اعتبارنامه

معنی کلمه اعتبارنامه در لغت نامه دهخدا

اعتبارنامه. [ اِ ت ِ م َ / م ِ ] ( اِ مرکب ) نامه ای که در آن جمعی از مردمان مشهور براستی و درستی و تدین و قدر و منزلت کسی گواهی داده باشند. ( ناظم الاطباء ).در اصطلاح ، ورقه ای که اعضای انجمن نظار امضاء کنند ووکالت کسی را به اطلاع وزارت کشور و مجلس برسانند. ( فرهنگ فارسی معین ). || در اصطلاح دیپلماسی ،ورقه معرفی سفرای کبار و وزرای مختار. استوارنامه.( فرهنگ فارسی معین ). || در اصطلاح بانکی ، نوشته ای است که از طرف بانکی بشخصی داده شده و اعتبار آن شخص را معین میکند و آن شخص بهر بانکی که از طرف بانک اول است برود میتواند برابر آن مبلغ دریافت دارد و مبلغ دریافت شده در پشت آن ورقه نوشته میشود.

معنی کلمه اعتبارنامه در فرهنگ معین

( ~. مِ ) [ ع - فا. ] (اِمر. ) ورقه ای که اعضای انجمن نظار امضا کنند و وکالت کسی را به اطلاع وزارت کشور و مجلس برسانند.

معنی کلمه اعتبارنامه در فرهنگ عمید

۱. (بانکداری ) سندی که بانک برای تایید اعتبار مشتری خود نزد بانک های دیگر به وی می دهد.
۲. (سیاسی ) معرفی نامه و حکم انتصاب سفیر یا وزیرمختار که از طرف دولت صادر می شود تا در کشور دیگر به رئیس آن کشور ارائه دهد، استوارنامه.

معنی کلمه اعتبارنامه در فرهنگ فارسی

( اسم ) ورقه ای که اعضای انجمن نظار امضا کنند و وکالت کسی را باطلاع وزارت کشور و مجلس رسانند . یا اعتبارنام. سیاسی . ورق. معرفی سفرای کبار و وزرای مختار استوار نامه .

معنی کلمه اعتبارنامه در فرهنگستان زبان و ادب

{credential} [رایانه و فنّاوری اطلاعات، مهندسی مخابرات] داده هایی که برای اثبات صحت شناسه ای ادعایی یا تأیید شناسه سامانۀ ارسال یا نمایش داده می شود

معنی کلمه اعتبارنامه در ویکی واژه

ورقه‌ای که اعضای انجمن نظار امضا کنند و وکالت کسی را به اطلاع وزارت کشور و مجلس برسانند.

جملاتی از کاربرد کلمه اعتبارنامه

اعتبارنامه یک سند مالی صادره از یک نهاد مالی و عمدتاً توسط یک بانک، در درجه اول اعتبار در امور مالی بازرگانی استفاده می‌شود، که معمولاً تعهد پرداخت قطعی را فراهم می‌کند.
بنان‌السلطان در انتخابات دوره پنجم مجلس شورای ملی در سال ۱۳۰۲ از قمشه انتخاب شد. سید حسن مدرس به اعتبارنامه اش اعتراض کرد و گفت او با فشار و اعمال نفوذ سردارسپه انتخاب شده و سی نفر را از قمشه تبعید کردند تا او بتواند انتخاب شود. اما مجلس در نهایت به اعتبارنامه‌اش رأی موافق داد.
حائری‌زاده فعالیت سیاسی را در یزد در حزب دموکرات آغاز کرد. نخستین بار در سال ۱۳۰۰ در دوره چهارم به نمایندگی یزد در مجلس شورای ملی انتخاب شد (تصویب اعتبارنامه: نهم آبان ۱۳۰۰). هنگام ادای سوگند در مجلس (۲۸ آذر ۱۳۰۰) در جمله پایانی سوگند (هیچ منظوری نداشته باشم جز فواید و مصالح دولت و ملت ایران) به جای ایران، اسلام گفت که با تذکر رئیس مجلس دوباره با ذکر کلمه ایران سوگند یاد کرد.
در سال ۱۳۲۲ الکساندر آقایان بار دیگر نامزد نمایندگی ارامنه جنوب در مجلس شد. این بار انتخابات این حوزه جنجال آفرین بود و او می‌بایست با قازار سیمونیان نامزد حزب توده رقابت می‌کرد که در بسیاری از مناطق رأی بیشتری از آقایان آورد. اعتراض‌ها و شکایت‌های ارامنه نسبت به انتخابات باعث شد که انجمن نظارت بر انتخابات برای آقایان اعتبارنامه صادر نکند. در مجلس نیز نمایندگان توده‌ای با صدور اعتبارنامه برایش به مخالفت برخاستند اما سرانجام مجلس به نمایندگی‌اش رأی موافق داد.
در اواخر دوره سوم مجلس شورای ملی به نمایندگی از رشت وارد مجلس (تصویب اعتبارنامه: نوزدهم امرداد ۱۲۹۴) و عضو فراکسیون دموکرات شد. در همین دوره پدرش درگذشت و لقب ادیب‌السلطنه به او رسید. عمر مجلس سوم زیاد دوام نیافت زیرا دامنه جنگ بین‌المللی اول به شرق نیز رسید و ایران هم که بی‌طرفی خود را اعلام کرده بود، مورد تجاوز قرار گرفت و اشغال شد. مجلس سوم تصمیم به مهاجرت گرفت، ادیب‌السلطنه نیز از مهاجرینی بود که ابتدا به قم و بعد به کرمانشاه رفتند و دولت موقتی به سرپرستی رضاقلی خان نظام‌السلطنه تشکیل دادند. ادیب‌السلطنه در آن دولت به وزارت داخله رسید. مهاجرین سپس به عثمانی رفتند و مدتی در آن کشور اقامت کردند. سمیعی سرانجام به حلب رفت و مدتی در آن دیار اقامت داشت.
شیخ اسدالله محلاتی در ۱۲۴۷ خورشیدی در محلات به دنیا آمد. پدرش از علمای بزرگ وقت بود و خودش هم در محلات و قم و نجف تا کسب اجازه اجتهاد تحصیل کرد. انتخاب او به نمایندگی مجلس و صحت انتخابات ماه‌ها مورد مناقشه و جدل بود و حوزه انتخابیه اش تا ماه‌ها بی نماینده ماند تا اینکه سرانجام در سوم تیر ۱۲۸۹ اعتبارنامه خودش و رقیبش حاج بیوک خان لواءالدوله همراه با هم در مجلس به تصویب رسید. یک مرحله ای شدن انتخابات به پیشنهاد او و شیخ محمدعلی بهجت انجام گرفت و به تصویب مجلس رسید. در دوره های اول و دوم مجلس، انتخابات به صورت دو مرحله ای بود یعنی نمایندگان ابتدا به صورت محلی انتخاب و به انجمنهای ولایتی و ایالتی پیشنهاد می شدند و سپس این انجمنها نماینده را انتخاب می کردند.
اعتبارنامه آذری قمی در مجلس دوم هم با اعتراض روبرو شد. منشأ اعتراضات نامه‌ای بود که جمعی از فعالان آن زمان به خمینی نوشته بودند و تصور می‌شد آذری قمی یکی از امضاکنندگان این نامه است. این نامه آن‌قدر تند بود که خمینی به پسرش سید احمد گفته بود: «به آقایان بگویید ادب را از رادیو اسرائیل یاد بگیرند». البته اعتبارنامه او نهایتاً با ۱۶۴ رای موافق، ۲۰ رای ممتنع، و ۹ رای مخالف تصویب شد.
اعتبارنامه سندی است که غالباً توسط موسسات مالی صادر می‌شود، و به‌طور عمده در امور پولی تجارت مورد استفاده قرار می‌گیرد. ال‌سی در واقع تعهدی (غیرقابل فسخ/قابل فسخ) برای پرداخت مقداری پول است.
امان‌الله خان اردلان (۱۲۶۳ تهران - ۱۳۶۶ تهران) ملقب به حاج عزالممالک، قانونگذار، سیاستمدار و دولتمرد دوره‌های قاجار و پهلوی بود. در سال ۱۲۸۸ نایب‌الحکومه (فرماندار) دزفول شد و در همان سال به نمایندگی از این شهرستان به دوره دوم مجلس شورای ملی راه یافت. وکیل‌الرعایا نماینده همدان به اعتبارنامه اش اعتراض کرد، به این دلیل که باور داشت او به سن قانونی برای نمایندگی مجلس (سی سال تمام) نرسیده و همچنین، انتخابش از شهری که فرماندارش بوده، در صحت انتخابات تردید ایجاد می‌کند اما مجلس پس از تحقیقاتی این اعتراضها را وارد ندانست و در شانزدهم اردیبهشت ۱۲۸۹ به اعتبارنامه او رأی داد.
سردار اعظم در انتخابات دوره پانزدهم مجلس شورای ملی که در شهرضا در اردیبهشت ۱۳۲۶ برگزار شد، به نمایندگی این حوزه انتخابیه به مجلس راه یافت. در آغاز مجلس ابوالحسین حائری‌زاده نماینده سبزوار با استناد به اینکه خانواده ابوالفتح میرزا تحت‌الحمایه روسیه بوده‌اند نسبت به تابعیت ایرانی او که شرط نمایندگی است ابراز تردید و به اعتبارنامه‌اش اعتراض کرد اما نمایندگان به اعتبارنامه رأی موافق دادند.