اعلان

اعلان

معنی کلمه اعلان در لغت نامه دهخدا

اعلان. [ اِ ]( ع مص ) آشکارا کردن. یعدی بنفسه و بالباء. ( منتهی الارب ). آشکار کردن. ( ناظم الاطباء ). آشکارا کردن و ظاهر کردن. یعدی بنفسه و بالباء. ( آنندراج ). آشکارا کردن. ( مؤید الفضلاء ) ( تاج المصادر بیهقی ) ( ترجمان القرآن ترتیب عادل بن علی ). ظاهر کردن و آشکارا کردن. ( از کنز و صراح از غیاث اللغات ). ظاهر ساختن امری بر کسی. متعدی بنفس است و به باء نیز متعدی شود: اعلنه الامر و به. تَعلین. مُعالَنَه. ( از اقرب الموارد ). || با هم هویدا نمودن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). || ( اِمص ) آشکارکردگی. افشا. اظهار. || ( اِ ) هر مطلب مهمی که جهت اشتهار و اطلاع عموم مردم بر پارچه های کاغذ نوشته و در گذرگاههای عامه بچسبانند و یا در روزنامه ها بنویسند. و کِشِه نیز گویند. ( ناظم الاطباء ). آگهی. ج ، اعلانات. ( فرهنگ فارسی معین ). || آواز. ( یادداشت بخط مؤلف ).
- اعلان حکمی را ؛ آواز دادن آن. ( یادداشت بخط مؤلف ).

معنی کلمه اعلان در فرهنگ معین

( اِ ) [ ع . ] ۱ - (مص م . ) آشکارا کردن . ۲ - (اِ. ) آگهی .

معنی کلمه اعلان در فرهنگ عمید

۱. آشکار کردن، ظاهر ساختن.
۲. (اسم ) نوشته یا ورقۀ چاپ شده که به وسیلۀ آن مطلبی را به اطلاع عموم می رسانند، آگهی.

معنی کلمه اعلان در فرهنگ فارسی

آشکارکردن، ظاهرساختن ، نوشته یاورقه چاپ شده که بوسیله آن مطلبی راباطلاع عموم برسانند، آگهی
( مصدر ) ۱ - آشکارا کردن پدید ساختن ۲ - ( اسم ) آگهی . جمع : اعلانات .

معنی کلمه اعلان در فرهنگستان زبان و ادب

{poster} [سینما و تلویزیون، عمومی، هنرهای تجسمی] آگهی مکتوب و مصور، با ابعاد حدوداً 70×50 سانتی متر، که قابل چاپ و تکثیر و نصب است متـ . پوستر

معنی کلمه اعلان در دانشنامه عمومی

اعلان (فیلم ۱۹۷۱). اعلان ( به هندی: Elaan ) یا اخطار فیلمی است محصول سال ۱۹۷۱ و به کارگردانی کی. رامانلال است. در این فیلم بازیگرانی همچون وینود کانا، ریکا، وینود مهرا، مادان پوری، هلن، افتخار و رشید خان ایفای نقش کرده اند.
اعلان (فیلم ۱۹۹۴). اعلان ( به هندی: Elaan ) فیلمی محصول سال ۱۹۹۴ و به کارگردانی گودو دانوآ است. در این فیلم بازیگرانی همچون آکشی کومار، آمریش پوری، مادهو، فریده جلال، دالیپ تاهیل، دون ورما، موهنیش باهل، رامی ردی ایفای نقش کرده اند.
اعلان (فیلم ۲۰۰۵). اعلان ( به هندی: Elaan ) یا اخطار فیلمی است محصول سال ۲۰۰۵ و به کارگردانی ویکرام بات است. در این فیلم بازیگرانی همچون راهول خانا، میتون چاکرابورتی، آمیشا پاتل، جان آبراهام، لارا دوتا، آرجون رامپال، چانکی پاندی، آسرانی ایفای نقش کرده اند.

معنی کلمه اعلان در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] آشکار کردن را اعلان گویند. اعلان در باب های طهارت، زکات، نکاح و شهادات مطرح شده است.
در اعلان بر خلاف اعلام شیوع و گسترش خبر در سطح عموم مورد نظر است.
موارد استحباب اعلان
اعلان مؤمنان برای حضور در تشییع جنازۀ مؤمن، عقد ازدواج دائم، ورود قاضی به شهر و اجرای حدّ توسط حاکم شرع مستحب است.

معنی کلمه اعلان در ویکی واژه

cartello
comunicazione
آشکارا کردن.
آگهی.

جملاتی از کاربرد کلمه اعلان

و چو این سخن زشت و محال است، گوییم که صانع عالم جسم جوهری لطیف است و مر او را با جسم به جوهریت (مشاکلت است و او نه جسم است و فعل از او) اندر جسم پدید آینده است بی آنکه مر آن جوهر را با این جوهر آمیختنی هست یا اندر او فرود آمدنی هست جز این، (بر) مثال فرود آمدن روشنایی اندر جوهر بلور و گذشتن اندر او بی آنکه اندر بلور گشادگی هست یا سوراخی تا نور آفتاب اندر او شود. و حکمای (علم) فلسفه مر آن فعل کلی را کز آن (جوهر) بر عالم مفاض است، به نام طبیعت گفتند. و این جوهر (لطیف) که صانع عالم است، مر هر یکی را از اجسام عالم فعلی داده است که مر آن جسم را از آن فعل گذشتن نیست و اندر هر یکی (از) تخم های نبات و بیخ های آن قوتی نهاده است که آن قوت بر آن مثال که یافته است رونده است. و آراسته شدن شخص های موالید به آثار این فاعلان، بر درستی این قول که ما گفتیم: مر این جوهر لطیف فاعل با آن جوهر کثیف منفعل به جوهریت مجانس است، گواست، از بهر آنکه لطافت ها و آرایش ها اندر جوهر جسم آینده است و همی دانیم که این لطایف و آرایش اندر این جوهر از جوهری دیگر همی آید (عرضی،) و لازم همی شود به حکومت عقل که لطافت و آرایش مر آن جوهر دیگر را ذاتی است نه عرضی.
در ۱۹۱۳ مقام وزارت جنگ را در کابینه بتمان_هولوگ عهده‌دار شد، در چنین مقامی طبیعی بود که در بدو جنگ اول جهانی پس از ترور آرشیدوک فرانتس فردیناند نقشی داشته باشد. همچون بسیاری از رهبران نظامی آلمانی ، وی نیز انتظار جنگی همه جانبهٔ اروپایی را نداشت و بر قیصر ویلهلم دوم فشار آورد که به روسیه اعلان جنگ دهد.
گفت از امروز کرده‌اند اعلان باج دارد شراب اصفاهان
فالون در ۲۰۰۸ به عنوان جانشین کونن معرفی شد تا از ژوئن ۲۰۰۹ میزبانی را برعهده گیرد. برای آماده شده، لورن مایکلز برنامه‌هایی را به میزبانی وی آماده می‌کرد که منجر به انتشار آن‌ها در وب شد.. جیمی فالون از گروه «روتز» به عنوان گروه موسیقی برنامه استفاده می‌کرد. اعلان‌گر برنامه نیز استیو هیگینز، یکی از تهیه‌کنندگان برنامه بود. برنامه توسط شرکت برادوی ویدئوز متعلق به مایلکز به همکاری با ان‌بی‌سی یونیورسال تولید می‌شد.
قاسم، بجاهلان سخن تازیان مگوی از جاعلان سخن بسر تازیانه پرس
لقد سرنی بالذکر سرا و سائنی باعلان نکث شرحه یتوسع
حسگرهای ترکیبی، حسگرهایی هستند که از ترکیب یک حسگر دود و یک حسگر حرارت به وجود آمده‌اند و می‌توان خروجی آن‌ها را بسته به حساسیت محل و تعداد اعلام‌های اشتباه بر روی و/یا تنظیم نمود. روشن است که در حالت «یا» تعداد اعلان‌های اشتباه بیشتر بوده و در حالت «و» اعلان با تأخیر بیشتری صورت می‌گیرد.
سپاس آن داد بخشی را، که ما را رهنمای آمد بآخر موقف اسرار و اول منزل اعلان
بر تو عیانست سوز نهانم بر سر و اعلان انت الرقیب
یک نقل‌قول در سنین پیری و در زمینهٔ روابط و مناسبات سرخ‌پوستان با دولتمردان آمریکا از جانب وی بیان‌شده که گفته بود؛ آنها بیش از آنچه بتوانم به یاد بیاورم، به ما قول دادند. اما فقط به یکی وفادار ماندند - اینکه گفته بودند زمین‌های ما را تصاحب خواهند نمود .. و چنین کردند.[یادداشت ۱] اعلان‌های مربوط به مرگ وی در کنار به رسمیت شناختن دستاوردهای او در روزنامه‌های مهم سراسر کشور چاپ شد. مقالهٔ نیویورک تایمز در مورد مرگ وی به اشتباه او را به عنوان رهبر همه گروه‌های سو توصیف کرد در حالی که لاکوتا بسیار غیرمتمرکز بود و هرگز دارای یک رهبر کلی نبود. به ویژه بخش های اصلی همچون اوگلالا و بروله.
دو روز بعد، دوم ماه اوت آلمان به روسیه اعلان جنگ کرد و امدن همان روز ریازان، کشتی بخار روسی را جنوب شرقی کره به عنوان نخستین غنیمت نیروی دریایی آلمان در جنگ، تصاحب گرفت. این کشتی که چند سال پیش از آن توسط خود آلمانی‌ها ساخته شده بود، به چینگ‌دائو فرستاده و تحت عنوان اس‌ام‌اس کُرموران به کمک تجهیزات یک ناو قدیمی از کار افتاده با همان نام، به یک کشتی مسلح جهت حمله به کشتی‌های تجاری تبدیل شد.
پس گوییم که تا صانع عالم صانع است، افلاک فساد نپذیرد. و دلیل بر درستی این قول آن است که آنچه از مطبوعات همی به فاعلان طبیعی نزدیک شوند، صفات او را همی بگیرند و تا بدان پیوسته باشند آن صفات از ایشان جدا نشود، چنانکه سنگ و آهن و هوا و جز آن تا به آتش (نزدیک باشند که فاعل طبیعی است روشن و گرم باشند هم چو آتش، و اگر از آتش هرگز جدا نشوند و از او دور نمانند روا نباشد که هرگز سرد و تاریک شوند، اما اگر صانع عالم) از صنع باز ایستد، واجب آید که مر فلک را فعل نماند و چو فعلش نماند هستیش نیست شود، (از بهر آنکه پیش از این درست) کردیم که مر وجود او را علت این فعل است کز او همی آید و بر این صورت موجود شده است و آنچه مر وجود (او را علت) فعلی باشد کز او آید، اگر فعل از او بشود، وجود او عدم شود، از بهر آنکه فعل و نافعل متقابلان اند چو وجود و عدم، و اگر صانع حکیم از صنع باز ایستد آن گاه او نه صانع باشد و اگر چنین (باشد،) مر فلک را که بدو نزدیک است و وجود به صنع او یافته است فعل نماند و چو فعلش که وجودش بدان است نماند، مر ذات او را هستی نماند. و این خواستیم که بگوییم. و لله الحمد.
این پیام برای بیش از ده روز در جای خود باقی مانده است، بنابراین ممکن است مقاله بدون هیچ اعلان دیگری حذف شود.
(و بدین شرح که بکردیم، ظاهر شد کاندر عالم نخست فعل مر طبایع راست که به حرکات طبیعی متحرکند – و هر حرکتی فعلی ناقص باشد به قول حکما – و دیگر فاعل نفس نمایی است که اندر تخم ها و بیخ هاست، و سه دیگر فاعل نفس حسی است کاندر حیوانات و نطفه هاست، و این هر سه فاعل به فعل های خویش مردم را که او را صنع قوی تر است، مطیعانند. و چو حال این است، ظاهر شد که مردم به صانع کلی به غایت نزدیک است، بل که جزوی است از وی بدان برهان که پیش از این گفتیم و بدان نیز که همه مطیعان نفس کلی که او صانع عالم است، مر آن فاعل را مطیعند. و درست کند مر این معنی را قول خدای تعالی بدین آیت که همی گوید: (وسخر لکم الفلک لتجری فی البحر بامره و سخر لکم الانهر و سخر الشمس و القمر دائبین و سخر لکم الیل و النهار). و چو این مصنوعات که فاعلانند، بر این ترتیب که شرح کردیم مر یکدیگر را مطیعانند و مردم یکی است از فاعلان که از جمله مصنوعات است و برتر از صنع او جز صنع صانع کلی صنعی نیست و برتر از او جز صانع کلی صانعی نیست، لازم است از حکم عقل که بر او طاعت صانع کلی واجب است، از بهر آنکه اندر این نبشته الهی همی نماییم مر خردمندان را که بر هر فاعلی که فرود از مردم است، طاعت آن فاعل که فرودتر از اوست به خط آفرینش نبشته است تا به مردم رسیده است که بر حیوان و جز آن طاعت او لازم است و همی دارند، و برتر از این فاعل که مردم است، جز صانع عالم صانعی نیست. پس درست کردیم که بر مردم به خط الهی طاعت صانع عالم نبشته است.)
حسگرها و آشکارسازهای اعلان آتش، (بسته به اینکه به کدام مشخصه آتش حساس باشند) در گروه‌های آشکارسازهای دود، آشکارسازهای حرارت، آشکارسازهای منو اکسید کربن، آشکارساز شعله و آشکارسازهای ترکیبی جای دارند.
قانون اساسی بیان می‌کند که اسلام دین رسمی کشور است ولی ادیان دیگر هم مجاز هستند (ماده ۳). ماده ۱۱ قانون اساسی حق اعلان علنی و عمل به هر مذهب را در دسترس قرار می دهد، هرچند تابع قوانین اجرایی قرار دارد که تبلیغ سایر مذاهب را برای مسلمانان در تنگنا قرار می‌دهد.
آلمان و ایتالیا و ژاپن که پیمانی را برای جلوگیری از خطر گسترش کمونیسم امضا کرده بودند به عنوان کشورهای متحد شناخته شدند. با شروع جنگ جهانی دوم ایتالیا تا ده سال پیمان همکاری نظامی را امضا کرده بود؛ بنابراین ایتالیا هم مستعمرات خود را گسترش می‌داد و هم با کشورهای همسایه درگیر جنگ می‌شد. با اعلان جنگ بریتانیا به ایتالیا درگیری آغاز شد و ایتالیا همه چیز خود را در حال از دست دادن دید، بنغازی از دست رفت و دژ بزرگ طبرق نیز به دست انگلیسی‌ها افتاد.
آن گاه گوییم که به دیگر قسمت مرکبات بر دو روی است: یکی از او مرکبات کلی است چو افلاک و کواکب و امهات، و دیگر از او جزوی است و آن ترکیب موالید است چو نبات و حیوان که بودش آن به زمان است. یعنی از حال به حال گشتن به میانجی کارکنان از تخم ها و بیخ های نبات و (از) نطفه های حیوانات که اندر آن قوت های صانعه است وز قوت های افلاک و نجوم که سوی مرکز عالم آینده است از بهر رسانیدن مر این بودنی ها را کمال آن وز قوت های تفعیلی و انفعالی که اندر اجسام چهارگانه عالم است تا این مرکبات جزوی به یاری این فاعلان ( مر یکدیگر را اندر این ترکیب حاصل همی آید و هر یکی از این فاعلان ) مر فعلی را که او بدان مخصوص است کار همی بندد اندر ( این ) تراکیب و متفق شدن کارکنان که کارهای ایشان مختلف باشد اندر یک صنع، جز به خواست یک صانع که آن کارها از آن کارکنان به خواست او آید نباشد، چنانکه دست افزارهای درودگری با تفاوت آن و دوری آن از یکدیگر تا یکی آلت بتراشد و دیگری گرد ببرد و سه دیگر سوراخ کند و چهارم برندد، اندر ساختن تخت (همی) به خواست درودگر متفق شوند. پس هم چنین گوییم که اختصاص هر فاعلی از فاعلان اندر (این) تراکیب جزوی به فعلی که او را از آن گذشتن نیست، دلیل است بر آنکه او بدان فعل فرمان بردار است و مر او را بدان فعل (خاصه) خاصه کننده ای خاصه کرده است، از بهر آنکه اگر او به ذات خویش فاعل بودی، جز آن فعل نیز فعلی توانستی کردن.
این استان در شمال مصر و شرق دره نیل واقع شده بود تشکیل این استان در ۱۸ آوریل سال ۲۰۰۸ اعلان شد ولی در ۱۴ آوریل ۲۰۱۱ ضمیمه استان جیزه شد.
و مر نفس ناطقه را (از) پیوستن به جسم سزاوار خویش، دو قوت به فعل آید: یکی قوت علم که نخست فعلی از افعال او تصور است مر چیزها را اندر ذات خویش به اعتقادی چنانکه چیزها چنان است، و دیگر قوت عمل که نخست فعلی از فعل های (او آرزومندی اوست سوی طلب کردن مر آن چیز را که اندر جوهر او مرکوز است طلب آن از برای بقای ابدی. و هر نفس (کز این دو قوت او این دو فعل به وجود (نیاید، آن) نفس بهیمی باشد و آن نفس (کز کار بستن این دوفعل نیاساید، آن نفس نفس فریشتگی) باشد. پس پیوستن نفس به جسم علت است مر به فعل آمدن این دو قوت را که او بر آن محتوی است از او. و جسم مر نفس را مرکبی شایسته است مر رسیدن را از منزلت قوت به شهر فعل. و پیوستن نفس کلی به اجرام علوی که فاعلانند بر دوام به صنع الهی است که مر آن را چگونگی نیست بدانچه نه به مادتی است و نه به مدتی، اعنی که آن صنع بر مادتی نبوده است که آن حاصل بوده است پیش از این صنع، چنانکه گفتیم. و پدید آمدن جفتی مردم به آغاز بودش کز جفتی کمتر نشاید و بیشتر از آن روا نباشد و هم چنین از حیوانات بی سخن آنچه (نوع) او به زایش باقی است از صنع الهی بی میانجی و زایشی و رستنی، اندر عقل ثابت است.