افزاینده

معنی کلمه افزاینده در لغت نامه دهخدا

افزاینده. [ اَ ی َ دَ / دِ ] ( نف ) نامی. بالنده. ( از یادداشتهای مرحوم دهخدا ). آنچه فزونی پذیر باشد. آنچه افزایش یابد. آنچه روح نباتی داشته باشد : کسی بپرسد که درخت چه باشد؟... گویندش درخت جسمی باشد افزاینده. ( از یادداشت دهخدا از ناصرخسرو ).

معنی کلمه افزاینده در فرهنگ عمید

۱. زیاد کننده، افزون کننده.
۲. چیزی که قابلیت زیاد شدن دارد، فزاینده.

معنی کلمه افزاینده در فرهنگ فارسی

( اسم ) زیاد کننده افزون کننده .

جملاتی از کاربرد کلمه افزاینده

در این روش از یک ضریب که باید بین ۰ و ۱ باشد، استفاده می‌شود. در غیر این صورت اگر بیش از ۱ باشد، سرعت افزاینده خواهد بود.
دولتت پایبنده باد و ملکت افزاینده باد کو به ملک و دولت باقی شگفت اندر خور است ؟
شیوه عاشق فریبی‌های یار کم مباد و هر دم افزاینده باد
دهم «بازداشتن» زبان است از قول چیزی که عزم عمل ندارد، و خلاف ناکردن وعده که صدق و وفا«ی» به عهد افزایندهٔ قدر مردم است، «رجال صدقواما عاهدوا اللّه». این تمام ستایشی است.
و بدین بیان منطقی کاندر ایجاب سپاس خدای کردیم، ظاهر شد عقلا را که نعمتهاء خدای که بر ماست، شمار ما نشمرد، چنانک خدای تعالی همی گوید: قوله (و ان تعدوا نعمه الله لا تحصوها ان الله لغفور رحیم). ‌اندرین آیت پیداست که چو ما دانستیم که نعمتهاء خدای بر ما بی‌شمارست، اگر همگی را از آن باز نگوییم و نشمریم سوی سبحانه و چراغ روشن او‌ اندر ظلمات کفر و ضلال و رهنمای خلق برسانیدن کتاب عزیز و بسط شریعت خدای بر حکمت، بر اظهار حلال و حرام، و نشر قضایا و احکام، و تحریص بر عدل و احسان، و تحذیر از جور و عصیان، و رفتن بطبع کریم و خلق عظیم خویش بر صراط مستقیم سوی رضای خدای تعالی، چنانک گفت (یوم یقوم الناس لرب العالمین.) و بعد از آن بر خازن علم کتاب و حکمت، و عتبه اسرار شریعت، شدید الاشداء قوله (اشداء) علی الکفار رحما بینهم) پدر ال و عترت رسول و کفو دخترش فاطمه الزهرا البتول، خداوند ذوالفقار مشهور، ابن عم و داماد رسول مصطفی، الوصی المرتضی، و فرشتگان آسمان دین، هداه العالمین الی یوم الدین، امامان حق و رهنمایان خلق، از اولاد رسول و وصی، صلوات و خیرات و برکات و تحیات پاینده و افزاینده و زاینده، تا گردنده گردندست و تابنده تا بنده.
لرمان معتقد است که احتمالاً چرخه‌ای از تشکیل حباب‌ها و هواپخش‌ها نقش مهمی را در پشتیبانی پیدایش حیات در زمین ایفا کرده‌است. این چرخه می‌تواند منجر به پیدایش زنجیره‌ای از مولکول‌ها با پیچیدگی افزاینده گردد.
(با استفاده از افزاینده‌های هیباردِ
با اینکه افزاینده‌ها گونه‌ای ساماندهندهٔ همسو هستند ولی نیازی نیست که نزدیک ژن‌هایی باشند که روی آنها اثر می‌گذارند. با این وجود گاهی برای کارکردشان نیاز است که بر روی همان فام‌تنی (کروموزوم) باشند که ژن بر رویش جای دارد.افزاینده‌ها اگرچه ممکن است از لحاظ خطی دور از راه‌انداز باشند ولی از لحاظ مکانی به راه‌انداز نزدیک هستند.
در این آزمایش قطعه بین دو فک بالا و پایین که به ترتیب متحرک و ثابت هستند ثابت می شود و در ادامه تحت نیروی کششی افزاینده قرار می گیرد تا دچار گسیختگی شود. بارگذاری به صورت مکانیکی یا هیدرولیکی انجام می شود.این آزمون یک آزمون کمی یا کیفی است.نتایج این آزمون به شکل نمودار تنش-کرنش نمایش داده می شوند.
دنباله فاصله‌ها یک قسمت کامل از مرتب‌سازی شِل می‌باشد. هر دنباله افزایشی ای می‌تواند در آن مورد استفاده قرار بگیرد به شرطی که آخرین عنصر افزاینده آن ۱ باشد. الگوریتم با انجام یک مرتب‌سازی درجی فاصله‌ای شروع به کار می‌کند که فاصله در آن اولین عدد موجود در دنباله فاصله‌ها می‌باشد. سپس با انجام مرتب‌سازی درجی فاصله‌ای با استفاده از هر عدد موجود در دنبالهٔ فاصله‌ها به کار خود ادامه می‌دهد تا آنجا که فاصله به مقدار ۱ برسد. وقتی که مقدار فاصله ۱ باشد مرتب‌سازی فاصله‌ای به سادگی یک مرتب‌سازی درجی معمولی است که ضمانت می‌کند که لیست نهایی مرتب شده‌است.
(با استفاده از افزاینده‌های سِدگِویکِ
این نقش بدیع حیرت افزاینده صد نادره غریب بنماینده
بحریست نه کاهنده نه افزاینده امواج برو رونده و آینده
دولتت پاینده باد و ملکت افزاینده باد صدر تو پاینده باد آمین رب العالمین
افزاینده، به بخش کوتاهی از دی‌ان‌آ می‌گویند که می‌تواند به برخی پروتئین‌های ویژه بچسبد و با این کار رونویسی ژن را در یک خوشهٔ ژن افزایش دهد. صدها هزار افزاینده در ژنوم انسان وجود دارد.افزاینده‌ها را میتوان هم در یوکاریوت‌ها و هم پرکاریوت‌ها یافت.
عمرش افزون باد بادش ملکت او بیشتر دولتش پاینده باد آرامش افزاینده باد
دریک لامپ افزاینده فوتوالکتریک، هر فوتونی که فوتوکاتد برخورد می‌کند بارانی از الکترون‌ها را آغاز می‌کند که پالس جریانی قابل ردیابی تولید می‌کنند.
دولتش پاینده باد وعمرش افزاینده باد کو جهان را هر زمان با دیده دیگر گون کند؟
(با استفاده از افزاینده‌های شِل که ۱/۲ اندازه آرایه هستند و هر بار نصف می‌شوند)،
اقبال تو باد دایم افزاینده صیت تو رونده دولتت آینده