اغرا

معنی کلمه اغرا در لغت نامه دهخدا

اغرا. [ اِ ] ( از ع مص ) رجوع به اغراء شود.

معنی کلمه اغرا در فرهنگ معین

( اِ ) [ ع . اغراء ] ۱ - (مص م . ) شوراندن ، تحریک کردن . ۲ - (اِمص . ) انگیزش .

معنی کلمه اغرا در فرهنگ عمید

۱. برانگیختن، تحریک کردن.
۲. وادار کردن.
۳. دشمنی انداختن میان دو کس.
۴. آزمند گردانیدن.

معنی کلمه اغرا در فرهنگ فارسی

۱ - ( مصدر ) بر آغالیدن تحریک کردن بر انگیختن . ۲ - ( اسم ) آغالش انگیزش . یا اغرائ بجهل . بجهل کشانیدن آغالش بنادانی .
ماخوذ از تازی

معنی کلمه اغرا در ویکی واژه

اغراء
شوراندن، تحریک کردن.
انگیزش.

جملاتی از کاربرد کلمه اغرا

بی خدعه و اغراق به یک جو نستانم حکمی که ندارد خط و امضای صدارت
خدّام تو سروران معنی فربه کن لاغران معنی
واژه انیمه گاهی مورد نقد نیز قرار گرفته‌ است؛ مثلاً در سال ۱۹۸۷ هایائو میازاکی بیان کرد که از این اصطلاح متنفر است زیرا به نحوی به ویرانی صنعت انیمیشن ژاپن اشاره می‌کند. او این ویرانی را با انیماتورهای بدون انگیزه ولی پرکار برابر دانست که با تکیه بر یک پیکرنگاری ثابت از ویژگی‌های چهره و اغراق در حواس حرکتی طراحی می‌کنند اما عمق، کمال، احساس یا فکر در کار آنان دیده نمی‌شود.
مفاخره از ماده (فخر) و از باب مفاعله به معنای نازش و مباهات به هنرها، خوی، خصال، منش و کردار است. در لغت نامه دهخدا می‌خوانیم: مفاخره در لفظ عبارت است از نازش و بر یکدیگر بالیدن و اظهار بزرگی در حسب و نسب و جز آن . مفاخره اغراق در باب صفات نیکو و ذکر اعمال پهلوانی است.
بزرگنمایی واقعه ۱۷ شهریور ۵۷. ده‌ها کتاب و تحقیق از طرف موسسات حکومتی دربارهٔ وقایع ۱۷ شهریور منتشر شده که عمدتاً روایتی ایدئولوژیک، یکسویه و اغراق‌آمیز از این واقعه تاریخی ارایه کرده و تعداد کشته‌های حادثه «۴۰۰۰ نفر» یا «هزاران نفر» تخمین زده‌اند. حال آن که تحقیقات پژوهشگران مستقل نظیر عماد الدین باقی نشان داده این تعداد در کل کشور حدود ۸۸ نفر و حدود ۶۴ نفر در میدان ژاله تهران (میدان شهدا فعلی) بوده‌است.
گشته‌اند آنهاکه در هنگامهٔ اغراض پیر موسفیدی را به روی زندگی‌ تف‌ کرده‌اند
کسی مباد خجل از تعلق اغراض عرق به جبهه دماند از نیاز پاشی ما
اگرچه امپراتوری اشکانی نیروی نظامی دائمی نداشت، در عین حال توان جذب سریع نیرو برای مقابله با بحران‌های محلی را دارا بود. از سوی دیگر اگرچه کم‌تعداد اما محافظینی دائمی متشکل از اشراف، رعیا و مزدوران برای شخص شاه وجود داشت. همچنین پادگان‌هایی دائمی در دژهای مرزی جهت نگهبانی وجود داشتند که در کتیبه‌های اشکانی به اهدا درجات نظامی به فرماندهان این دژها اشاره شده‌است. علاوه بر این نیروهای نظامی برای اهداف دیپلماتیک نیز استفاده می‌شدند، به‌طور مثال زمانی که فرستاده چین در قرن ۲ پ. م از امپراتوری اشکانی بازدید می‌کرد، شیجی مدعیست که ۲۰٬۰۰۰ اسب سوار برای نگهبانی از وی به شرق فرستاده شدند. هرچند احتمالاً در رابطه با تعداد این نیروها اغراق شده‌است.
ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ ای اعد النّظر ثانیا کَرَّتَیْنِ ای مرّتین یَنْقَلِبْ إِلَیْکَ الْبَصَرُ ای یرجع الیک البصر ایّها المخاطب خاسِئاً ای خاشعا صاغرا ذلیلا کذلّة من طلب شیئا فاخطاه وَ هُوَ حَسِیرٌ ای معی کلیل لم یدرک ما طلب ای اعیا من قبل ان یری فی السّماء خللا. روی عن کعب قال السّماء الدّنیا موج مکفوف و الثّانیة مرمرة بیضاء و الثّالثة حدید، و الرّابعة صفراء و قال نحاس: و الخامسة فضّة، و السّادسة ذهب، و السّابعة یاقوتة حمراء و بین السّابعة الی الحجب بحار من نور.
اغراق، افراط در وصف است به قسمی که عقلا ممکن ولی عادتاً ممتنع باشد. مانند این بیت از فردوسی
به گفته آقای بنت، در نوشته آقای کاتن بر نقش گروه‌های چپ‌گرا مانند گروه آنتی فا در ناآرامی‌ها تأکید شده در حالی که این اتهام‌ها تأیید نشده‌است. او همچنین پلیس را قربانی اصلی خشونت‌ها عنوان کرده بود که به آقای بنت این حرف اغراق‌آمیز است. سناتور کاتن با رد انتقادها، این اقدام نیویورک تایمز را توهین آمیز خوانده‌است.
(اغراق در ممکن نبودن رهایی از انتقام پدر)
ز همت تو که قانون جود اساس نهاد محصل است همه وقت امید را اغراض
از آب چشمت گشت طوفان در واقع کمال نیست اغراقی درین معنی بیان واقع است
سُنَّةَ اللَّهِ ای کسنّة اللَّه، نصب بنزع الخافض، و قیل نصب علی الاغراء، ای الزموا سنّة اللَّه.
شور اغراض جهان برد خموشی ز عدم سرمه در کوه نماند از تک و تاز آواز
این افراد ممکن است شکایاتی در مورد نوعی ناراحتی در ناحیه معده، قفسه سینه، سر، دستگاه تناسلی و سایر قسمت‌های بدن داشته باشند و بر همین اصل به پزشک‌های متعددی مراجعه می‌کنند با آنکه مدارک پزشکی نشان می‌دهد که هیچ ناراحتی جسمی ندارند. البته گاهی نشانه‌های بسیار خفیف بیماری وجود دارد؛ اما این افراد این نشانه‌ها را بسیار اغراق‌آمیز جلوه می‌دهند.
دلش بر حرص اغراء عداوت سرش در عشق شور و کارزار است
در قیاس این دانشگاه‌ها با آیوی لیگ باید گفت که در سال‌های اخیر بسیاری از صاحب نظران و کارشناسان بر این باورند که اعتبار اعضای آیوی لیگ کمی اغراق‌آمیز گشته، با این حال تمامی ۸ دانشگاه خصوصی در آیوی لیگ دارای رتبهٔ بالاتری از دانشگاه‌های لیگ آیوی عمومی هستند.
بشد تیز رهام با خود و گبر / همی گرد رزم اندر آمد به ابر (فردوسی) اغراق در حماسه جزو ذات شعرست و تنها یک صنعت بدیعی نیست. اغراق آثار حماسی را شورانگیز و مؤثر کرده‌است. اما در مدح باعث انحطاط کلام می‌شود و از لطف و زیبایی آن می‌کاهد.