افتا

معنی کلمه افتا در لغت نامه دهخدا

افتا. [ اُ ] ( ص ) مأخوذ از افتادن. ساقط افتادن. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه افتا در فرهنگ معین

(اُ ) [ ع . ] (مص ل . ) فتوا دادن ، حکم صادر کردن .

معنی کلمه افتا در فرهنگ عمید

فتوی دادن.

معنی کلمه افتا در فرهنگ فارسی

( مصدر ) فتوی دادن حکم صادر کردن .
ماخوذ از افتادن ساقط افتان

معنی کلمه افتا در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:اتحادیه تجارت آزاد اروپا

معنی کلمه افتا در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] استنباط و بیان حکم شرعی بعد از در خواست مقلِّد می باشد.
افتا، مصدر باب افعال و به معنای فتوا دادن و بیان رای و نظر است و در اصطلاح ، به معنای عملیاتی است که فقیه جامع الشرایطی که دارای منصب افتا است، بعد از استفتای (طلب فتوا) مقلدها از او، انجام می دهد و در ضمن آن، حکم موضوع یا واقعه مورد سؤال را از منابع اصلی ( مصادر تشریع ) استنباط کرده و آن را برای مقلدها، بیان می نماید.
منصب افتا
منصب افتا از منصب های فقیه جامع الشرایط است.
نکته
افتا اخص از اجتهاد بوده و به معنای استنباط حکم در موردی است که از مفتی درباره آن استفتا شده باشد، اما اجتهاد، فراگیرتر و به معنای استنباط حکم است، چه در مورد آن سؤال شده باشد و چه نشده باشد.

معنی کلمه افتا در ویکی واژه

فتوا دادن، حکم صادر کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه افتا

منم چون لاله در هامون نشسته به خاک افتاده و در خون نشسته
دی عقل درافتاد و به کف کرده عصایی در حلقه رندان شده کاین مفسده تا کی
گمان می کنم هم امشب بدو خواهم پیوست. هارون گفت: فدایت شوم این خوابی پریشان بیش نیست. گفت: نه سپس به لرزه افتاد و مضطرب گشت و بمرد.
بنیاد سرای عمر بر هیچ افتاد خوش نیست برای هیچ ناخوش بودن
در حلقهٔ نیست هست چون زنجیری در هم افتاده وانچه افتاده منم
وی در آخرین اثر مکتوب خود «یادداشت‌های جاافتاده» پیگیری‌ها، مکاتبات و اقدامات خود را برای راه‌اندازی موزه چاپ شرح داده‌است.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به نشان ونوس و در پارک اتفاق افتاد اشاره کرد.
عالم چو کوه طور شد هر ذره‌اش پرنور شد مانند موسی روح هم افتاد بی‌هوش از لقا
در سال ۱۸۴۳م شهر به دست فرانسویان افتاد و بعداها آزاد شده و به بقیه الجزایر پیوست.
در ابتدا انیمیشن آواز ۲ قرار بود در تاریخ ۲۵ دسامبر ۲۰۲۰ توسط یونیورسال پیکچرز منتشر شود. در تاریخ ۱۲ آوریل ۲۰۱۹، اکران این فیلم تا ۲ ژوئیه ۲۰۲۱ به تعویق افتاد. در تاریخ ۱ آوریل ۲۰۲۰، این انیمیشن به همراه فیلم مینیون‌ها: ظهور گرو به دلیل دنیاگیری کروناویروس و تأثیر دنیاگیری کروناویروس بر سینما تا تاریخ ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۱ به تعویق افتاد.
گشت سرگشته پادشاه خران ملکش افتاد درکف دگران
در سال ۲۰۱۹، بی‌بی‌سی تِرَول از السقَرا بازدید کرد و آن را دورافتاده‌ترین روستای بخش نامید.
پس از مرگ برای او مجالس بزرگ‌داشتی برگزار شد، همچنین سفارش ساخت مجسمه‌ای از او به فرزندش فریدون صدیقی داده شد که این تندیس نیم‌تنه هم‌اکنون در دانشکده هنرهای زیبا قرار دارد؛ تندیس مزبور اکنون در راهروی متروک جنب سالن مجسمه‌سازی دانشگاه تهران افتاده‌است. در سال ۱۳۸۸ نیز تندیس نیم‌تنه دیگری از این هنرمند در جزیره کیش و در قطعه گذر هنرمندان برپا گردید.
"من مردم آلمان و مردم سرزمین پدری‌ام را با قلبی مهربان دوست داشته‌ام. من وظیفه‌ام را طبق قانون مردمم انجام داده‌ام و متاسفم از این که در این سخت‌ترین زمان مردم من توسط کسانی رهبری می‌شدند که سرباز نبودند و جرایمی اتفاق افتادند که من از آن‌ها مطلع نبودم. آلمان، موفق باشی".
تأسیس این امارت به ۱۸۳۶ میلادی بازمی‌گردد. بیشتر تاریخ این دولت به جنگ با آل سعود بر سر کنترل بر نجد گذشت. در ۱۸۹۱ میلادی آل رشید با شکست دادن آل سعود در نبرد الملیداء آنان را از ریاض بیرون راندند. این رویداد سبب برافتادن دومین دولت آل سعود -معروف به امارت نجد- و الحاق قلمروشان در جبل شمر شد. آنان همچنین پیوندهایی با عثمانی داشتند.
و مثال این آتش در دنیا آن بود مثلا که پادشاهی بود که همه روی زمین در طاعت و فرمان وی بود و همیشه به تمتع نیکورویان مشغول بود از کنیزکان و غلامان و زنان و همیشه در تماشای باغها و کوشکهای زیبا، پس ناگاه دشمنی بیاید و وی را بگیرد و به بندگی گیرد و در پیش اهل مملکت وی را سگبانی فرماید و در پیش وی اهل و کنیزکان وی را به کار می دارد و غلامان وی را می فرماید تا به کار می دارند و هرچه در خزانه وی بر وی عزیزتر بود به دشمنان وی می دهدنگاه کن این مرد را بر تن هیچ رنج باشد؟ و آتش فراق زن و فرزند و ولایت و کنیزک و خزانه و نعمت در میان جان وی افتاده، وی را می سوزد و او می خواهد که وی را به یک راه هلاکت کنندی یا بسیاری عذاب بر تن وی موکل کنندی تا از این رنج برهدی.
ای سواری که جنیبت به قفا می تازی گنهی نیست اگر رحم بر افتاده کنی
سید رندیم و با ساقی حریفی می‌کنیم بر در میخانه مست و بی‌حجاب افتاده‌ایم
او در آخرین هفته زندگی‌اش تریبون آزادی در دانشگاه خود برای بحث دربارهٔ مسائل اخیری که در کشور اتفاق افتاده‌است برپا کرد.
در شاهین شهر اصفهان نیز درگیری شدید بین معترضان و نیروهای امنیتی در خیابان فردوسی و مخابرات اتفاق افتاده و پلیس چندبار شلیک هوایی کرد.