اعدا

معنی کلمه اعدا در لغت نامه دهخدا

اعدا. [ اَ ] ( ع اِ ) دشمن. ( ناظم الاطباء ). اعدای دین و دولت ؛ دشمن دین و دولت. ( ناظم الاطباء ). اعدا عدو؛ بطور مبالغه یعنی سخت دشمن و دشمن بزرگ. ( ناظم الاطباء ). دشمنان.

معنی کلمه اعدا در فرهنگ معین

( اَ ) [ ع . اعداء ] جِ عدو، دشمنان .

معنی کلمه اعدا در فرهنگ عمید

= عدو

معنی کلمه اعدا در فرهنگ فارسی

( اسم ) جمع عدو دشمنان .
ماخوذ از تازی دشمن . اعدای دین و دولت . دشمن دین و دولت .

معنی کلمه اعدا در ویکی واژه

اعداء جِ عدو؛ دشمنان.

جملاتی از کاربرد کلمه اعدا

یکی اعدات پیل آورد زی کعبه فراوان را یکی از کرکسان آورد بر گردنت پیمایی
گفت «محصور صف اعداستم درمیان سنگها میناستم
سازمان گزارشگران بدون مرز، بازداشت چهار تن از دست‌اندرکاران روزنامه شرق و صدور حکم اعدام برای سعید ملک‌پور برنامه‌نویس سایت‌های اینترنتی را محکوم کرد. گزارشگران بدون مرز در بیانیه خود با اشاره به این‌که از روز شنبه و آغاز مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ (آمریکا، چین، فرانسه، انگلستان، روسیه و آلمان) دست‌کم پنج روزنامه‌نگار زندانی شده‌اند افزوده‌است: «جمهوری اسلامی ایران همزمان با آغاز دور تازه مذاکرات در باره برنامه هسته‌ای با جامعه جهانی، سرکوب روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران را تشدید کرده‌است.» این سازمان افزوده‌است که جمهوری اسلامی ایران از مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای خود سود می‌جوید «تا سانسور و سرکوب علیه رسانه‌ها و حرفه‌کاران مطبوعات را گسترش دهد.» رادیو زمانه
برخی از امضاء کنندگان اعلامیه در چند روز نخست پیروزی انقلاب در سمت‌های خود باقی مانده و سپس برکنار شدند. برخی نیز سرنوشتی دیگر یافته و در دادگاه انقلاب به اعدام یا زندان محکوم شدند. معدودی نیز توانستند از ایران خارج گشته در بیرون از کشور زندگی کنند.
این کار با استفاده از به توان رسانی پیمانه ای می‌تواند خیلی سریع انجام شود، حتی برای اعداد خیلی بزرگ.
خاصیت اعداد اول را اول بودن می‌گویند. یک روش کُند برای چک کردن اول بودن یک عدد مثل
کسانی که از دین اسلام، روی‌گردان شوند حکمشان اعدام است.
بسعد اختر میمون مظفر گشت بر اعدا قلج تمغاج خان مسعود رکن الدین والدنیا
همچنین گفته می‌شود در میانهٔ قرن هجدهم در شهر تته در شمال غربی موزامبیک پرتغال مجازات برده‌های نافرمان اعدام با توپ بوده‌است،
بیدل تهی از خویش شدی ما و منت چیست ای صفر بر اعداد تعین نفزایی
تاوسکی ابتدا در نظریه اعداد جبری کار کرد و دکترای خود را در دانشگاه وین تحت نظارت فیلیپ فورتوانگلر، نظریه‌پرداز اعداد، از آلمان گرفت. در آن زمان، او در جلسات حلقه وین، گروهی از فیلسوفان و منطق دانان که فلسفه پوزیتیویسم منطقی را توسعه می‌دادند، شرکت کرد. تاوسکی، مانند اولگا هان-نورات و رز رند، یکی از اولین زنانی بود که به گروهی پیوست که شامل اتو نورات، رودولف کارنپ و کورت گودل بود و به شدت تحت تأثیر لودویگ ویتگنشتاین بود.
دولتت جاوید بادا کز جلال جاه تو جان سوز اعدا دیده‌ام
کرمی کن، گرم نخواهی کشت هم بدان ساعدان سیمینم
اهل وحدت را نباشد جنگ با خصم برون از شکست خویشتن بر قلب اعدا می‌زنند
اما تنها ساعاتی پس از آن عده‌ای از سران حکومت پهلوی از جمله سرلشکر منوچهر خسروداد فرمانده هوانیروز، سپهبد مهدی رحیمی رئیس شهربانی کل، سرلشکر رضا ناجی (سرلشکر) اولین فرماندار نظامی ایران و تیمسار نعمت نصیری رئیس سابق ساواک در مدرسه رفاه به حکم صادق خلخالی اعدام شدند.
اولا اخوان شدند آن دشمنان همچو اعداد عنب در بوستان
خمینی مهدی بازرگان را به سِمت نخست‌وزیر دولت موقت انتخاب کرده بود. اما در کنار این دولت رسمی کمیته‌های انقلاب اسلامی شکل گرفت که عملاً دولتی در سایه بود و دولت بازرگان کنترلی بر آن نداشت. پس از انقلاب ایران به فرمان سید روح‌الله خمینی، برای محاکمه مقامات نظام شاهنشاهی پهلوی، صادق خلخالی به عنوان حاکم شرع دادگاههای انقلاب منصوب شد. کمیته‌های انقلاب در هر شهری تشکیل شد. صدها نفر در اویل انقلاب اعدام شدند. این اعدام‌ها بعضی بخاطر جرایم ناچیز و حتی گاهی بدون محاکمه انجام می‌شد.
در میان ریاض همچو بهشت با سمن ساعدان نشستستی
به تو وعزت قربی سوگند به من و خواری اعدا سوگند
برای همهٔ اعداد طبیعی درست باشد، باید: