اعضای

معنی کلمه اعضای در فرهنگ فارسی

جمع عضو

جملاتی از کاربرد کلمه اعضای

این بنا در سده پانزدهم ساخته شد و به عنوان یک آرامگاه سلطنتی برای اعضای دودمان تیمور بنیاد شده‌است و بخشی از مجتمع مصلای هرات می‌باشد.
هفت اعضای رئیسه چون رئیسان دِهِند صحت این هفت تن در جنت المأوی بود
برخی از اعضای تشکیل جماران از حوزه های مختلف انتخابیه سراسر کشور به مجلس یازدهم راه یافتند، و در مجلس فراکسیونی را با عنوان فراکسیون «گام دوم» تشکیل دادند، که نادری سخنگویی این فراکسیون را به‌عهده دارد.
یکی از مشخصه‌های بارز کلکتیو، سهیم کردن اعضا در اعمال قدرت و تصمیم‌گیری‌های سیاسی و اجتماعی است. اعضای دارای رأی مساوی هستند و غالباً تصمیمات بر اساس اتفاق نظر کل اعضا گرفته می‌شود.
ز بس لبریز دردم، گر کسی دستی زند بر من همه اعضای من در ناله چون زنجیر می‌آید
باشگاه استقلال یک تیم حرفه‌ای فوتبال ایرانی است که در ۴ مهر ۱۳۲۴ با نام نخستین کلوب دوچرخه‌سواران در شهر تهران تأسیس شد. نام این تیم با رای‌گیری اعضای هیئت مدیره در ۲۲ بهمن ۱۳۲۸ به تاج و سپس در فروردین ۱۳۵۸ به عنوان یکی از پیامدهای انقلاب ۱۳۵۷ ایران به استقلال تغییر یافت. این باشگاه هم‌اکنون در لیگ برتر ایران بازی و در ورزشگاه آزادی در غرب تهران از حریفان خود پذیرایی می‌کند.
برندارم ‌گامی از سستی عجب‌تر کز الم کهربا رنگست سقلابی صفت اعضای من
هست هر عضو تو از عضو دگر شیرین‌تر مگر اعضای تو از شیرهٔ جان ساخته‌اند
البرز زارعی مقدم کوهسرک (۱۳۶۱ – ۳۰ خرداد ۱۳۹۹) از کوه‌نوردان انجمن کوه‌نوردی زاگرس و از اعضای فعال تشکل زیست‌محیطی سبزگامان کهگیلویه و بویراحمد بود.
او یکی از اعضای اصلی انجمن سینسیناتی بود.
ذوق طلبت جنبش اجزای بهارست شور نفسم رعشه اعضای نسیم ست
یکی از نهادهای برجسته پشتون لویه جرگه (شورای بزرگ) است که از منتخب بزرگان تشکیل می‌شود. بیشتر تصمیم‌ها در زندگی قبیله ای توسط اعضای جرگه گرفته می‌شود. جرگه اصلی‌ترین نهاد قدرت قبیله است که اغلب پشتون‌های مساوات خواه آن را به عنوان یک نهاد حاکمیتی قابل قبول تصدیق می‌کنند.
فردا بروز حشر گر امروز منکرند اعضای من بوند بر اعمال من گواه
ناتوانی همچو من در عالم تسلیم نیست بیشتر از سایه می‌بوسد زمین اعضای من
و گفت: ورع سه مقام است یکی آنکه بنده سخن نگوید مگر به حق، خواه در خشم باش خواه راضی، دوم آنکه اعضای خود را نگاه دارد از هر خشم خدای، سوم آنکه قصد او در چیزی بود که خدای تعالی بدان راضی باشد.
برای بسیاری از ما، پذیرش این واقعیت که آلن پ. مریام، یکی از تأثیر گذارترین اعضای انجمن دیگر در مسائل مربوط به امور اجتماعی نقش نداشته باشد، بسیار دشوار است. او بیش از نیمی از زندگی خود را صرف جهت دادن به جامعه خود کرد.
علم‌نفس ‌و نسبتش با جسم‌و با اعضای جسم از قبیل علم واجب دان‌که با اشیاستی
جهان چو قلزم و اعضای این بدن کشتی تویی مسافر و آن ناخدا مشیت شاه
اگرچه منشأ تاریخی دقیق الشباب، مشخص نیست، اما این گروه، از سال ۲۰۱۵، فعالیت نظامی داشته است. اعضای آن، عمدتاً، جوانان فقیر موزامبیکی و مهاجران دیگر کشورهای شرق آفریقا را تشکیل می‌دهند، اما به دلیل حملات متقابلی که توسط دولت موزامبیک و نیروهای حافظ صلح متحدانش انجام شده، تعداد آنها به ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ سرباز کاهش یافته است. از سال ۲۰۱۹، داعش، رسماً، الشباب را وابسته به داعش مرکز آفریقا می‌داند. با این حال، مشخص نیست که آیا طرفداری از داعش در الشباب، جهانی است یا خیر؛ و علی‌رغم شواهدی مبنی بر تماس و همکاری، این گروه، همچنان از نظر عملکردی، مستقل از داعش است. در سال ۲۰۲۱، در نتیجه وابستگی الشباب به داعش، این گروه، توسط آمریکا، به عنوان یک گروه تروریستی معرفی شد.