اظهارات

معنی کلمه اظهارات در لغت نامه دهخدا

اظهارات. [ اِ ] ( ع اِ )تقریرات و بیانات. گفته ها. اقوال. و رجوع به اظهار شود. ج ِ اظهار. ( ناظم الاطباء ). رجوع به اظهار شود.
- اظهارات تحریری ؛ بیانات و تقریراتی که نوشته شده باشند، برخلاف اظهارات زبانی. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه اظهارات در فرهنگ فارسی

( اسم ) جمع اظهار بیانات گفته ها .

جملاتی از کاربرد کلمه اظهارات

شیوه‌ای که نویسنده برای نوشتن این داستان به کار برده استفاده از اطلاعات دست دوم است، یعنی از طریق گزارش‌های رسمی پلیس و اظهارات کسانی که کاترینا بلوم را می‌شناختند.
در حالی که اینانا (ایشتار) را می‌توان به عنوان دختر آنو و آنتو در نظر گرفت، این دیدگاه که او دختر نانا و نینگال بود، رایجترین سنت در رابطه با والدین او است. در حالی که نسخه «بابلی معیار» حماسه گیلگمش، یک متن نجومی و سرود ملکه نیپور مستقیماً از او به عنوان دختر آنو یاد می‌کند، طبق گفته پل آلن بولیو، غیرممکن نیست که این اظهارات منعکس کننده اصل و نسب نباشد و صرفاً یک تبار غیرمستقیم، با یک شجره‌نامه ضمنی باشد که در آن آنو پدر انلیل، پدربزرگ نانا و پدرپدربزرگ اینانا بود. علاوه بر این، سرود ذکر شده نیز او را دختر خدای ماه خطاب می‌کند.
فیاض در گفتگوهای مختلف، مرتضی مطهری را «دچار مدرنیسم اسلامی» دانسته و معتقد است مطهری «در غرب گیر افتاد و نتوانست از غرب خارج شود». این اظهارات با واکنش علی مطهری مواجه شد. فیاض همچنین معتقد است آثار عبدالکریم سروش در ادامهٔ آثار مرتضی مطهری است.
مهدی کروبی در اظهاراتی به تاریخ ۲۶ مرداد دربارهٔ مسائل مطرح شده در نامه‌اش بار دیگر از مراجعهٔ افرادی به خود خبر داد که مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند و با اشاره به یک مورد خاص گفت «هنگامی که به منزل زن جوانی مراجعه کرده‌اند تا او را بازداشت کنند این زن را در مقابل چشمان مادرش به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.» او رفتار مأموران امنیتی پیش از انقلاب را در دستگیری مخالفان ملایم‌تر از رفتارهای فعلی توصیف کرد و گفت «در عرض چند روز تعدادی کشته‌شده و برخی آسیب دیده‌اند به‌طوری‌که دندان‌ها و سرها شکسته شده‌است و حتی چشمانی کور شده و برخی تحت شکنجه‌ها جان باخته‌اند.»
اما در میان این انتقادات، سمیرا مقدسی وکیل دادگستری و مشاور حقوقی همچون اظهارات محسن ابراهیمی رئیس امور فرهنگی قوه قضائیه اعتقاد دارد این سریال تلویزیونی توانسته گام آموزشی حقوقی را خوب بردارد.
خطر نابودی زبان یک سیر طبیعی برای بیش تر زبان‌ها در جهان در حال رویداد است و انقراض زبان‌ها پدیده‌ای فراگیر در جهان امروز است. برای نمونه حسن راشدی از چهره‌های نزدیک به جریانات قوم گرا، معتقد است با ادامه وضع کنونی آینده ای جز نابودی برای زبان ترکی در ایران نمی‌توان تصور کرد. این واکنش‌های افراطی منحصر به زبان‌شناسان یا فعالان فرهنگی و سیاسی نبوده است، بلکه حتی حسن عاملی، امام جمعه و نماینده ولی فقیه در اردبیل (و همچنین عضو مجلس خبرگان) نیز به دفعات اظهارات قوم‌مدارانه داشته است.
دو نماینده مجلس در اظهارات جداگانه‌ای این اقدام را به هواداران دولت نسبت داده و خواستار رسیدگی و دستگیری حمله کنندگان شدند. همچنین تعدادی از مراجع شیعه از جمله بیات زنجانی، گرامی، زرندی و دستغیب در واکنش به این رویداد، آن را محکوم نمودند. همچنین هاشمی رفسنجانی، سید حسن خمینی، سید محمد خاتمی، مهدی کروبی و میرحسین موسوی و علی لاریجانی نیز به این اقدام واکنش نشان دادند.
این اظهارات آشنا با واکنش شدید نمایندگان مجلس مواجه شد و نهایتاً مجلس، به نیلی احمدآبادی رأی اعتماد نداد.
دو روز پس از آزادی به قید وثیقه او و نیلوفر حامدی، به‌رغم تأکید القاصی‌مهر، رئیس کل دادگستری استان تهران دربارهٔ علت آزادی آن‌ها، خبرگزاری فارس در خبری به نقل از «یک منبع آگاه» مدعی شد که آن‌ها مرخصی یک‌هفته‌ای درمانی گرفته‌اند و پس از آن به زندان برمی‌گردند. خبرگزاری میزان ساعاتی پس از این اقدام فارس، با انتشار مجدد اظهارات القاصی‌مهر، تلویحاً خبر فارس را تکذیب کرد. در برخی رسانه‌ها، هدف این اقدام خبرگزاری فارس در «خبرسازی» و «انتشار مطالب کذب»، اعمال فشار بر قوه قضاییه عنوان شد.
در دولت روحانی نیز به‌علت فعالیت در جبهه مشارکت، در دادگاه علیه منصوری پرونده‌ای تشکیل شد. او در دادگاه تجدید نظر به یک سال حبس و دو سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی، رسانه‌ای، حزبی و اجتماعی محکوم شد. منصوری از آن زمان از ادامهٔ تحصیل محروم شده‌است. همچنین کیفرخواستی به‌علت بیانیه ۷۷ نفر و اظهاراتش دربارهٔ مسمومیت زنجیره‌ای در مدارس دخترانه علیه او صادر شد.