افراه

معنی کلمه افراه در لغت نامه دهخدا

افراه. [ اَ ] ( اِ ) طعامی است که بجهت محبوسان پزند. ( برهان ) ( آنندراج ). طعامی که ازبرای محبوسان پزند. ( لغت فرس ) ( اوبهی ). طعامی است مخصوص محبوسین در زندان. ( شعوری ). طعامی که در میان محبوسان و زندانیان توزیع کنند. ( ناظم الاطباء ).
افراه. [ اِ ] ( ع مص ) بچه ٔزیرک آوردن ناقه. ( آنندراج ). بچه زیرک آوردن شتران ماده. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || بنده زیرک بدست آوردن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه افراه در فرهنگ عمید

طعامی که برای زندانیان ترتیب دهند و میان آنان توزیع کنند.

معنی کلمه افراه در فرهنگ فارسی

طعامی است بجهت محبوسان پزند

جملاتی از کاربرد کلمه افراه

ز باد افراه ایزد رسته گردد به اقبال ابد پیوسته گردد
که ایشان گنهکار و بدگوهرند به پادافراه تیغ ما در خورند
هرچه واجب شود ز باد افراه بکنید و جز این ندارم راه
شیره افرا از برخی از گونه‌های افرا تهیه می‌شود. گونه‌هایی از آن‌ها نیز در باغ‌ها و پارک‌ها به‌عنوان گیاه زینتی کاشته می‌شوند. نزدیک‌ترین سردهٔ گیاهی به افراها، سردهٔ دیپترونیا است.
فرهاد یا افراهات قدیس، معروف به دانای پارسی یکی از برجسته‌ترین چهره‌های مسیحیتِ قرن چهارم، چه در شرق و چه در غرب، می‌باشد.
هان بدانید که بزودی بدان سرای خواهید شتافت و بنزد خداوند خواهید شد، جائی که جز عمل صالحی که پیشش فرستاده باشید، یا ثوابی که ذخیره اش ساخته باشید بکار نیاید. نیز بدانید که شما بدان اندازه که نیکی را پیش فرستاده باشید، پیشی دارید و برآنچه کرده اید پادافراه بینید.
برگ‌ها در بیشتر گونه‌ها منشعب و لبه‌دار هستند. چندین گونه از جمله افرای پوست‌کاغذی، افرای منچوری، افرای نیکو و افرای سه‌گل، دارای برگ‌های سه‌شاخه‌ای هستند. یکی از گونه‌ها، افرای جعبه‌ای (افرای مانیتوبا)، سه‌برگچه‌ای یا ممکن است دارای پنج، هفت یا به‌ندرت ۹ برگچه باشد. تعداد کمی از افراها مانند افرای نرم (افرای نپال) و افرای ممرز، دارای برگ‌های سادهٔ رگبرگ‌دار هستند.
این درخت در خزان برگ‌ریز است و سرعت رشد آن کم است. افراهای اوکوروندو ۸ تا ۱۰ متر رشد طولی دارند. گل‌های این گونه نرماده هستند. این گل‌ها سفید رنگ بوده و در ماه می شکوفا می‌شوند. از اکتبر تا سپتامبر دانه‌ها به رشد کامل می‌رسند. این گیاه در مسیل‌ها و دره‌های تنگ و ژرف در ارتفاعات ۲۱۰۰ تا ۳۳۰۰ و به جهت سایه می‌روید. این درخت بستر آمیخته با خاک رس و شن و مواد گیاهی را برای رشد ترجیح می‌دهد. این گونه افرا می‌تواند در خاک با درصد زیاد رس نیز به رشد خود ادامه دهد.
موافقان تو را و مخالفان تو را ز مهر و کین تو پاداشَن است و بادافراه
اگر خطایی کردم بس است پاداشن وگر گناهی کردم بس است باد افراه
دشمنانش قرین باد افراه دوستانش قرین پاداشن
سدهٔ چهارم میلادی به‌عنوان عصر طلایی ادبیات سریانی محسوب می‌شود. دو تن از چهره‌های برجستهٔ این دوران، افراهات و افرایم سوری هستند که افراهات خطابه‌هایی برای کلسیای نسطوری در شاهنشاهی ساسانیان می‌نوشت، و افرایم سوری سرودهای روحانی و شعرهایی برای کلیسای امپراتوری روم می‌نوشت. دو سدهٔ بعدی، که از بسیاری جهات ادامهٔ عصر طلایی ادبیات سریانی بود، شعرا و متکلمان سریانی مهمی را به خود دید: یعقوب سروجی، نرسای،اکسنایا مبوجایا، بابای کبیر، اسحاق نینوایی، و یعقوب ادسایی.
مجرمان را تن پولادی فرسوده شدی گرتواندر خور هر جرم دهی باد افراه
نشان تیغ و تیر او ز بویحیی و بوالحارث نشان مهر و کین او ز بادافراه و پاداشن
ابر بارنده به پاداشن بحر آشفته ای به پاد افراه
برخی از نمونه‌های افرا به‌دلیل رنگ برگ پاییزی جذاب، رشد نسبتاً سریع و سهولت پیوند، به‌طور گسترده توسط صاحبان خانه، مشاغل و شهرداری‌ها به‌عنوان درختان زینتی کاشته می‌شوند. افرای نروژی (اگرچه در آمریکای شمالی، گونه‌ای مهاجم در نظر گرفته می‌شود)، افرای سفید، ژاپنی و افرای قرمز از محبوبیت خاصی برخوردار هستند. افراهای دیگر، به‌ویژه گونه‌های کوچک‌تر یا غیرمعمول‌تر نیز محبوبیت بالایی دارند.