افرای

معنی کلمه افرای در لغت نامه دهخدا

افرای. [ اَ ] ( صوت ) بمعنی آفرین است. ( فرهنگ جهانگیری بنقل فرهنگ شعوری ). || ( ص ) خلق کننده. و همیشه بطور ترکیب استعمال شود. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه افرای در فرهنگ فارسی

بمعنی آفرین است

جملاتی از کاربرد کلمه افرای

بر اساس روایت کتاب دوم سموئیل، وی مردی خوش چهره در پادشاهی اسرائیل بوده‌است که در نهایت دست به شورش در برابر پدر خود، داوود، زده و در نبرد جنگل افرایم کشته می‌شود.
زبان سریانی میانه زبان کلاسیک، ادبی و نماز مسیحیان سریانی تا به امروز بوده‌است. دوران طلایی این زبان به چهارم تا ششم مربوط می‌شود. این دوره با ترجمه انجیل به این زبان شروع شد: پشیتا و نظم و شعر قوی افراییم سریانی. سریانی میانه، برخلاف پیشینیان ش زبانی یک‌سره مسیحی است؛ هرچند که در آن زمان این زبان زبان مخالفان رهبری بیزانس بر کلیسا در شرق بود. فعالیت‌های مبلغان مذهبی موجب شد زبان سریانی به سرزمین پارس و هندوستان و چین انتقال یابد.
گسترهٔ رویشگاه افرای اوکوروندو از شرق کوه‌های هیمالیا تا برمه می‌باشد.
افرایم یا افرام سوری (حدود ۳۰۶ – ۳۷۳ میلادی) کشیش، اِلهیات و شاعر سده چهارم میلادی و در منابع مسیحی ملقب به چنگ روح‌القدس است.
بعد از مرگ سلیمان، ده سبط شمالی بر پسر او رحبعام شوریدند و یربعام از سبط افرایم را به عنوان پادشاه مملکت شمالی اسرائیل برگزیدند. دو قبیلهٔ یهودا و بنیامین تحت سلطهٔ سلسلهٔ داوود باقی ماندند که پادشاهی یهودا نام گرفت. با این حال، تنخ پادشاهان شمالی را نیز بهتر از رحبعام نمی‌داند و بابت بت‌پرستی سرزنششان می‌کند.
بدان که هر کلمتی را که در نماز بباید گفتن، حقیقتی است که باید معلوم بود و باید که گوینده بدان صفت باشد تا صادق بود مثلا معنی «الله اکبر» آن است که «وی بزرگتر است» اگر این معنی نداند، جاهل باشد و اگر داند، ولیکن در دل وی چیزی است بزرگتر از حق تعالی، صادق نباشد، وی را گویند، «این سخن راست است و تو دروغ می گویی»، و هر گه که چیز دیگر را مطیع تر باشد از آن که حق تعالی را، آن چیز نزدیک وی بزرگتر است و معبود و اله وی آن است که وی مطیع اوست، چنان که حق تعالی گفت، «افرایت من اتخذالهه هویه» و چون گفت، «وجهت وجهی» معنی آن است که روی دل از همه عالم بگردانیدم و به حق تعالی آوردم اگر دل وی در این وقت به هیچ چیز دیگر نگران است این سخن وی دروغ است و چون اول سخن در مناجات با حق تعالی دروغ بود خطر آن معلوم باشد و چون گفت، «حنیفا مسلما» دعوی مسلمانی کرد و رسول (ص) گفت که مسلمان آن کس است که مسلمانان از دست و زبان وی سلامت یابند باید که بدین صفت بود یا عزم کند که چنین کند.
افراییم هالوی (عبری: אפרים הלוי‎؛ زادهٔ ۲ دسامبر ۱۹۳۴) یک سیاستمدار اهل اسرائیل است. وی در دوره نخست‌وزیری آریل شارون به عنوان چهارمین سرپرست شورای امنیت ملی اسرائیل معرفی شد.
در شب ۲۶ اسفند ۱۳۶۶ پناهگاه واقع در پارک شیرین در شهر کرمانشاه که مکانی برای پناه گرفتن غیرنظامیان در هنگام حملات هوایی بود، هدف موشک متعلق به ارتش عراق قرار گرفت. در جریان این رویداد ۸۰ نفر کشته و ۳۰۰ نفر مجروح شدند. موشک از داخل هواکش وارد پناهگاه شد و منجر به افرایش شدید تلفات گردید. اغلب قربانیان زن و کودک بودند.
افرایم یک پاتریارک در کتاب مقدس بود.
زهره گفتا مطرب خسرو ستودم خویش را زان سبب رجعت مقرر شد به باد افرای من
در صورت حرکت آزادانۀ الکترون‌های خارج شده از کاتد، برای آن که این الکترون‌ها بتوانند به شبکه برسند، به انرژی جنبشی معادل با پتانسیل اعمال شده به شبکه نیاز دارند. انرژی جنبشی یک الکترون ولت متناسب است با اختلاف پتانسیل یک ولتی میان شبکه و کاتد. همانطور که الکترون به تدریج به شبکه نزدیک می‌شود، انرژی‌اش نیز به دلیل اختلاف پتانسیل بین شبکه و کاتد، رفته رفته افزایش می‌یابد. برخورد الاستیک اتم‌های جیوه، زمان رسیدن الکترون‌ها به شبکه را افرایش می‌دهد اما بر انرژی جنبشی این الکترون‌ها تأثیری نمی‌گذارد.
افرایم کارش (عبری: אפרים קארש‎؛ ۶ سپتامبر ۱۹۵۳) مورخ، و استاد دانشگاه اهل اسرائیل که مدیر مؤسس و استاد بازنشسته مطالعات خاورمیانه و مدیترانه در کینگز کالج لندن است. از سال ۲۰۱۳، وی به عنوان استاد مطالعات سیاسی در دانشگاه برایلان مشغول به‌کار است. او همچنین مدیریت مرکز مطالعات استراتژیک بگین-سادات را بر عهده دارد. کارش یکی از پژوهشگران اصلی، و مدیر سابق انجمن خاورمیانه، یک اتاق فکر مستقر در فیلادلفیا است. او منتقد سرسخت مورخان نوین است، گروهی از محققان اسرائیلی که روایت سنتی اسرائیل از مناقشه اعراب و اسرائیل را زیر سؤال برده‌اند.