اعتصاب غذا

معنی کلمه اعتصاب غذا در لغت نامه دهخدا

اعتصاب غذا. [ اِ ت ِ ب ِ غ َ ] ( ترکیب اضافی ، اِ مرکب ) غذا نخوردن. امساک کردن از خوردن و آشامیدن بمنظور تهدید و ارعاب متصدیان امور برای رسیدن به امری.

معنی کلمه اعتصاب غذا در فرهنگ فارسی

عذا نخوردن امساک کردن از خوردن و آشامیدن بمنظور تهدید و ارعاب متصدیان امور برای رسیدن به امری .

معنی کلمه اعتصاب غذا در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] نخوردن غذا جهت اعتراض را اعتصاب غذا گویند. از آن در باب اطعمه و اشربه سخن رفته است.
اعتصاب غذا جایز است و نمی توان کسی را به خوردن غذا مجبور کرد، مگر نخوردن به حدّ ضرر شدید برسد یا شخص در معرض مرگ قرار گیرد. در این صورت، ادامۀ اعتصاب حرام و بر دیگران واجب است غذا در اختیار او قرار دهند و در صورت اصرار بر اعتصاب، او را به خوردن مجبور کنند.
[ویکی اهل البیت] این صفحه مدخلی از فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام است
نخوردن غذا جهت اعتراض. از آن در باب اطعمه و اشربه سخن رفته است.
اعتصاب غذا جایز است و نمی توان کسی را به خوردن غذا مجبور کرد، مگر نخوردن به حد ضرر شدید برسد یا شخص در معرض مرگ قرار گیرد. در این صورت، ادامه اعتصاب حرام و بر دیگران واجب است غذا در اختیار او قرار دهند و در صورت اصرار بر اعتصاب، او را به خوردن مجبور کنند.
جمعی از پژوهشگران زیر نظر سید محمود هاشمی شاهرودی، فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام، جلد 1، ص 565.

جملاتی از کاربرد کلمه اعتصاب غذا

وی پس از یکسال و در نتیجه اعتصاب غذا و فشار نهادهای حقوق بشر توانست به بهداری زندان اوین مراجعه کند. به گفته پزشکان زندان وی دچار فرسودگی مهره‌های کمر شده‌است و باید برای درمان به بیمارستان اعزام شود، امری که با مخالفت مسئولان زندان مواجه شده‌است.
مطابق گفته این کارتونیست، او پس از گذشت چند روز، به دلیل عواقب ناشی از اعتصاب غذا و آب و ضرب و جرح از سوی زندانیان جرایم خطرناک، دچار ضعف شده و هوشیاری خود را از دست داده است.
وحید اصغری در پی عدم شرکت در جلسات دادگاه و درخواست آزادی بی‌قید و شرط خود، به علت تمرد از حضور در دادگاه به ده روز انفرادی در بند ۲۴۰ اوین و سه هفته ممنوعیت ملاقات با خانواده محکوم شد. وی در اعتراض به این تصمیم تنبیهی، تمام این ده روز را در اعتصاب غذا به سر برد. چند هم‌بندی وی نیز در بند ۳۵۰ در پشتیبانی از تصمیم این فعال حقوق بشر دست به اعتصاب غذا و اعتصاب ملاقات با خانواده زدند.
اعتصاب غذا روشی برای بیان خواسته و مقاومت بدون خشونت است که اعتصاب‌کننده برای به دست آوردن خواستهٔ خود یا رسیدگی به حقی که پایمال شده، به‌طور داوطلبانه از خوردن و گاه آشامیدن پرهیز می‌کند.
رکسانا صابری خبرنگار ایرانی-آمریکایی که بیش از دو ماه است در زندان اوین به‌سر می‌برد، در اعتراض دست به اعتصاب غذا زده است. نظام جمهوری اسلامی ایران در دادگاهی غیرعلنی، این خبرنگار را به اتهام «جاسوسی برای ایالات متحده‌ی آمریکا» به ۸ سال زندان محکوم کرده است. دویچه وله فارسی، بی‌بی‌سی فارسی
اختلال عملکرد شامل ناتوانی در رفتار ناسازگار است که توانایی فرد را برای انجام عملکردهای عادی روزانه مختل می کند. این شامل اختلال در فرآیندهای روانی، بیولوژیکی یا رشدی است که با عملکرد ذهنی مرتبط است.[11] این رفتار ناسازگار باید به اندازه کافی قابل توجه باشد تا به عنوان یک تشخیص در نظر گرفته شود. بسیار مورد توجه است که به دنبال اختلال در تجربه زندگی یک فرد باشید، زیرا این احتمال وجود دارد که اختلال عملکرد در نمای واضح قابل مشاهده و در مکان‌هایی که احتمال بروز آن کمتر است ظاهر شود.[9] چنین رفتارهای ناسازگاری فرد را از داشتن سبک زندگی عادی و سالم باز می دارد. با این حال، رفتار ناکارآمد همیشه ناشی از یک اختلال نیست. ممکن است داوطلبانه باشد، مانند شرکت در اعتصاب غذا.
در اعتصاب غذای خشک، فرد اعتصاب‌کننده از خوردن هرگونه غذا و نوشیدن هرنوع مایعات پرهیز می‌کند. این نوع اعتصاب، از نظر پزشکی بسیار خطرناک بوده و می‌تواند منجر به از کار افتادن کلیه یا حتی ایست قلبی شود.
سه معلم زندانی، انوش عادلی، عزیز قاسم‌زاده و محمود صدیقی‌پور، از اعضای هیئت‌مدیره کانون صنفی معلمان گیلان که از ۱۹ فروردین‌ماه امسال در زندان لاکان رشت به سر می‌برند، ممنوع‌الملاقات و از دسترسی به تماس تلفنی نیز محروم شدند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در واکنش به این موضوع، آن را عملی غیرقانونی و در تضاد با حقوق زندانی خواند. بنا بر گزارش کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، دو تن از معلمان بنام‌های عاتکه رجبی، اهل مشهد و صفی خانپور در سنندج، در اعتراض به بازداشت غیرقانونی خود دست به اعتصاب غذای خشک زده‌اند.
صادقی در تاریخ چهاردهم دی ماه ۱۳۹۵ در پی آزادی موقت همسرش به قید وثیقه، پس از ۷۱ روز، اعتصاب غذای خود را شکست اما چندی بعد همسر او مجدداً بازداشت شد.
نکونام در اعتراض به وضعیت بد خود در زندان، اعتصاب غذا کرد. وی در زندان، یک بار نیز دچار سکته مغزی شد.