اعلای

معنی کلمه اعلای در فرهنگ فارسی

بلندگردانیدن، بالابردن، برجای بلندبر آمدن

جملاتی از کاربرد کلمه اعلای

سید محمد باقر حکیم در ۲۶ آبان ۱۳۶۱ / ۱۷ نوامبر ۱۹۸۲ با حمایت ایران، مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق را متشکل از گروه‌ها و احزاب شیعی در تهران تأسیس کرد. حزب الدعوة نیز به این تشکل پیوست و کمیتهٔ اجرایی آن به ابراهیم جعفری از حزب الدعوة سپرده شد.
سید محسن حکیم فرزند سید مهدی حکیم مرجع تقلید شیعیان بنت جُبَیْل لبنان بود. خانواده حکیم پس از درگذشت او مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق را بنیان نهادند. محمدباقر حکیم و عبدالعزیز حکیم (فرزندان محسن حکیم) رؤسای سابق و عمار حکیم (فرزند عبدالعزیز حکیم) رئیس کنونی مجلس اعلا هستند.
رای اعلای ترا کشف شود حالت بلخ گر برحمت سوی آباد و خرابش نگری
ز رنگ و بوی چمن جنتیست پنداری که هست درگه اعلای شاه شاه نژاد
امان خواهی، تلاش رتبه اعلای پستی کن ز چرخ کینه جو چندانکه باشی دورتر بهتر
سید محمود هاشمی شاهرودی پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ در ایران به ایران آمد و رابط سید روح‌الله خمینی و سید محمدباقر صدر گردید و پیام‌های مراجع تقلید ساکن شهر نجف را به روح‌الله خمینی می‌رساند. او همچنین تشکیلاتِ جامعه روحانیت مبارز و مجلس اعلای عراق را به راه انداخت و مدتی آن را مدیریت و سازمان‌دهی کرد.
کافری بین کاندر اسفل پایه تعریف او می رود تا نه فلک بانگ اناالاعلای من
دایم آن خواهم، که هر شب زنگی اعلای تو تیغ تو لختی، فراز خواب مشهد می‌کند
رای اعلای آن و عالی این که ادب نیست باز گفتن نام
او سابقاً با کسب اکثریت آرا در دو مجلس نمایندگان ژاپن و مجلس مشاوران (مجلس اعلای دیت ژاپن) در روز سه‌شنبه ۲۶ سپتامبر ۲۰۰۶ به این سمت برگزیده شد. وی جوانترین نخست‌وزیر ژاپن از زمان خاتمه جنگ دوم جهانی است. شینزو آبه بعدها جانشین جونیچیرو کویزومی شد که پس از پنج سال تصدی سمت نخست‌وزیری و رهبری حزب لیبرال دموکرات از این دو مقام کناره گرفته بود. وی در روز ۱۲ سپتامبر ۲۰۰۷ و در پی رسوایی‌های مالی چند تن از اعضای کابینه و ناکامی حزب در انتخابات مجلس علیای این کشور از سمت نخست‌وزیری و ریاست حزب لیبرال دموکرات ژاپن اعلام استعفا کرد.
اسل و اعلایی ار در جنس جنان و تن بود دور چون آزادگان زین اسفل و اعلا شود
وی جد اعلای سید علی خامنه‌ای، دومین رهبر جمهوری اسلامی ایران است.
«۱. صلاحیت رئیس‌جمهور در احترام به نهادهای قانونی ثابت می‌شود، اما بنی‌صدر با اهانت به مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه، شورای نگهبان، دولت، سپاه و جهاد؛ قانون اساسی را رعایت نکرد و این حدِّ اعلای بی‌کفایتی است.
سدهٔ درگه اعلای خداوند جهان که سلاطین جهان سجده برندش به جباه
صدّیق سعدی (به عربی: الصِّدّیق السَّعدی) (۱۹۰۷–۱۹۷۰) ادیب و شاعر الجزایری بود. دوره‌ای دراز در قاهره زیست و از آنجا قصایدش را برای روزنامهٔ البصائر با نام مستعار «جزائری» می‌فرستاد. پس از استقلال الجزایر به کشور بازگشت و رئیس مجلس اعلای اسلامی برگزیده شد.
آیة الله سید میر حامدحسین موسوی کنتوری لکهنوی هندی (به هندی: अयातोल्लाह सय्यिद मीर हामिद हुसैन मुसावी किन्तूरी लखनवी) فقیه، متکلم و ادیب در سدهٔ سیزدهم هجری قمری در هند بود. میر حامد حسین از سادات موسوی است و در یکی از نیاکان خود با دین علیشاه جد اعلای روح‌الله خمینی اشتراک نسب دارد.
سید محمود اعلایی طالقانی (۱۳ اسفند ۱۲۸۹ – ۱۹ شهریور ۱۳۵۸) روحانی شیعه، مفسر قرآن، نواندیش دینی و فعال سیاسی و اجتماعی اهل ایران بود. او عضو جبههٔ ملی دوم و یکی از مؤسسان نهضت آزادی ایران بود.
ابراهیم جعفری در سال ۱۹۶۸ به حزب الدعوه پیوست. در سال ۱۹۸۰ در جریان سرکوب این حزب و دستور اعدام تمامی اعضای آن به ایران گریخت. از سال ۱۹۸۹ به لندن رفت و سخنگوی این حزب در بریتانیا شد. وی در ابتدا با حملهٔ ائتلاف ضد ترور در سال ۲۰۰۳ به عراق مخالفت کرد ولی بلافاصله پس از شکست عراق به کشورش بازگشت و عضو حکومت انتقالی و نخست‌وزیر دولت موقت شد. جعفری در سال ۲۰۰۸ از حزب الدعوه خارج شد و حزبی به نام جریان اصلاح میهنی را پایه‌گذاری کرد، این جریان در انتخابات مجلس نمایندگان عراق ۲۰۱۰ هم‌پیمان مجلس اعلای اسلامی عراق و جریان صدر در «ائتلاف میهنی عراق» بود.
کدام مقصد، درگاه خسرو مغرب کدام درگه، اعلای تارک گردون
بیشک بدینوسیله که دارم مقام من روز جزا بحضرت اعلای حیدرست