اعلی. [ اَ لا ] ( ع ن تف ، اِ ) بلند و بالای هر چیزی. مؤنث : عُلیا. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). بلند و بالای هر چیزی. ( ناظم الاطباء ). برتر و بلندتر و بزرگتر. ( مؤید الفضلاء ). نعت تفضیلی ، مقابل اسفل. مؤنث : عُلیا. ج ، عُلی ̍. ( از اقرب الموارد ). برتر. ( ترجمان القرآن ترتیب عادل بن علی ). زبرین. زبر. برتر. زبرتر. ( زمخشری ). برین. بالا. بالاتر. بلندتر. ارفع. مقابل ادنی. برترین. عالی تر. فوقانی. || بزرگوارتر. ج ، اَعلَون. ( مهذب الاسماء نسخه خطی ). سامی. ( یادداشت بخط مؤلف ). || صفت اشخاص و اشیاء قرار گیرد. رجوع به ترکیبات زیر شود. - اعلای سر ؛ زبرین ِ سر. نَصل. عَسقَلان الرأس. ( منتهی الارب ). - اعلی القیم ؛ بالاترین قیمتها. بهای زبرین : در فقه درباره این موضوع که غاصب اگر مال مغصوب را تلف کرده باشد، باید قیمت روز غصب یا قیمت روز تلف یا اعلی القیم ( بالاترین قیمتها ) را بپردازد اختلاف است. - اعلی اﷲ درجته ؛ بلند گرداند ایزدتعالی پایه او را. جمله دعایی که بیشتر در حق مردگان بکارمی رود. رجوع به همین ماده در ردیف خود شود. - اعلی اﷲ مقامه ؛ ایزدتعالی بلند فرماید مرتبه او را. که خداوند جایگاه او را بلند فرماید. جمله دعایی که بیشتر در حق مردگان بخصوص پس از نام فقیهی مرده بکار می رود. دعایی است فقیهی مرده را پس از ذکر نام وی. رجوع به همین ماده در ردیف خود شود. - اعلیحضرت ؛ خطابی است شاه را مانند ماژسته و ساماژسته فرانسویان. ( یادداشت بخط مؤلف ). - اعلیحضرتا ؛ خطابی است شاه را. - جدّ اعلی ؛ بزرگترین از اجداد. جد جد. نیای برترین. - چرخ اعلی ؛ آسمان برین. فلک اعلی. بالاترین سپهر : خوان آگاه دلش را از صفا خانقاه از چرخ اعلی دیده ام.خاقانی.- درگاه اعلی ؛ درگاه رفیع. درگاه بلند : و این قاضی محمد بود کی برسولی کرمان بدرگاه اعلی اعلاه اﷲ آمده بود. ( فارسنامه ابن البلخی ص 118 ). - زند اعلی ؛ مقابل زند اسفل. زند زبرین. رجوع به زند شود. - سرادق اعلی ؛ خیام اعلی. بارگاه اعلی. کنایه از آسمان برین : ره رفته تا خط رقم اول از خطر پی برده تا سرادق اعلی هم از علا.خاقانی.- سمع اعلی ؛ سمع سامی. سمع بزرگوار : و چون بعضی از آن پرداخته گشت ذکر آن بسمع اعلی قاهره شاهنشاهی رسید. ( کلیله و دمنه ). - طارم اعلی ؛ ایوان برین. کنایه از آسمان برین :
معنی کلمه اعلی در فرهنگ معین
(اَ لا ) [ ع . ] ۱ - (ص تف . ) برتر، بلندتر. ۲ - (ص . ) برگزیده از هر چیز.
بلندتر، بالاتر، برتر، نقیض اسفل ۱ - ( صفت ) برتر بلندتر بالاتر . ۲ - ( صفت ) برگزیده از هر چیز . یا اعلی وادنی . برتر و فروتر . یا اعلی و اسفل . بالاتر و پایین تر و برتر و فروتر . توضیح این کلمه را ایرانیان گاه بصورت ( اعلا ) نویسند . یا اعلی حضرت . عنوانی مخصوص شاهان و سلاطین . رودخانه ایست آب آن شیرین و گوارا است از آب چشم. دشمیرک برخاسته
معنی کلمه اعلی در فرهنگ اسم ها
اسم: اعلی (پسر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: alā) (فارسی: اَعلی) (انگلیسی: ala) معنی: برتر، برگزیده، از نام های خداوند، نام سوره هشتاد و هفتم قرآن مجید، بالاتر، بلندتر، برگزیده از هر چیزی، نامی از نام های خداوند، نام سوره هشتاد و هفتم قرآن
معنی کلمه اعلی در دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] اعلی (ابهام زدایی). اعلی ممکن است در معانی ذیل به کار رفته باشد: قرآن• سوره اعلی، هشتاد و هفتمین سوره قرآن، دارای ۱۹ آیه ، ۷۸ کلمه و ۲۹۴ حرف • افق اعلی، جایگاه دریافت وحی الهی به وسیله رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) کاربردهای دیگر• اعلی القیم، بالاترین قیمتها و بحث شده در باب های رهن، عاریه، اجاره، نکاح و غصب ... [ویکی اهل البیت] اعلی (اسم الله). اعلی توصیف شده و آن را دلیل بر امکان اعاده انسان ها گرفته است، زیرا کسی که بر چنین آفرینش تواناست، بر اعاده انسان نیز توانا خواهد بود. سرانجام باید دانست اعلی مأخوذ از «علوّ» به معنی رفعت و بلندی است، ابن فارس می گوید: «علو» یک معنی بیش ندارد و آن دلیل بر ارتفاع و بلندی است، طبعاً مقصود از اعلی آن گاه که به عنوان صفت ذکر می شود، بلندی از نظر رتبه و درجه وجود است، زیرا مفروض این است که او مبدأ آفرینش و محیط بر آن می باشد، قهراً وجود بی حدّ او بالاتر و برتر از وجود محدود خواهد بود; از این جهت صاحب این اسم باید از هر اسمی که لایق مقام او نیست، تنزیه شود چنان که فرمود:(سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الأَعْلی) یعنی چون ذات او اعلی است، طبعاً باید اسم او نیز از هر نقصی تنزیه شود. و به دیگر سخن: چون وجود او اعلی است، باید اسم و صفت او نیز با او هماهنگ باشد، زیرا اسم از واقعیتی در مسمی حکایت می کند و موجود اعلی نمی تواند اسمی داشته باشد که با کمال او هماهنگ نباشد. از این جهت، هر صفت کمالی که در جهان تصور می شود مانند حیات، قدرت، علم، ملک و جود و کرم خدا سهم برتر و بالاتر را دارد و دیگران سهم کمتر و غیر برتر. صدوق(1) در تفسیر اعلی دو احتمال داده است، یکی این که به معنی قاهر باشد، و می گوید شاهد آن آیه زیر است: (...لا تَخَفْ إِنَّکَ أَنْتَ الأَعلی). (سوره طه/68) «ای موسی مترس تو قاهر و غالبی».
معنی کلمه اعلی در ویکی واژه
برتر، بلند برگزیده از هر چیز.
جملاتی از کاربرد کلمه اعلی
شعاع نور قنادیل او به هم شکند طلیعه های کواکب سپهر اعلی را
نقطه عطف زندگی سیاسی کاشانی را میتوان در ۳۰ تیر ۱۳۳۱ جستجو کرد. در رویداد ۳۰ تیر او با نخستوزیری قوام مخالفت کرد و با نامهای به دربار خواستار ادامه نخستوزیری دکتر مصدق شد. استعفای مصدق و آمدن قوام السلطنه، ملت را برانگیخت و کاشانی ضمن دعوت مردم به راهپیمایی علیه دولت قوام، در روز ۳۰ تیر طی بیانیهای اعلام کرد که اگر لازم شود کفن پوش راه میافتد. او در پیامی خطاب به شاه گفت: «به اعلی حضرت بگویید اگر بیدرنگ دکتر مصدق بر سر کار بر نگردد شخصاً به خیابان خواهم رفت و دهانه تیز انقلاب را با جلوداری شخص خودم مستقیماً متوجه دربار خواهم کرد».
غم و شادی است پردۀ بینا هر که آن را درد شود اعلی
یا عیسی زمانی و از فرط منزلت دل بر عروج طارم اعلی نهادهای
خداوند علل فاعلی، صوری و غایی موجودات است اما علت مادی آنها نیست. آنسلم معتقد است که خداوند ماده را در جوهری دیگر خلق کردهاست. بمکتب ترتیب آنسلم به پیروی از سنت پولسی - یوحنایی خلقت را از عدم دانست. در نتیجه قدرت و اختیار خداوند جهان را از عدم خلق کرده و اگر او توجهاش را لحظهای از ما بر گیرد همه چیز از بین خواهد رفت.
سید رضی الدین اباعلی عالمی بزرگوار، باتقوا، زاهد، سعادتمند، عارف، پیشوای شیعیان، چراغ هدایت امت اسلامی، صاحب کرامات ائمه، طاووس آل طاووس و تنها معصومی در بین علمای غیبت کبرا است که من در عصمت او شک ندارم.
آبانبار حاج ملاعلی حکیم الهی مربوط به دوره قاجار است و در سمنان، جنوبی مسجد امام، کوچه کربلائیها واقع شده و این اثر در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۸۶۱۷ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
منم آنکه در روز کیفر، کیفر دهد… منم آن ندا که ساکنان قبرها را بیرون میآورد… منم خداوندگار روز قیامت… منم خالق، منم مخلوق… منم زندهکننده مردگان… منم آنکه از زبان عیسی سخن گوید. منم مهدیِ (منجی) این عصر. منم مسیح، منم مسیح ثانی، منم عیسای زمان، منم خداوندگار میزان… منم علی، منم اعلی.
«وَ مَنْ یَأْتِهِ» بکسر الهاء غیر مشبعة قرأها ابو جعفر و قالون، و قرأ الباقون یأتهی مشبعة «مؤمنا» یعنی مات علی الایمان، «قَدْ عَمِلَ الصَّالِحاتِ» قد أدی الفرائض «فَأُولئِکَ لَهُمُ الدَّرَجاتُ الْعُلی» ای الرّفیعة فی الجنّة. و العلی جمع العلیا، و العلیا تأنیث الاعلی.
منم آنکه در روز کیفر، کیفر دهد… منم آن ندا که ساکنان قبرها را بیرون میآورد… منم خداوندگار روز قیامت… منم خالق، منم مخلوق… منم زندهکنندهٔ مردگان… منم آنکه از زبان عیسی سخن گوید. منم مهدیِ (منجی) این عصر. منم مسیح، منم مسیح ثانی، منم عیسای زمان، منم خداوندگار میزان… منم علی، منم اعلی.[یاد ۱۰]
من فراز توده غبرا چه ام من بزیر قبه اعلی کیم
چون شد یقین که غیر خدا نیست فاعلی تلقین «مارمیت » بگو «اذ رمیت » را
سلموا یاقوم بل صلواعلی الصدر الامین مصطفی ماجاء الا رحمة للعالمین
«دولت اعلیحضرت نسبت به ایجاد یک خانهٔ ملی برای یهودیان در فلسطین نظر مساعد دارد و تمام تلاش خود را برای تسهیل دستیابی به این هدف به کار خواهد بست؛ البته باید بهروشنی دانست که هرگز نباید کاری انجام شود که ممکن است به حقوق مدنی و مذهبی جوامع غیریهودی موجود در فلسطین یا حقوق و وضعیت سیاسی یهودیان در هر کشور دیگر، خدشهای وارد سازد.
ابوالحسن علیالاعلی پس از قتل حروفی به آناتولی گریخت و در آنجا به خانقاه بکتاشیان وارد شد و عقاید حروفی را به مذهب بکتاشیان وارد کرد.
شورای ایالات این پیشنهاد متقابل را در ۴ مارس ۲۰۱۵ با رای ۲۴ بر ۱۹ تصویب کرد. بحث در مجلس اعلی نیز عمدتاً بر تعریف ازدواج متمرکز بود، اگرچه ایده حقوق مالی برابر و مزایای برابر تأمین اجتماعی بین زوجهای متأهل و زوجهای ازدواج نکرده که با هم زندگی میکنند مخالفتی نداشت. تعدادی از اعضای لیبرال نظر خود را تغییر دادند و پیشنهاد متقابل در شورای ایالات در رایگیری بعدی رد شد. کنفرانس مصالحه بعدی در ژوئن ۲۰۱۵ از هر دو اتاق پارلمان تصمیم گرفت که ابتکار اولیه را رد کند. در ۱۹ ژوئن ۲۰۱۵، دستور رسمی پارلمان مبنی بر توصیه رایدهندگان به رد این ابتکار منتشر شد.
یکی آن که دشوار بود بدو مال از دست بدادن و بدین سبب دلتنگ شود و سخن به زجر گوید و هرکه بدو دشوار بود که درمی بدهد و هزار بار ستاند، جز جاهل نبود و او بدین زکوه فردوس اعلی و رضای باری تعالی خواهد کرد و خود را از دوزخ برهاند چرا بر او دشوار بود، اگر بدین ایمان دارد؟
وی بعد از درگذشت سید نصرالله مستنبط و سید ابوالقاسم خویی و سید عبدالاعلی موسوی سبزواری، مرجع تقلید شد.
عرش اعلی در برش مانند کرسی بر درش امر عالی مصدرش ما بین کاف و نون بود
قبه گردون ندارد قدر خاک درگهش یا رب این فردوس اعلی یا مقام کبریاست