افراشته

معنی کلمه افراشته در لغت نامه دهخدا

افراشته. [ اَ ت َ / ت ِ ] ( ص ) برداشته. بلندساخته. بالابرده شده. ( آنندراج ) ( برهان ). بلندکرده. مقابل فروهشته. ( یادداشت مؤلف ) :
درفشان بسیارافراشته
سر نیزه ها ز ابر بگذاشته.دقیقی.دل از حرص و از کینه انباشته
سر کبر بر چرخ افراشته.لبیبی.تا بناهای افراشته را در دوستی افراشته تر کرده اید. ( تاریخ بیهقی ص 72 ). خراج که ماده آن سخت گرم بود، رنگ آن سخت سرخ بود و آماس افراشته تر و سر او تیزتر. ( ذخیره خوارزمشاهی ). افراخته ، افراشته ، افرازیده ، با لغت افراشته مترادفند:
پرچم ز شب پرداخته طاوس پرچم ساخته
بیرق ز صبح افراخته روزش سپهدار آمده.خاقانی. || کارگذاشته. ( یادداشت بخط مؤلف ) :
در او افراشته درهای سیمین
جواهرها نشانده در بلندین.شاکر بخاری.و رجوع به افراشتن شود.
- افراشته قد ؛ آخته قد. ( مؤید ). بلندبالا. کذا فی المحمودی. ( فرهنگ شعوری ).
- افراشته گوش ؛ آخته گوش. بلندگوش : خر افراشته گوش.
- برافراشته ؛ مشیّد. ( منتهی الارب ). بالابرده شده.بلندگردیده.

معنی کلمه افراشته در فرهنگ عمید

۱. بالابرده شده.
۲. بلندشده.

معنی کلمه افراشته در فرهنگ فارسی

(اسم ) بلند کرده بالا برده افراشته .
برداشته بلند ساخته بالا برده شده

معنی کلمه افراشته در فرهنگ اسم ها

اسم: افراشته (دختر) (فارسی) (تلفظ: afrāšte) (فارسی: اَفراشته) (انگلیسی: afrashte)
معنی: بلند ساخته، برداشته، بالابرده شده، افراخته

جملاتی از کاربرد کلمه افراشته

چتر شبهی افراشته از ماه به ماهی خلاق سفید و سیه و پیر و محطط
گل‌ها منظم و دارای چهار یا پنج کاسبرگ، چهار یا پنج گلبرگ حدود ۱ تا ۶ میلی‌متری (در برخی گونه‌ها وجود ندارد)، ۴ تا ۱۰ پرچم حدود ۶–۱۰ میلی‌متری و ۲ یا ۱ مادگی هستند. تخمدان دارای دو برچه است که بال‌های آن‌ها گل‌ها را برافراشته می‌کند و تشخیص این‌که کدام گل ماده است را آسان می‌کند. افراها در اواخر زمستان یا اوایل بهار، در بیشتر گونه‌ها با ظاهر شدن برگ‌ها یا درست پس از آن، گل می‌دهند. گل‌ها در برخی از گونه‌ها، پیش از رشد برگ‌ها، ظاهر می‌شوند. گل‌های افرا سبز، زرد، نارنجی یا قرمز هستند. برخی از افراها منبع گرده و شهد برای زنبورها هستند.
اصلشان‌افراشته‌، لیکن دیوخوی بیوفا طبع و هوسران و دوروی
عشقت علم افراشته صد تخم فتنه کاشته واندر جهان نگذاشته یک عاقل و فرزانه
ایوان سرا بر فلک افراشته گیر وین زیرزمین بگنج انباشته گیر
اعتراضات اولیه پس ازآن که برخی از معترضان پرچم مکزیک و آمریکای مرکزی را به جای پرچم آمریکا به اهتزاز درآوردند، جنجال زیادی به پا کرد. مجریان و ستون نویسان مختلف رادیو گفتگو ماهیت بحث‌برانگیز نمایش پرچم‌های غیرآمریکایی در طول اعتراضات را مطرح کردند. یک حادثه خاص به اعتراضی در یک دبیرستان در کالیفرنیا اشاره داشت که در آن پرچم مکزیک بر روی میله پرچم بر فراز پرچم ایالات متحده که در موقعیت مضطرب (یا وارونه) دراهتزاز بود، برافراشته شد.
در سال ۲۰۰۸ میلادی کاوشگر آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن در حالیکه در مدار ماه مه چرخید، هاله اطراف محل فرود آپولو ۱۵ را تصویربرداری کرد. در سال ۲۰۰۹ نیز کاوشگر ناسا در حالیکه در فاصله پنجاه کیلومتری سطح ماه در حال گردش بود از بقایای آپولو در سطح ماه و همچنین تمام محل‌های فرود انسان بر روی سطح ماه عکسبرداری کرد. این تصاویر همچنان نشان داد که همه پرچم‌های آمریکا که در فرودهای مختلف برنامه آپولو روی سطح ماه برافراشته شده بودند (بجز پرچم عملیات آپولو ۱۱) همچنان در تدت نو.نئم
از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است، می‌توان به بادبان‌های برافراشته و گرز سه نشان اشاره نمود.
نظریات سنت شکن خمینی تنها به ولایت فقیه محدود نمی‌شد؛ او برخلاف عقیده گذشته خود که همچون دیگر روحانیون از نظام مشروطه سلطنتی حمایت می‌کرد، اظهار داشت که نظام سلطنتی، سنتی «طاغوتی» است که از دوران «شرک» به ارث رسیده و با اسلام ضدیت دارد، چرا که پیامبر اسلام، پادشاهی موروثی را شیطانی و کفرآمیز خوانده است و حسین، امام سوم شیعیان، پرچم قیام را برای نجات مردم از یوغ خلفا و سلاطین موروثی برافراشته است. او در تشریح دیدگاه سیاسی خود، حتی روحانیون غیرسیاسی و میانه‌رو را مورد بازخواست قرار می‌داد و گروه نخست را به ترک تکالیف شرعی خود، پناه بردن به حوزه‌های علمیه و پذیرفتن نظریه جدایی دین از سیاست که از دید او توطئه «امپریالیستها» بود، متهم می‌کرد.
دگر باره از نو برآمد نبرد دو رویه برافراشته پیل و مرد
در آن منزل امن وجای شرف برافراشته منبری هر طرف
کلاه کئی بر سر افراشته نکو خسروی مجلس آراسته
درختان سر افراشته بر فلک سر و بیخشان بر سما و سمک
روی کوپر فرماندار ایالت کارولینای شمالی دستور داد پرچم‌ها به احترام آقای فلوید روز شنبه به حالت نیمه برافراشته درآید. شورای شهر مینیاپولیس و سازمان دولتی حقوق بشر ایالت مینه‌سوتا با ممنوع کردن هرگونه مهار بازداشتی‌ها از ناحیه گردن موافقت کردند. گوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا هم گفت او به آموزش مأموران برای استفاده از چنین تکنیک‌هایی پایان می‌دهد. کارمن بست شهردار سیاتل هم استفاده پلیس این شهر از گاز اشک‌آور علیه معترضان را ممنوع کرد. همزمان یک قاضی فدرال در شهر دنور به پلیس دستور داد استفاده از گاز اشک آور، گلوله پلاستیکی و سایر ابزارهای غیرمهلک را متوقف کند. در تحولی دیگر لیگ ملی فوتبال آمریکایی با بازگشت از سیاست قبلی اش گفت که بازیکنان باید حق اعتراض در زمان پخش سرود ملی را داشته باشند.
توبهٔ ما چو یکی شاخ سرافراشته بود خُرد بشکست چو شوال بر او زد تبری
هر نماز دگری بر افق از قوس قزح درگهی بینی افراشته تا اوج زحل
لارتن از هیچ چیز مطمئن نبود. اختیارش را به گام‌های خود سپرده بود تا او را به هر سو که می‌خواهند بکشند… ناگهان چادر بزرگ و برافراشتهٔ جادوگر را دید. ایوانا منتظرش بود. او می‌توانست به سردرگمی‌های شبح پایان دهد، می‌توانست او را به جایی برگرداند که به آن تعلق داشت، می‌توانست به او هشدار دهد تا از حادثه‌ای خون‌بار و جنون‌آمیز دوری کند اما مجاز نبود.
برافراشته کند. این متن در متون پهلوی کتابخانه ملی ایران نیز وجود دارد و از مشهورترین
براساس این تفاهم‌نامه، قرار شد ایران و شارجه در مناطق تحت تصرف خود صلاحیت کامل داشته باشند و پرچم ایران در آن جا برافراشته باشد. همچنین پرچم شارجه نیز فقط در بالای ایستگاه پلیس برافراشته شود، نیمی از درآمدهای نفتی جزیره ابوموسی به‌طور مستقیم به ایران و نیمی دیگر به شارجه پرداخت گردد.
اینبار حاکم هرمز به پرتغالی ها اجازه داد تا نیروهای خود را در جزیره پیاده کند و رسماً هرمز را بدون خونریزی تصاحب کنند، و به این ترتیب، سرانجام پرچم پرتغال بر فراز جزیره برافراشته شد.