افام

معنی کلمه افام در لغت نامه دهخدا

( افآم ) افآم. [ اِف ْ ] ( ع مص ) فراخ گردانیدن رحل و پالان را از آنچه که بود. ( از ناظم الاطباء ). گشاد گردانیدن رحل و پالان و افزون بر آن. ( از اقرب الموارد ).
افام. [ اَ ] ( اِ ) فام و رنگ. ( ناظم الاطباء ). مرادف فام یعنی رنگ. ( از فرهنگ فارسی معین ). || قرض و وام. ( ناظم الاطباء ). اوام.
افام. [ اِ ] ( ع مص ) فراخ ترگردانیدن رحل و پالان را از آنچه که بود. ( منتهی الارب ). رجوع به اِفآم شود.

معنی کلمه افام در فرهنگ معین

( اِ ) ( اِ. ) وام ، دین .
( اَ ) ( اِ. ) رنگ .

معنی کلمه افام در فرهنگ عمید

= وام

معنی کلمه افام در فرهنگ فارسی

( اسم ) قرض دین .
فراخ تر گردانیدن . رحل و پالان را از آنچه که بود .

معنی کلمه افام در دانشنامه آزاد فارسی

اِف اِم
رجوع شود به:مدوله سازی بسامد

معنی کلمه افام در ویکی واژه

وام، دین.
رنگ.

جملاتی از کاربرد کلمه افام

خواهم که در هم بشکنم این طاق مینافام را زین چارطبع مختلف برجا نمانم نام را
انصاف بده ای فلک مینافام تا زین دو کدام خوبتر کرد خرام
شوق در هر دل که باشد مطربی در کار نیست بی دف و نی می‌کند گردون مینافام رقص
و اگر کسی صلاح خود را و نفقه عیال را حاجت افتد با فام گرفتن، و افام گیرد و در دل دارد که چون تواند باز دهد، ما دام که آن افام بر وی بود اللَّه تعالی بعنایت و رعایت با وی بود، اینست معنی آن خبر که مصطفی گفت «ان اللَّه مع الدّائن حتی یقضی دینه ما لم تکن فیما یکره اللَّه عز و جل»
افامیا (به عربی: أفامیا) یک شهر باستانی در سوریه است که در شهرستان سقیلبیه واقع شده‌است.
ارتاح (عربی: أرتاح؛ شهر ریحانلی در ترکیه امروزی)، شهر و قلعه‌ای قرون وسطایی در ۲۵ مایلی شمال‌شرقی شهر انطاکیه است (در مسیر جادهٔ رومی از انطاکیه به حلب). این شهر به واسطه موقعیت استراتژیک خود یعنی واقع‌شدن در مسیرهی حیاتی فرات و وی دره رودخانه عاصی و همچنین شهرهای افامیا، حلب و انطاکیه از اهمیت ویزه‌ای برخوردار بود.
چه روی داده ندانم هلال را کاین سان خمیده پشت بر آمد ز چرخ مینافام؟
گفتیی مهرهای سیمابیست بر سر حقه‌های مینافام
وَ إِنْ کانَ ذُو عُسْرَةٍ و اگر افام داری بود یا ناتوانی و دژوار حالی و تنگ دستی فَنَظِرَةٌ إِلی‌ مَیْسَرَةٍ درنگ باید داد وی را، تا تواند که آسان باز دهد افام، وَ أَنْ تَصَدَّقُوا و اگر آنچه بر آن ناتوان دارید بوی بخشید، خَیْرٌ لَکُمْ خود به بود شما را إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (۲۸۰) اگر دانید
ماه چون در حجاب می‌نوشد از سرای سپهر مینافام
از بدگوهر مرد، و بد تخمه مرد افام مستان و مده‌، چه وخش گران باید دادن و همه گاه به درخانهٔ تو بایستد و همیشه پیامبر به درگاه تو برپای دارد و ترا زیان گران از وی باشد.
بویل در سن هفده سالگی در یک دوره تربیت معلم در مدرسه آموزش هنر کلافام ثبت نام کرد و در آنجا به مدت چهار سال تحصیل کرد. بویل از سال ۱۹۲۹ تا ۱۹۳۴ به مدرسه طراحی و نقاشی بیام شاو رفت و در آنجا طراحی، نقاشی و تزئینات دیواری زیر نظر ارنست جکسون آموخت. بویل یک دانش آموز برنده جایزه بود که در حین تحصیل در بیام دو بورسیه تحصیلی گرفت.
وَ إِنْ کانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلی‌ مَیْسَرَةٍ نظرة و نظرة بکسر ظا و سکون آن هر دو زمان دادن است، و میسرة و میسره بفتح سین و ضم آن توانایی است، قراءة نافع بضم سین است و قراءة باقی بفتح سین، و این حکم نه خود ربا راست که همه افام داران را هست علی العموم، میگوید اگر افام داری افتد با ناتوانی و تنگ دستی او را زمان باید داد تا بتوان خویش رسد و موسر گردد.