته باشد .

معنی کلمه افزودنی در فرهنگستان زبان و ادب

{additive} [شیمی، مهندسی بسپار] ماده ای که برای بهبود کارایی فراوردۀ نهایی به مادۀ دیگر می افزایند

جملاتی از کاربرد کلمه افزودنی

با توجه به توانایی ازتوباکترها برای تثبیت نیتروژن مولکولی و در نتیجه افزایش حاصلخیزی خاک و بهبود رشد گیاهان، گونه‌هایی از ازتوباکتر، به‌ویژه در کودهای نیتروژنی بیولوژیک مانند کود ازتوباکترین به‌طور گسترده‌ای در بخش کشاورزی استفاده می‌شوند. آن‌ها همچنین در تولید آلژینیک اسید استفاده می‌شوند، که در پزشکی، به‌عنوان ضد اسید و در صنایع غذایی به عنوان افزودنی به بستنی، پودینگ و خامه استفاده می‌شود.
تمام الکل‌های مالش برای مصرف انسان ناایمن هستند: الکل‌های مالشی ایزوپروپیل حاوی الکل اتیل مشروبات الکلی نیست. الکل‌های مالش برپایه اتیل از الکل غیرطبیعی به‌دست می‌آیند که ترکیبی از الکل اتیل و یک یا چند تلخ افزودنی کننده است که باعث سمی شدن مواد می‌شود.
عوامل افزودنی مانند نشاسته، که حجم مواد غذایی را بدون تأثیر مزه آن افزایش می‌دهند.
به طور کلی استفاده از این وسیله بسیار ساده می‌باشد و کافی است شخص درون این وسیله را با آب پر نموده و سپس بر روی آن بنشیند. حمام‌های نشیمن در مدل‌های مختلفی ساخته می‌شوند اما مدل‌های متداول و پرکاربرد این تجهیز، قابلیت قرارگیری بر روی انواع توالت‌های فرنگی را دارا می‌باشند. درون سیتزبث را می‌توان با آب گرم، سرد یا حتی ولرم پر نمود. همچنین برخی افراد از مواد افزودنی از قبیل نمک، سرکه، جوش شیرین درون آب استفاده می‌نمایند.
ِچگونگی استفاده از افزودنی پلیمری بسته به نوع پلیمر و کاربرد آن متفاوت است. استفاده مناسب از افزودنیهای پلیمری باعث بهبود ویژگی‌های بسیاری از قبیل دوام، سختی، وضوح، قابلیت عدم فرسایش در هوا می‌شود، و در نتیجه ایجاد یک محصول با ارزش بالاتر می‌شود
رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی ایران نیز در مصاحبه‌ای با سایت خبرآنلاین در ۱ خرداد ۱۳۹۱ گفت: «شرکت‌های تولیدکننده محصولات لبنی بزرگ شیرهای متفرقه خریداری نمی‌کنند. این شرکت‌ها سه و نیم میلیون تن شیر خام تولیدی گاوداری‌های صنعتی را خریداری و عمل آوری می‌کنند. به‌طور قطع و یقین و بدون هیچ شک و تردیدی هیچ آثاری از افزودنی‌هایی مانند وایتکس در محصولات شرکت‌های بزرگ مشاهده نمی‌شود». وی اعتقاد دارد اگر چنین اتفاق‌هایی در تولیدهای زیرزمینی مانند ماست‌بندی‌ها به وقوع بپیوندد ارتباطی به صنعت لبنیات ندارد.
معمولاً به جای استفاده از یک سیمان بخصوص، این امکان وجود دارد که بعضی از خواص سیمانهای معمولی مورد استفاده را به وسیله ترکیب کردن آن با یک افزودنی تغییر داد. قابل توجه اینکه نباید عبارات «مواد ترکیبی» و «مواد افزودنی» با معانی مترادف به کار روند، زیرا مواد ترکیبی موادی هستند که در مرحله تولید به سیمان اضافه می‌شوند در حالی که مواد افزودنی در مرحله مخلوط کردن به بتن اضافه می‌شوند.
در مهندسی عمران، به هر گونه ایجاد عمدی حباب‌های ریز هوا در بتن، دَربَرگیری هَوا و به ماده‌ای که برای این کار به کار می‌رود افزودنی حباب هواساز گفته می‌شود.
چو از شیر آمد سوی خوردنی شد از نان و از گوشت افزودنی
چه شد چون شمع محفل گر تنم فرسودنی دارد تف عشق بتان در سینه ام افزودنی دارد
بخواهد بدن بی‌گمان بودنی نکاهد به پرهیز افزودنی
مایعات خوراکی از حل شدن مواد موثره و مواد افزودنی در آب تهیه می‌شوند و می‌توانند به صورت محلول تهیه شده باشند یا در هنگام مصرف تهیه شوند. مانند یدور پتاسیم. پودر او آر اس.
انواع معمول مواد افزودنی بتن به شرح زیر است.