اعطای

معنی کلمه اعطای در فرهنگ فارسی

عطاکردن، بخشیدن، بخشش کردن ، بخشش، دهش

جملاتی از کاربرد کلمه اعطای

استل سیلویا پنکهرست (زاده ۱۸۸۲ - درگذشته ۱۹۶۰) فعال سیاسی و مبارز کمونیست بریتانیایی بود که برای حقوق زنان و به‌خصوص اعطای حق رای به زنان مبارزه می‌کرد. او دختر املین پنکهرست بود.
لقب‌های قاجاری در دورهٔ قاجار، جدا از القابِ شغلی، اعطای لقب‌های توصیفی و امتیازی هم معمول شد و زیاده‌روی در دادنِ القاب در روزگارِ ناصرالدین‌شاه کار را به جایی رساند که به‌ناچار، آوردنِ القاب را در مکتوبات (نامه‌های) اداری و رسمی ممنوع ساختند
یک مدرسه فیلم ممکن است بخشی از یک کالج یا دانشگاه دولتی یا خصوصی موجود یا بخشی از یک مؤسسه انتفاعی خصوصی باشد. بسته به اینکه آیا برنامه درسی یک مدرسه فیلم با قوانین تحصیلی برای اعطای مدرک مطابقت دارد یا خیر، تحصیلات تکمیلی در یک مدرسه سینمایی ممکن است با دریافت مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد یا گواهی‌نامه به پایان برسد. برخی از مؤسسات، چه معتبر و چه غیر معتبر، برنامه‌های کارگاهی و هنرستانی کوتاه‌تری را همزمان با دوره‌های تحصیلی طولانی برپا می‌کنند.
اما چون یکدیگر را معاونت کنند، و هر یکی به مهمی از این مهمات زیادت از قدر کفاف خود قیام نمایند، و به اعطای قدر زیادت و اخذ بدل از عمل دیگران قانون عدالت در معامله نگاه دارند، اسباب معیشت دست فراهم دهد و تعاقب شخص و بقای نوع میسر و منظوم گردد چنانکه هست؛ و همانا اشارت بدین معنی باشد آنچه در احادیث گویند که آدم، علیه السلام، چون بدنیا آمد و غذا طلب کرد او را هزار کا ببایست کرد تا نان پخته شد، و هزار و یکم آن بود که نان سرد کرد، آنگه بخورد، و در عبارت حکما همین معنی یافته شود بر این وجه که هزار شخص کارکن بباید تا یک شخص لقمه ای نان در دهن تواند نهاد.
هم از خموشی من جود تو تصوّر کرد که باعطای تو ما را مگر شمار نماند
کلام او سحر حلال در همه کار مراد او همه اعطای مال در هر دم
مر شما را بس نیامد رای من ظنتان اینست در اعطای من
مرا حُبّ تو بس باشد چه در دنیا چه در عقبی بر این گر چیز دیگر، می فزایی اهل اعطایی
هزارم جان عطا فرمای و هر روز بیا تا دور اعطای تو گردم
امینم در چهل و سومین دورهٔ اعطای جوایز گرمی در سال ۲۰۰۱ به همراه التون جان به اجرای زنده پرداخت. سازمان اتحاد همجنس‌گرایان علیه افترا، سازمانی که اشعار ترانه‌های امینم را همجنس‌گراهراسی تلقی می‌کند، تصمیم آشکار جان را (که خودش همجنس‌گرا است) جهت اجرای زنده با امینم محکوم کرد.
به رد برائت که گردید مامور به اعطای رایت کرا کرد انهی
اقامت دائم ممکن است در برخی از کشورها نیاز به طی کردن پروسه مینیمم زمان اقامت در کشور بعد از اعطای اقامت دائم باشد (مثل استرالیا و کانادا). در آمریکا وضعیت تابعیت یا اقامت دائم بسته به این است که اگر فرد بیش از زمان مشخص شده خارج از کشور میزبان باشد. تابعیت خود را از دست می‌دهد.
زنان کمپینی را -برای کسب حق رأی زنان- در فیس بوک سازماندهی کردند و نام «بلدی» بر آن گذاشتند و از این طریق خواستار اعطای حق رأی به زنان شدند.
خطای محض بود ، هر که باعطای کفت حکایت کرم از حر و از غمام کند
در سالهای ۱۹۰۶ و ۱۹۰۷ رهبران اتحادیه، فلورا دروموند، کریستابل پنکهرست، آنی کنی، املین پنکهرست، شارلوت دسپارد و دو نفر دیگر دیدارهایی را برگزار کردند. در سال ۱۹۰۵ این گروه اعضای پارلمان بامفورد سلک را متقاعد کرد تا لایحه حق رای زنان را به پارلمان ارائه کنند. بعد از شکست این تلاش اتحادیه تاکتیک‌های خود را تغییر داد و به هر حزبی که از حق اعطای رای به زنان حمایت نکرده بود تهاجم کرد. این اقدام اینگونه تعبیر شد که دیگر این اتحادیه خواهان رفرم‌های اجتماعی نیست.
از آن‌جمله می‌توان به اعطای بورس تحصیلی بنیاد مکابیم اشاره کرد که هرساله به ۷۰۰ نفر از دانشجویان ایرانی دانشگاه‌های اسرائیل اعطا می‌شود.
از رسالت بر رسولان کرده اعطای درود وز ولایت بر موالی نشر آلا ساخته
گفته شده‌است که او از یونسکو درخواست اعطای £۷٬۰۰۰٬۰۰۰ پوند زامبیا را برای حمایت از برنامه‌های فضایی کشورش ارائه کرده بود. همچنین گفته شده که او مبلغ ۱٫۹ میلیارد دلار نیز از «منابع خارجی خصوصی» درخواست کرده بود. اما گزارش وزارت نیرو، حمل و نقل و ارتباطات حاکی از آن است که این درخواست‌ها از طرف زامبیا نشده بود.
ابرت نگویم از ره بخشش از آنکه ابر بی ناله نیست درگه اعطای نایله
سلاطین دکن که از زمان شاه اسماعیل یکم نسبت به ایران نظر دوستانه داشتند، در زمان شاه اسماعیل دوم نیز به حفظ روابط دوستانه مبادرت ورزیدند. در ۱۸ سپتامبر ۱۵۷۷ میلادی[ت ق ۳۲][یادداشت ۱۴] ایلچیان نظامشاه حکمران دکن با پیشکش‌ها و هدایای گرانمایه به دربار ایران آمدند و علاقه والی را به تقویت روابط دوستانه بین دو کشور اعلام داشتند. شاه اسماعیل دوم نیز ایلچیان را پذیرفت و با اعطای خلعت فاخر به آنان اجازه بازگشت داد.