اعیاد

معنی کلمه اعیاد در لغت نامه دهخدا

اعیاد. [ اَ ] ( ع اِ ) ج ِ عید، روز فراهم آمدن قوم. روز جشن اهل اسلام. ( آنندراج ). ج ِ عید. ( ناظم الاطباء ). ج ِعید، خوی گرفته و هرچه بازآید از اندوه و بیماری و غم و اندیشه و مانند آن و روز فراهم آمدن قوم و روز جشن اهل اسلام. در اصل واوی است و به یاء جمع بندند بجهت لازم بودن یاء در مفرد آن و گفته اند: بجهت فرق میان آن و اعوادالخشب. ( از منتهی الارب ). ج ِ عید، یعنی آنچه خوی گرفته ای به آن از بیماری و غم و اندوه و مانند آن. قال : «فالقلب یعتاده من حُبّها عید». و موسم و هر روز که فراهم آیند برای تذکار صاحب فضلی یا امرمهمی. ابن اعرابی گوید: زیرا در هرسال شادی تازه ای باشد. در اصل «عِوْد» بوده و واو ساکن بجهت کسره ماقبل به یاء بدل شد و مصغر و جمع آن «اعیاد» باشد به یک لفظ بجهت ملازم بودن یاء در مفرد آن یا بجهت فرق میان آن و اعوادالخشب. ( از اقرب الموارد ). ج ِ عید، یعنی عیدها : که در جمعات و اعیاد و در آن ثناء باری عز اسمه می گویند. ( کلیله و دمنه ). در ممالک خویش در ایام اعیاد و جمعات ، خطبه به این هر دو قلب منور و مزین گردانند. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 284 ).

معنی کلمه اعیاد در فرهنگ معین

( اَ ) [ ع . ] ( اِ. ) جِ عید، جشن ها.

معنی کلمه اعیاد در فرهنگ عمید

= عید

معنی کلمه اعیاد در فرهنگ فارسی

جشنها، جمع عید
( اسم ) جمع عید جشنها عیدها .

معنی کلمه اعیاد در ویکی واژه

جِ عید؛ جشن‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه اعیاد

این ورزشگاه که برای بازیهای ورزشی و مراسم بزرگ اعیاد و کنفرانسها استفاده می‌شود، سرپوشیده است، و ۶۵۰۰۰ نفر ظرفیت دارد، و خانه موقت تیم فوتبال آمریکایی نیواورلینز سینتز نیز بوده‌است. همچنین مسابقاتی از کشتی حرفه‌ای ( کشتیکج) نظیر پی پرویو رویال رامبل ۲۰۱۷ در انجا برگزار شد.
ثنا و مدح تو بر سوزنی فریضه شده است ز اعیاد تو با فخر تخمه نبوی
اعیادِ گذشته که مدیح عرضه نمودم اینجا بُدی امروز ندانم به کجایی
تا دهه ۱۹۷۰ اعیاد اسلامی به‌طور رسمی به رسمیت شناخته نمی‌شد. برخی روزهای غیرمسیحی امروزه تعطیلی عمومی هستند. اعیاد اسلامی چون عید فطر، و عید قربان، میلاد پیامبر، تولد محمد. گویان به همراه سورینام تنها دو کشور آمریکایی عضو سازمان همکاری اسلامی هستند.
پادشاه معنی آن بیت بپرسید. وی گفت: در یکی از ایام اعیاد جماعت هنودچنانکه رسم ایشان بود به جهت غسل به کنار دریا می‌رفتند. در آن وقت شاه نظام اولیا از خانقاه به درآمد. تفرج احوال آن جماعت می‌نمود و این مصراع بدیهة فرمود: که هر قوم راست راهی دینی و قبله گاهی. چون شاه نظام کلاه خود را بر سر کج نهاده بود امیر خسرو گفت:
عیدی کش ناپدید شبه و نظیر آمده از شرف اعیاد را فرد کبیر آمده
یکی از اعیاد مذهبی مسلمانان است که بین مردم عرب خوزستان اهمیت بالایی دارد. بارها استان خوزستان برای عید فطر از امتیاز تعطیلی چند روزه برخوردار بوده‌است. دلیل این امر حضور مردم عرب در این استان اعلام شده‌است که عید فطر از اهمیت بالایی نزد آن‌ها برخوردار است.
«نباید ساعات، هفته‌ها، ماه‌ها، زمانها، اعیاد سالیانه، و سحر و جادوی کلدانیان و جادوگران را نگاه داشت. باید پرهیخت از لذت‌پرستی، شعر و علوم غیرشرعی شریرانه، از فریب زبان چرب، از کفر و زنا. نباید شهادت دروغ داد و دوگانه‌گویی کرد. اینچنین است اعمال ایمان، که بر صخرهٔ استوار یعنی مسیح پایه‌گذاری شده، که بر او تمام عمارت بنا گشته‌است.»
ما ضرّ ایّام نجد أن تُعید لنا اعیاد شمل علی اللّذات مشتمل
نه هیچ در غم محراب و منبر است فقیر نه آنکه بوسه بدستش دهند در اعیاد
آیین‌های محلی در مورد اعیاد و جشن‌های برداشت محصول در منطقه اسفرورین وجود دارد که حکایت از ریشه در قدمت و فرهنگ و اصالت مردم دارد. تپه باستانی اسفرورین در مرکز شهر گویای فرهنگ و تمدن دیرینه‌ی این دیار است که از دیرباز زبان و فرهنگ خود را حفظ کرده‌اند.
کردها نیز مراسم‌ها و اعیاد مختص به خود را دارند که مانند دیگر مناطق کردنشین اهل سنت ایران است.
تمام سال به ملکش نشاط و مهمانی چو در عجم مه نوروز و در عرب اعیاد
آیین‌هایی که در میان مردم پیرانشهر مرسوم است، در برگیرندهٔ جشن‌ها و اعیاد مذهبی، قومی و باستانی است که ریشه در باورهای مذهبی و تاریخی این مردم دارند. این جشن‌ها و اعیاد در بین مردم کردستان به عنوان پدیده ای اجتماعی و فرهنگی دارای سابقه ای تاریخی است که موجبات همبستگی و همیاری اجتماعی را در بین مردم فراهم آورده است. کردها در هر یک از جشن‌های ملی و مذهبی، فعالیت‌های زندگی، کارهای تولیدی، زراعت، دامداری، کوچ و مراسم و مناسک خاصی دارند. برخی از این مراسم تقریباً همانند سایر مناطق ایران برگزار می‌شود. از مهم‌ترین آیین‌های مذهبی نیز می‌توان به اعیاد فطر و قربان که دارای اهمیت خاصی اند، اشاره کرد.
عیدت خجسته باد ، که ایام دولتت اعیاد ساکنان فضای جهان شدست
«اللَّه اکبر و للَّه الحمد» اللَّه تعالی این ذکر اندرین امّت مشروع کرد، تا اندرین ایام همی گویند و از آن حال یاد همی آرند. و مصطفی صلّی اللَّه علیه و آله و سلم گفت: «زیّنوا اعیادکم بالتکبیر»
کشتی لوچو از کشتی‌های محلی استان مازندران است و در گذشته در مراسم عروسی اجرا می‌شد. اما امروزه در بعضی از نقاط استان این کشتی همه ساله در تابستان بعد از وجین شالی، هنگام فراغت کار روستاییان، انجام می‌شود. در ایام دیگر مانند اعیاد مذهبی و ملی نیز کشتی لوچو برگزار می‌شود و جایزه برنده یک رأس گاو یا گوسفند و فرش است که توسط اهالی خریداری می‌شود.
ز آلام، تا دردناک ابن آدم ز اعیاد تا عیش جو، پور حوا
آش سبزی یکی از شناخته‌ترین و محبوب‌ترین آش‌ها در شیراز است؛ و در اعیاد مذهبی مخصوصاً رمضان و محرم برای نذر کردن، زیاد پخته می‌شود.
این روستا در دهستان مفتح قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۲۳ نفر (۹۴خانوار) بوده‌است.شغل مردم روستا بیشترکشاورزی و دامداری می باشد در سالهای قبل آب روستا خیلی خوب بود ولی متاسفانه روستا الان با کمبود آب برای کشاورزی مواجه می باشد و کل کشاورزی روستا دیم می باشد .لهجه مکالمه مردم این روستا زبان شیرین ترکی می باشد.در مناسبتهای مذهبی و اعیاد بیشتر مردم روستا که به شهرهای دیگر کوچ کرده اند به روستا بر می گردند ودر مراسمات شرکت می کنند