اعلام کردن

معنی کلمه اعلام کردن در لغت نامه دهخدا

اعلام کردن. [ اِ ک َ دَ ] ( مص مرکب ) اعلان کردن. آگاه کردن. ( فرهنگ فارسی معین ). باخبر ساختن. آگاهانیدن. واقف گردانیدن.مطلع ساختن : تا اگر بیدادی یا حیفی بر ضعیفی رود اعلام کنند. ( مجالس سعدی ). در حالتی که ملک را پروای سخن شنیدن او نبود اعلام کردند. ( گلستان ). مصلحتی که بینند و اعلام نکنند نوعی از خیانت باشد. ( گلستان ). ملک را اعلام کردند که فلان را که محبوس کرده اند... ( گلستان ). و رجوع به اعلام و ترکیبات آن شود.

معنی کلمه اعلام کردن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) اعلان کردن آگاه کردن .

معنی کلمه اعلام کردن در ویکی واژه

annunciare
proclamare

جملاتی از کاربرد کلمه اعلام کردن

معترضان همچنان در محوطه دانشگاه اردو زده بودند. دانشجویان «اتحادیه دانشجویان جهت عدالت برای فلسطین» در دانشگاه کارولینای شمالی، دانشگاه بوستون، و دانشگاه ایالتی اوهایو، و همچنین کمیته همبستگی فلسطین دانشگاه هاروارد در دانشگاه هاروارد، اعلام کردند تجمعاتی را در همبستگی با معترضان کلمبیا برگزار می‌کنند. نورمن فینکلشتاین، دانشمند و فعال سیاسی ضد صهیونیستی در جمع معترضان حاضر شد و سخنرانی کرد. مراسم دعای جماعت مسلمانان و نماز شبات کابالات یهودیان به ترتیب در بعد از ظهر و عصر در اردوگاه برگزار شد.
نهان با محرمی رازی بگفتند جهانی را از آن اعلام کردند
در طول این دوره از ناآرامی‌های منطقه‌ای، رهبران متعددی قصد خود را برای کناره‌گیری از مقام فعلی خود در پایان دوره‌شان اعلام کردند. رئیس‌جمهور سودان عمرالبشیر اعلام کرد که او خواستار انتخاب شدن مجدد در سال ۲۰۱۵ نیست. نوری المالکی نخست‌وزیر عراق نیز همین موضع را گرفت؛ البته دوران او در سال ۲۰۱۵ به پایان می‌رسد، اگر چه تظاهرات خشونت‌آمیز فزاینده‌ای وجود داشته است که طی آن متعرضان خواستار استعفای فوری او بودند.
مقامات جمهوری اسلامی «بیهوش» شدن آرمیتا را نتیجه «افت فشار خون» اعلام کردند، اما این روایت به دلیل محدود کردن خانواده او برای عدم اطلاع‌رسانی و جلوگیری از ورود روزنامه‌نگاران مستقل برای پیگیری این موضوع، افکار عمومی را قانع نکرد. همچنین به انتشار تصاویر بیرون از واگن اکتفا شده و ویدیوی ضبط شده توسط دوربین‌های داخل واگن پخش نشده است. از سویی برخی منابع علت افت فشار و بیهوش شدن وی را خونریزی مغزی و خونریزی در جمجمه اعلام کردند.
در دسامبر ۲۰۲۱ پتریک تومی، سناتور جمهوری‌خواه، به همراه بن کاردین، سناتور دموکرات، و مسیح علی‌نژاد، کنشگر سیاسی و مدنی ایرانی و آمریکایی، در یک کنفرانس خبری تهیه طرح این قانون را اعلام کردند. این طرح پس از آن مطرح شد که مقام‌های آمریکایی در همان سال از شناسایی و خنثی کردن تلاش‌های عوامل حکومت ایران برای ربودن مسیح علی‌نژاد از خاک آمریکا و انتقال او به ونزوئلا با استفاده از قایق‌های تندرو خبر دادند.
اگر ممکن بود اعلام کردن به پیر خویشتن پیغام کردن
در روز ۱۹ آوریل ۲۰۲۱، بربوک و هابک اعلام کردن که هیئت فدرال حزب سبز آلمان آنالنا بربوک را به عنوان گزینه خود برای صدارت‌عظمای آلمان از حزب سبز در انتخابات فدرال ۲۰۲۱ پیشنهاد کرده‌است. با این حال این پیشنهاد باید در کنگره حزبی که بین ۱۱ تا ۱۳ ژوئن ۲۰۲۱ برگزار می‌شود نیز تأیید شود. در صورت انتخاب، بربوک دومین زن و جوان‌ترین صدراعظم در تاریخ آلمان خواهد بود.
الکس در ۱۲ ژوئن ۲۰۰۵ با نامزد خود سونیا آموروسو که از سال ۱۹۹۹ با او در رابطه بود، ازدواج کرد. در ژوئیه ۲۰۰۷ آن‌ها اعلام کردند که انتظار اولین فرزند خود را می‌کشند. در ۲۲ اکتبر ۲۰۰۷ و در ساعت ۲۰ دقیقه بامداد، سونیا فرزند پسر خود، توبیاس دل‌پیرو را در بیمارستان سنت آنا در تورین به دنیا آورد. در ۴ ماه مه ۲۰۰۹، فرزند دوم الکس و سونیا نیز به دنیا آمد و آن‌ها نام نوزاد دختر خود را دورتیا گذاشتند. در ۲۷ دسامبر ۲۰۱۰ فرزند سوم ساشا به دنیا آمد.
والحق بدو نیک شیفته و مفتون بودی و ساعتی از دیدار او نشکیفتی، و همسایه ای را بدو نظری افتاد و کار میان ایشان بمدت گرم ایستاد. و طایفه خسران بران وقوف یافتند و درودگر را اعلام کردند. خواستکه زیادت ایقانی حاصل آردآنگاه تدارک کند، زن را گفت: من بروستاا می‌روم یک فرسنگی بیش مسافت نیست، اما روز چند توقفی خواهد بود توشه ای بساز. در حال مهیا گردانید. درودگر زن را وداع کرد و فرمود که: در خانه باحتیاط باید بست و اندیشه قماش نیکو بداشت تا در غیبت من خللی نیفتد.
سرشک همچو لعل و روی چون زر ز حالم خلق را اعلام کردند
و در جمله اولیا به محلی برسند که محل نماند و درجه و مقامات فانی گردد و عبارت از آن معنی منقطع؛ چنان‌که نه شرب ماند و نه ذوق، و نه قمع و نه قهر و نه صَحْو و نه محو. آنگاه ایشان نامی طلبند ضرورتی تا بر آن معنی پوشند که اندر تحت اسم نیاید و مستعمل صفت نگردد. آنگاه هر کسی نامی را که معظم‌تر باشد به نزدیک ایشان بر آن معنی پوشند و اندر آن اصل تقدیم و تأخیر روا نباشد که کسی گوید که آن مقدم یا این؛ که تقدیم و تأخیر اندر تسمیات واجب کند. پس گروهی را نام فقر مقدم نمود بر دلشان معظم بود؛ از آن‌چه تعلقشان به گذاردش و تواضع بود و گروهی را نام صفوت مقدم نمود بر دلشان معظم بود؛ از آن‌چه به رفع کدورات و فنای آفات نزدیک بود و مرادشان از این دو تسمیه اعلام خواستند و نشان از آن معنی که عبارت از آن منقطع بود و با یک‌دیگر اندر آن به اشارت سخن می‌گفتند و کشف وجود خود را با تمام اعلام کردند؛ مر این گروه را خلاف نیفتاد اگر عبارت فقر آرند یا صفوت. باز اهل عبارت و ارباب اللسان را که از تحقیق آن معنی بی‌خبر بودند اندر مجرد عبارت سخن رفت، یکی را مقدم کردند و یکر را مؤخر و این هر دو عبارت بود. پس آن گروه رفتند با تحقیق معانی و این گروه ماندند در ظلمت عبارت.
برادران خیامی تا جایی برای مشتریان خود ارزش قائل بودند که وقتی ارزش ریال ایران در مقابل دلار بالا رفت و هزینه تولید خودرو برای خیامی‌ها ارزان‌تر تمام شد، طی فراخوانی اعلام کردند هرکس در آن تاریخ از آنها پیکان خریده‌است می‌تواند مبلغ ۵۸۰ تومان را از کارخانه ایران ناسیونال باز پس بگیرد (به گفته احمد خیامی در کتاب «پیکان سرنوشت ما» قیمت خودرو پیکان در آن مقطع ۱۵۰۰۰ تومان به‌صورت قسطی بدون بهره بوده‌است).[نیازمند منبع]
در سال ۲۰۰۸، دانشمندان اعلام کردند که آزمایش بر روی بزاق، بسیار کم‌هزینه‌تر بوده و در نهایت می‌تواند جایگزین برخی از آزمایش‌های خون شود؛ زیرا بزاق، شامل ۲۰٪ از پروتئین‌های موجود در خون است.
علی دایی، علی کریمی، مهدی مهدوی‌کیاو جواد نکونام، چهار چهرهٔ سرشناس فوتبال ایران، در شبکه‌های اجتماعی خود اعلام کردند دعوت فیفا برای حضور در جام جهانی قطر را رد کرده‌اند.
جنگنده‌های ارتش آمریکا عصر یکشنبه ۱۳۹۸/۱۰/۸ چند مقر گردان‌های حزب‌الله الحشد الشعبی عراق را در مرز سوریه بمباران کردند. وزارت دفاع آمریکا با صدور بیانیه‌ای این حمله را تأیید کرده است. منابع الحشد الشعبی اعلام کردند که در این حمله ۳۵نفر کشته و تعدادی مجروح شدند.