اظهر

معنی کلمه اظهر در لغت نامه دهخدا

اظهر. [ اَ هََ ] ( ع ن تف ) روشن تر و آشکارتر. ( آنندراج ). آشکارتر و ظاهرتر. آشکارتر و نمایان تر. ( ناظم الاطباء ) :
فضل تو ظاهر است بر همه کس
کرم تو ز فضل تو اظهر.سوزنی.- علی الاظهر ؛ بنابر آنچه آشکارتر و پیداتراست.
- و هوالاظهر ؛ و آن آشکارتر است. و آن واضح تر است.
- امثال :
اظهر من الشمس ؛ روشن تر و نمایان تر از آفتاب. ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ).
اظهر. [ اَ هَُ ] ( ع اِ ) ج ِظَهر، پشت. ( آنندراج ) ( اقرب الموارد ) ( متن اللغة ).
اظهر. [ اَ هََ ] ( اِخ )از شاعران هندوستان و نامش احمدخان بود. او راست :
الهی در دلم انداز عشق بی محابا را
کنم تا سیر چون فرهاد و مجنون کوه و صحرا را.( از قاموس الاعلام ترکی ).صاحب الذریعه می نویسد: شعر وی در گلشن ( ص 26 ) آمده و صاحب قاموس الاعلام و سپس صاحب ریحانة الادب آنرا نقل کرده اند. ( الذریعه ج 9 قسم اول ). صاحب گلشن می نویسد: ساکن شاه جهان پور است و این اشعار را نیز بنام وی آورده است :
سخن بستیم در مضمون نازک چون رگ گلها
بجز رنگین خیالان کس نفهمد معنی ما را
مکن از اهل عالم رشته گر سیر فلک خواهی
کجا پرواز باشد طایران رشته بر پا را
اگر واصل بوحدت می شوی فارغ ز کثرت شو
که یک سوزن گسست از رشته وحدت مسیحا را.( صبح گلشن ص 26 ).رجوع به ریحانة الادب شود.
اظهر. [ اَ هََ ] ( اِخ ) خطاط. میرخواند وی را در زمره خطاطان عصر تیموریان آورده و در خط خوش او را به ابن مقله و یاقوت همانند کرده است. رجوع به حبیب السیر ص 116 شود. نامش ظهیرالدین بوده و در رساله نمونه خطوط خوش کتابخانه سلطنتی ایران از وی یاد شده است. رجوع به ص 5، 22، 123 و 125 رساله مذکور شود.
اظهر. [ اَ هََ ] ( اِخ ) نامش میرغلامعلی دهلوی و از شاعران هندوستان بود و در سال 1182 هَ. ق. در مرشدآباد درگذشت. او راست :
نه مرا تو می شناسی ، نه ترا شناختم من
بکدام آشنائی ، ز تو دردسر گرفتم.( از قاموس الاعلام ترکی ج 2 ص 995 ).و آغابزرگ طهرانی می نویسد: وی شاگرد شمس الدین فقیر بود و بسال 1170 هَ. ق. به عظیم آباد ( هند ) مهاجرت کرد ودر همانجا درگذشت. برخی از اشعار وی در گلشن ( ص 26 )آمده و صاحب قاموس الاعلام و مؤلف ریحانة الادب آنها را نقل کرده اند. ( از الذریعه قسم اول از ج 9 ص 80 ). ومؤلف صبح گلشن می نویسد: وی در روزگار علی وردیخان بهادر مهابت جنگ به عظیم آباد آمده و از آنجا به مرشدآباد رفته و همانجا زندگی را بدرود گفته است. ( صبح گلشن ص 26 ). و صاحب گلشن این اشعار را نیز به وی نسبت داده است :

معنی کلمه اظهر در فرهنگ معین

(اَ هَ ) [ ع . ] (ص تف . ) ظاهرتر، آشکارتر. ،~ من الشمس بسیار آشکار، کاملاً واضح .

معنی کلمه اظهر در فرهنگ عمید

ظاهرتر، آشکارتر.

معنی کلمه اظهر در فرهنگ فارسی

ظاهرتر، آشکارتر، نمایان تر ، اظهرمن الشمس: روشنترونمایان تراز آفتاب
( اسم ) جمع ظهر پشتها .
نامش میر غلامعلی دهلوی و از شاعران هندوستان بود و در سال ۱۱۸۲ ه. در مرشد آباد در گذشت .

معنی کلمه اظهر در فرهنگ اسم ها

اسم: اظهر (پسر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: azhar) (فارسی: اَظهر) (انگلیسی: azhar)
معنی: آشکارترین، ظاهرترین

معنی کلمه اظهر در دانشنامه عمومی

اظهر (فیلم). اظهر ( به هندی: Azhar ) فیلمی محصول سال ۲۰۱۶ و به کارگردانی آنتونی دی سوزا است. در این فیلم بازیگرانی همچون عمران هاشمی، نرگس فخری، پراچی دسای، لارا دوتا، کونال روی کاپور، وارون بادولا، کولبوشان کارباندا، جامل خان، شرناز پاتل، راجیت کاپور، ناودیپ ایفای نقش کرده اند.

معنی کلمه اظهر در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اظهر از الفاظ فتوا است.
اظهر از الفاظ فتوا است که فقیه برای بیان فتوای خود آن را به کار می برد و بیانگر آن است که به نظر او دلالت ادلّه بر حکم مورد فتوا روشن تر و شفاف تر از دلالت ادلّه بر خلاف آن حکم است.
منبع
فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت، ج۱، ص۵۸۸.
...

معنی کلمه اظهر در ویکی واژه

ظاهرتر، آشکار
~ من الشمس بسیار آشکار، کاملاً واتوضیح

جملاتی از کاربرد کلمه اظهر

روی انس بن مالک قال: بینا رسول اللَّه (ص) ذات یوم بین اظهرنا اذ اغفی اغفاة ثمّ رفع رأسه متبسّما فقلنا: ما اضحکک یا رسول اللَّه؟ قال: «انزلت علیّ آنفا سورة فقرأ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ..» فقرأ حتّی ختم السّورة. ثمّ قال: «أ تدرون ما «الکوثر»؟ قلنا: اللَّه و رسوله اعلم. قال: «انّه نهر فی الجنّة وعدنیه ربی عزّ و جلّ فیه خیر کثیر، لذلک النّهر حوض ترد علیه امّتی یوم القیامة آنیته عدد النّجوم».
قوله: وَ سَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا یعنی الّذین هجوا رسول اللَّه. و قیل هو عام و هو الاظهر، أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ ای الی ایّ ندامة یرجعون و الی ایّ عاقبة یصیرون، ای مصیرهم الی النّار و هی شرّ مصیر. و قوله، أَیَّ مُنْقَلَبٍ نصب علی المصدر، ای ینقلبون انقلابا ایّ انقلاب و لم یعمل فیه سَیَعْلَمُ، لانّ «ایا» لا یعمل فیه ما قبله.
امامزاده اسماعیل چیذر از پسران امام هفتم شیعیان موسی کاظم است. آرامگاه او در تهران و در شمال بزرگراه آیت‌الله صدر و جنوب چیذر واقع شده و از خیابان پاشاظهری نیز به آن دسترسی هست.
پس از بازگشت از ارمنستان، علی مادرشاهی نظم جدید به شیوه عضوگیری آرسامس می‌دهد و دو عضو جدید را برای پیوستن به گروه برمی‌گزیند. مرتضی شهرامی نوازنده گیتار، جایگزین علی اظهری می‌شود و روزبه زورچنگ، نوازنده گیتار بیس سابق پویینت آو دث، نقش نوازندگی بیس را بر عهده می‌گیرد.
اظهر تبریزی مدتی در خدمت حکیم جعفر به تحصیل علم و فضایل پرداخت. او ابتدا از تبریز به هرات رفت و ملازم سلطان ابوسعید گورکانی شد؛ سپس به کتابخانه الغ بیگ در سمرقند رفت؛ بعدها از راه اصفهان به شیراز، بصره، بغداد، حلب، شام و مکه رفت و در همانجا به سال ۸۸۰ هجری قمری درگذشت. به این ترتیب اظهر باید عمری طولانی و افزون بر ۸۰ سال کرده باشد.
و قیل معنی انزل هاهنا خلق و اظهر کقوله: وَ أَنْزَلَ لَکُمْ مِنَ الْأَنْعامِ.
و انه اول من اظهر الاسلام علی ما روی عن عبد اللَّه قال کان اول من اظهر الاسلام رسول اللَّه (ص) و ابو بکر و عمار و امّه سمیة و صهیب و بلال و المقداد و لانه اول من قاتل علی الاسلام.
اواخر سال ۸۴ و اوایل ۸۵، پس از جدا شدن حسین از گروه، علی اظهری، نوازنده گیتار گروه موسیقی آرتیموث، که دورادور با حال و هوای گروه آشنا بود به آرسامس پیوست. با پیوستن اظهری، ترکیب گروه به ثبات نسبی دست یافت و تمرین موسیقی به صورت جدی تری پی گرفته شد. در همین دوره و با پیشنهاد علی مادرشاهی و به علت علاقه او به فرهنگ و تمدن ایران زمین، عنوان آرسامس برای گروه انتخاب شد.
در بیان آنکه حق تعالی از همه مخلوقات و موجودات ظاهرتر است و از غایت پیدایی پنهان است که خفی لشدة ظهوره زیرا هر مخلوقی را از آدمی و غیره باوصافش توان شناختن مثلا صورت آدمی را می‌بینی اگر از تو می‌پرسند که «چه کس است؟» می‌گویی: «نمیشناسمش» بعد از اختلاط که افعال و اقوال و اخلاق و هنرهای او را مشاهده می‌کنی گویی که «نیکش شناختم»؛ آنچه از او دیدی که موجب شناخت شد یقین‌که صورت نیست، معنی بی‌چون و چگونهٔ اوست. اکنون چون بدان مقدار اخلاق و افعال معنی آدمی بر تو پیدا شد؛ حق تعالی که جملهٔ مخلوقات افعال و اقوال و آثار اوست چون پنهان مانَد؟ از این روی می‌فرماید که الحق اظهر من الشمس فمن طلب البیان بعد العیان فهو فی الخسران.
از شاگردان معروف اظهر سلطان‌علی قاینی، سلطان‌علی مشهدی و شیخ بایزید پورانی هستند و برخی عبدالرحیم انیسی خوارزمی، سلطان‌علی سبز مشهدی، شیخ محمد امامی و غیب‌الله امامی را نیز شاگرد او دانسته‌اند. فرزند اظهر تبریزی، مولانا میرکی بود که او هم به استادی در نستعلیق رسید.
جمالی دربارهٔ انتساب جمال‌الدین به افغانستان و شهرت او به افغانی - با بیان این نکته که چنین ادعایی قانع‌کننده نیست - می‌نویسد که در زمان نوشته‌شدن مقدمه، کسان بسیاری از «اقوام و بستگان سید در اسدآباد» زندگی می‌کرده‌اند؛ از این‌رو، «ایرانی‌بودن سید، اظهر من الشمس و ابین من الامس است».
شیخ الاسلام گفت: از وی ببوعثمان و بباحفص٭ می‌آمدی روا بودی طعام خوردن، لیکن مقصود او چیزی دیگر بود «ووی از بزرگترین مشایخ است همت ازو، و ویرا کرامات بود ظاهر» وی گفت: الزهادة فی الدنیا مفتاح الرغبة فی‌الآخره. ووی گفته: من اظهر کرامته فهو مدعی، و من ظهرت علیه الکراسات فهو ولی. و قال: الفقر لباس الاحرار والغنا لباس الابرار. و قال: من صحب الفقراء فلیصحبهم علی سلامة السر و سخاء السر و سخاء النفس وسعة الصدر و قبول امحن بالنعم. و قال: کلام الرجل فیمالا یعنیه یورث فعل مالا یعینیه و فعله ما لا یعنیه یسقط عن درجات ما یعنیه، و کان منکراً علی المدعین اشد الانکار.
آثار اظهر بین سال‌های ۸۲۴ تا ۸۷۷ ه‍.ق امضا دارد که هم‌اکنون بیشتر آن‌ها در موزه‌های ایران و استانبول نگهداری می‌شود. از این رو می‌توان سال ۸۸۰ را که برخی برای درگذشتش ذکر کرده‌اند صحیح دانست.
برخور از فرزند زیبا اظهر اشرف نسب ای شه سادات اشرف سیرت اظهر شعار
ز درد عشقت ضعیف و زارم بچاره سازی کسی ندارم امیدوارم که بر گشاید گره ز کارم امام اظهر
اظهر تبریزی شاگرد مولانا جعفر تبریزی معروف به جعفر بایسنقری از خوشنویسان و رئیس کتابخانه شاهرخ میرزا و پسرانش الغ‌بیگ و بایسنقر میرزا بود. مولانا اظهر را سومین کسی می‌دانند که در خط نستعلیق استاد شد. نخست میرعلی تبریزی بود که او را بنیانگذار این خط نامیده‌اند و پس از او شاگردش جعفر تبریزی آمد و این شیوه را با جدیت دنبال کرد و گسترش داد و سومین نفر در این راه اظهر بود. البته چنانچه جعفر تبریزی از میرعلی که واضع خط نستعلیق بود بهتر می‌نوشت، خط اظهر را هم از جعفر تبریزی بهتر دانسته‌اند.
از عالم جسم خفیه گردیم در عالم عشق اظهر آییم
و قیل: فضل اللَّه قوله حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الْإِیمانَ و رحمته کَرَّهَ إِلَیْکُمُ الْکُفْرَ و قیل: فضله، اظهار الجمیل. و رحمته، ستر القبیح. و فی الدّعاء یا من اظهر الجمیل و ستر علی القبیح‌ ذو النون: گفت رحمت عام است که گفت: رَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْ‌ءٍ و فضل خاصّ است که گفت: وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ بِأَنَّ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ فَضْلًا کَبِیراً و امّت محمد را در این آیت شرفی است تمام که ایشان را در مرتبت فضل برابر پیغامبر نهاد، فقال تعالی للنبی: وَ کانَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکَ عَظِیماً و قال لامّته: وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ بِأَنَّ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ فَضْلًا کَبِیراً.
مولانا اظهر تبریزی یا ظهیرالدین اظهر از خوشنویسان و نستعلیق‌نویسان صاحب‌نام قرن نهم هجری است. او ملقب به استاد استادان، استادالاساتید و ظهیرالدین است و او را صاحب فضل و کمالات بسیار دانسته‌اند.
در سال ۲۰۰۷ میلادی، فستیوال متال فرانت ارمنستان طی دعوتنامه‌ای از آرسامس درخواست حضور در فستیوال متال‌فرانت ۲۰۰۸ را با حضور گروه بلک متال ملکش را کرد، آرسامس نیز این دعوت را پذیرفت و همه چیز آماده حضور آنان در این فستیوال بود که به ناگاه گروه متوجه مشکلی برای خروج حامد عزیزی از کشور شد. حامد به دلیل مشکل خدمت نظام وظیفه و نداشتن گذرنامه از همراهی گروه بازماند. چندی نگذشته بود که علی ثنایی و اظهری نیز که در آن زمان در تهران بودند به ناگاه تصمیم به جدایی از گروه گرفتند و بدینگونه ترکیب اعضای آرسامس در مدت زمان کوتاهی مانده به فستیوال ناقص شد و گروه از شرکت در این فستیوال بازماند.