افد

معنی کلمه افد در لغت نامه دهخدا

افد. [ اَ ف ِ ] ( ص ، اِ ) بمعنی افتد است که شگفت و عجب و تعجب باشد. ( برهان ) ( آنندراج ) ( هفت قلزم ). غریب. عجیب. ( یادداشت دهخدا ). افدستا. ( از برهان ). درپهلوی اود یعنی عجیب شگفتی آور. ( از حاشیه برهان چ معین ). || ستایش کننده. ( برهان ) ( آنندراج ) ( هفت قلزم ). رجوع به افتد و مزدیسنا و تأثیر آن در ادبیات پارسی ص 321 شود.
افد. [ اَ ف َ ] ( ع مص ) شتابی کردن. ( آنندراج ). شتاب کردن. ( المصادر زوزنی ). || درنگ نمودن. از اضداد است. ( آنندراج ). || نزدیک گشتن. ( آنندراج ). نزدیک شدن. ( المصادر زوزنی ). || ( ع اِ ) مدت و غایت. ( آنندراج ).
افد. [ اَ ف ِ ] ( ع ص ) شتابنده. ( از اقرب الموارد ).

معنی کلمه افد در فرهنگ معین

(اَ ) (ص . ) عجیب ، شگفت آور.

معنی کلمه افد در فرهنگ عمید

شگفت، عجب، عجیب، شگفت آور.

معنی کلمه افد در فرهنگ فارسی

شگفت، عجب، عجیب، شگفت آور
( صفت ) عجیب شگفت آور.
شتابنده

معنی کلمه افد در ویکی واژه

عجیب، شگفت آور.

جملاتی از کاربرد کلمه افد

نام کتاب المقفی الکبیر فی تراجم أهل مصر و الوافدین علیها و در برخی منابع التاریخ الکبیر المقفی فی تاریخ أهل مصر و الواردین علیها گزارش شده‌است. این کتاب به توصیف دانشمندانی است که در مصر به دنیا آمده یا در آنجا به نشر علم پرداخته‌اند. این کتاب در ۱۶ جلد منتشر شده‌است اما مقریزی قصد داشته‌است که آن را تا ۸۰ جلد توسعه دهد.
صعوهٔ تو میروی بر کوه قاف تا بمنقار تو بشکافد چو کاف
محراب بسی دیدی در وی بنگنجیدی اندر نظر حربی بشکافد محرابی
افدیرک ۵٬۷۶۰ نفر جمعیت دارد و ۴۵۵ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
مجموعۀ داستانی آبشوران توسط مترجم و استاد زبان و ادبیات فارسی در کشور مغرب، احمد موسی به زبان عربی ترجمه شده، و به همت انتشارات روافد در کشور مصر در سال ۲۰۱۶ منتشر شده‌است.
اگر از عشق لافد مرد و نامرد و بنازد پر سر مردان که خسرو مردتر باشد از آن هر دو
بدیده‌ام مژه را زیبد از هنر لافد از آن سبب که بدست رقم نگار انگشت
افدیرک (به عربی: افدیرک) یک منطقهٔ مسکونی در موریتانی است که در منطقه تیریس زمور واقع شده‌است.
یک طبق بلور را ماندکه بشکافد ز هم نیمی افتد بر یسار و نیمی افتد بر یمین
گر تیغ علی شکافت فرقی او البرز از سنان شکافد
داعش از زمان تأسیسش در سال ۱۹۹۹ توسط فردی اردنی به نام ابومصعب الزرقاوی به عنوان جماعت توحید و جهاد نام‌های گوناگونی داشته‌است. وقتی الزرقاوی در سال ۲۰۰۴، با اسامه بن لادن بیعت کرد، نام گروه را بار دیگر به سازمان قاعده الجهاد فی بلاد الرافدین که بیشتر با نام القاعده در عراق شناخته می‌شد، عوض کرد. گرچه این گروه هرگز خود را القاعده در عراق نخواند، این نام سال‌ها به عنوان نام غیررسمی آن بر جای ماند.
وقت آن صافدلان خوش که ز لبهای خموش پیش یأجوج سخن سد خموشی بستند
سازمان قاعدةالجهاد در سرزمین بین‌النهرین (به عربی: تنظيم قاعدة الجهاد في بلاد الرافدين) معروف به القاعده عراق یا القاعده در عراق یکی از مهمترین گروه‌های شورشی بنیادگرای حاضر در عراق است که در بیشتر دنیا به عنوان گروهی تروریستی شناخته می‌شود. در حالیکه از زمان اشغال عراق این گروه در حال عملیات تروریستی و بمب‌گذاریهای پراکنده است، اما بیشتر از اینکه نیروهای آمریکایی را مورد هدف قرار دهند، نیروهای عراقی و همچنین غیر نظامیان این کشور را به قتل رسانده‌اند.
اشکال دارویی: شربت حاوی گایافنزین(خلط آور ضد سرفه) به میزان ۱۰۰ میلی‌گرم در ۵ سی‌سی، کلرفنیرامین مالئات(نوعی آنتی هیستامین خواب آور) میزان ۲ میلی‌گرم در ۵ سی‌سی و سودوافدرین(محرک ضعیف تا متوسط) کلراید به میزان ۳۰ میلی‌گرم در ۵ سی‌سی است.
فعالیت‌های سینمایی فرود فولادوند در ایران نویسندگی، تهیه‌کنندگی و ساخت فیلم‌های بلند خانوم خانوما، فیلم شهر شراب که درامی در مورد زندگی یک کودک نامشروع بود و فیلم وقتی که آسمان بشکافد است. دیگر آثار او فیلم شیر سینا با تیتر اصلی قلب من قدس، دو شب در اضطراب، اسیر شیطان و مرد جهان سومی هستند که پس از انقلاب در مصر ساخته شده‌اند. او در فیلم خانوم خانوما به بازیگری نیز پرداخته‌است.
مغز بر خود می‌شکافد، پوست را فاش می‌سازد حدیث دوست را
گردد هنر از صافدلی عیب نمایان از تنگی چشم است چه اندیشه گهر را؟
اکسپکتورانت از ترکیب سه دارو تولید شده‌است. این سه دارو عبارت‌اند از: گایافنزین، کلرفنیرآمین و سودوافدرین. برآیند اثر این داروها، سبب رقیق شدن خلط و بیرون‌آمدن آن از شش و راه‌های هوایی می‌شود.
غفلت به چشم صافدلان نورآگهی است نظاره است لمعهٔ مژگان آفتاب
از زمان آغاز دیاسپورای یهودی، بسیاری از یهودیان آرزوی بازگشت به «صهیون» و «سرزمین اسرائیل» را داشته‌اند، اگرچه میزان تلاشی که باید برای چنین هدفی صرف شود، محل مناقشه است. در طول قرن شانزدهم، جوامع یهودی در چهار شهر مقدس - اورشلیم، طبریه، الخلیل و سافد - پا گرفتند و در سال ۱۶۹۷، خاخام یهودا هاچاسید گروهی متشکل از ۱۵۰۰ یهودی را به اورشلیم هدایت کرد. در نیمه دوم قرن هجدهم، مخالفان حسیدیسم در اروپای شرقی، معروف به پروشیم، در فلسطین ساکن شدند.