اغیر

معنی کلمه اغیر در لغت نامه دهخدا

اغیر. [ اَ ی َ ] ( ع ن تف ) باغیرت تر. ( ناظم الاطباء ). غیورتر. ( یادداشت بخط مؤلف ): و فی الحدیث : «و کان ابراهیم ( ص ) غیوراً و انا اغیر منه ». ( مکارم الاخلاق طبرسی ). و قال [ رسول اﷲ ( ص ) ]: ما اغیرک یا ابی ، انی لاغیر منک و اﷲ اغیر منی. ( یادداشت مؤلف ). قال رسول اﷲ ( ص ): یا امة محمد ان احداً لیس اغیر من اﷲ ان یزنی عبده او تزنی امته... ( تاریخ اصفهان ابونعیم ج 1ص 237 ). || ( اِ ) توتیای مرکبست از شیح و توتیای کرمانی و نبات مصری. ( اختیارات بدیعی نسخه خطی ). و در نسخه دیگر اختیارات ، اغبر با باء موحده ضبط شده و در فهرست مخزن الادویه هم با باء آمده است.

معنی کلمه اغیر در فرهنگ معین

(اَ یَ ) [ ع . ] (ص تف . ) با غیرت تر.

معنی کلمه اغیر در ویکی واژه

با غیرت

جملاتی از کاربرد کلمه اغیر

ز روی قدر باغیرت زاوج جاه تو گردون بوقت جود با خجلت ز موج دست تو دریا
چاغیر شاه نجف گلسین هرایه جهادیله آچاق یول کربلایه
هزاران تن از مردم معترض در زاهدان پس از نماز جمعه با شعاری ضد حکومتی «مرگ بر دیکتاتور»، «خامنه‌ای قاتله، ولایتش باطله»، «خامنه‌ای حیا کن، مملکتو رها کن»، «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه»، «تهرانی باغیرت، حمایت، حمایت»، «نترسید، نترسید، ما همه باهم هستیم.» به خیابان آمده و تظاهرات اعتراضی برپا کردند. مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان، گفت حکومت نباید جوانان معترض را شکنجه و اعدام کند بلکه باید خواسته‌های آنها را برآورده سازد. این تظاهرات در زاهدان با وجود فضای شدید امنیتی و پست‌های مختلف بازرسی انجام گرفت. مولوی عبدالحمید نیز از این وضعیت امنیتی انتفاد کرد.
استاغیر (به یونانی: Στάγειρα) شهری در یونان باستان واقع در شبه‌جزیره خالکیدیکه بود که عمده شهرتش به خاطر آن است که زادگاه ارسطو می‌باشد. ارسطو بحرالعلوم و فیلسوفی یونانی، شاگرد افلاطون، و آموزگار خصوصی اسکندر کبیر بود. شهر باستانی استاگیرا تقریباً در ۸ کیلومتری شمال شمال شرقی روستای امروزی استاگیرا و در نزدیکی المپیادا واقع بوده‌است.
چه حق است اولی و آخر بلاغیر نگردد ختم امری جز که بر خیر
فرنگی صید بست از کعبه و دیر صدا از خانقاهان رفت «لاغیر»
لیلی گلستان در نامه‌ای که برای روحانی نوشت ضمن گله از فضای فرهنگی با بیان این جمله که «من به شما رأی دادم و نه به وزرا و وکلایتان، پس روی سخنم فقط با شماست و لاغیر» تلویحاً از وزیر ارشاد گله کرد و با برشماری سوء مدیریت در عرصه فرهنگ و نام بردن از این فیلم نوشت «آقای روحانی می‌دانم خیلی گرفتارید. ترمیم و بازسازی خرابی‌های آن هشت سال عجیب به ۸۰ سال کار شبانه‌روزی نیاز دارد؛ اما ما را دریابید. بیایید آبروی مملکت را بخرید. اهالی فرهنگ و هنر آبروی مملکت ما هستند، آن‌ها را دریابید.»
تصدی پست مدیر اجرایی دبیرخانه اتحادیه از ابتدای تأسیس تا کنون کایلش روحی (موریس)، دوداسلال دوسوروث (موریس)، شمس الدین (سریلانکا) و سرمدی تا آبان ماه ۱۳۹۰ و اکنون باغیرت (هند) بوده‌اند.
فقط یک چیز ذاتاً خوب است، یعنی عشق: ولاغیر. فلچر (1966، ص 56) - یک عمل فقط تا جایی خوب است که باعث ایجاد آگاپه شود.
قیزی زینب أوزی صاحب عزادیر چاغیر زهرانی عاشورایه گلسین
زبان گزاف گوی دعوی انا خیر میکرد و نفس لاف جوی دم انا و لاغیر میزد، نخوتی در دماغ متضمن و رعونتی در طبع متمکن، پنداری در سر که من صاحب بضاعت ادبم و کامل صناعت عجم و عربم، مرا در هر کلام مقالی است و در هر سخن مجالی.
عشق و عدالت یکی هستند، زیرا عدالت، همان عشق توزیع‌شده است، ولاغیر. فلچر (1966، ص 87) - همیشه باید به قصد یک عمل توجه داشت.
گر بود نمود فرع غیری لاغیری دان که بس عیان بود
در اعتراضات ۳ آذر کارگران گروه ملی فولاد اهواز شعارهایی علیه دولت سر دادند. طبق ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، کارگران گروه ملی فولاد اهواز در تجمع اعتراضی خود شعارهایی همچون: «دولت، مافیا، پیوندتان مبارک»، «همشهری باغیرت حمایت حمایت» و «ما کارگران فولاد، علیه ظلم و بیداد می‌جنگیم می‌جنگیم» را فریاد زدند.
گردهمایی اعتراضی روز سه‌شنبه ۵ تیر در بازار تهران همچنان ادامه داشت و به قسمت‌هایی از جنوب تهران نیز کشیده‌شد. در خیابان پانزده خرداد مردم تجمع کردند و شعار سر دادند. بازاریان شعار می‌دادند: «ایرانی باغیرت، اتحاد اتحاد».
در اعتراضات ۳ آذر کارگران گروه ملی فولاد اهواز شعارهایی علیه دولت سر دادند. طبق ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، کارگران گروه ملی فولاد اهواز در تجمع اعتراضی خود شعارهایی همچون: «دولت، مافیا، پیوندتان مبارک»، «همشهری باغیرت حمایت حمایت» و «ما کارگران فولاد، علیه ظلم و بیداد می جنگیم می جنگیم» را فریاد زدند.
خودپرست و دعویِ لاغیرله هم مگر با نقدِ خود سازد جُعَل
دانش آموزان دبیرستان متوسطه دوم نمونه دولتی جوادالائمه۲ در محکومیت کشتار جوانرود اعتصاب کردند وشعارهای مانند 《معلم باغیرت، حمایت، حمایت 》سر دادند و ازمعلمان خود خواستند که به آنها محلق شوند. آنها همچنین اقدام به نوشتن شعار در دیوار کلاسها، دستشویی و نیمکت‌ها کردند.
سنی «حیدر بابا» اول نعره لر ایله چاغیراندا
‫در دام مانده شیری و فریاد می کند‬ ‫بوردا بیر شئر داردا قالیب ، باغیریر‬