اظهار

معنی کلمه اظهار در لغت نامه دهخدا

اظهار. [ اَ ] ( ع اِ ) ج ِ ظُهر. ( از اقرب الموارد ).
اظهار. [ اِ ] ( ع مص ) آشکارا کردن. ( ترجمان ترتیب عادل ص 14 ) ( مؤید الفضلاء ) ( زوزنی ) ( تاج المصادر بیهقی ) ( آنندراج ). پیدا نمودن و ظاهر کردن. ( فرهنگ نظام ). فاش کردگی. آشکارکردگی. ( ناظم الاطباء ). پیدا کردن. ( غیاث از منتخب ). بازنمودن. ( یادداشت مؤلف ). ظاهر ساختن. علنی کردن. برملا ساختن. برملا کردن. نمودن. بنمودن. هویدا کردن. پدیدار کردن یا ساختن. پدید کردن. آشکار کردن امری را. ( از متن اللغة ) : ورودالرسول من بغداد و اظهار موت الخلیفة. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 289 ). لیکن هوای تو به اظهار آن رخصت نمیداد. ( کلیله و دمنه ). و در فارسی اغلب با مصدرهای کردن و ساختن و داشتن و مانند اینها بکار می رود.
- اظهار ادب کردن ؛ ادب نمودن. احترام کردن. احترام و ادب نشان دادن. و رجوع به اظهار و اظهار کردن شود.
- اظهار اشتیاق کردن ؛ علاقه نشان دادن به کسی یا چیزی. دلبستگی و شوق خویش نشان دادن.
- اظهار خصومت کردن ؛ دشمنی نمودن و دشمنی آشکار کردن. ( ناظم الاطباء ). و رجوع به اظهار شود.
- اظهار ساختن به کسی ؛ معالنه. ( منتهی الارب ).
- اظهار سلطنت و جاه نمودن ؛ پنج نوبت زدن. دست نمودن. ( از مجموعه مترادفات ص 44 ). و رجوع به مترادفات کلمه شود.
- اظهار عجز ؛ نمودن ناتوانی. نشان دادن زبونی. پیدا ساختن عجز :
اظهار عجز پیش ستمگر روا مدار
اشک کباب باعث طغیان آتش است.؟و رجوع به اظهار شود.
- اظهار کوتاهی کردن ؛ تقاصر. تکاؤل. ( منتهی الارب ). قصور نمودن. قصور و کوتاهی نشان دادن. و رجوع به اظهار شود.
- اظهار مافی الضمیر ؛ افشای آنچه در دل نهفته باشد. ( ناظم الاطباء ). بیان منویات درونی. و رجوع به اظهار شود.
- اظهار مضمر ؛ نزد بلغا آن است که شعری گفته شودبر وجهی که از حروف کلامی مخصوص ، و یا از جمله حروف تهجی ، هرچه شخصی در ضمیر خود گیرد، چون مصراع مصراع یا بیت بیت آن شعر بخوانند و از آن شخص پرسند که آن حرف در اینجا هست یا نه ، و آن کس معین نماید معلوم شود که کدام حرف است ، موافق قاعده ای که مقرر کرده اند. مثال آنچه از کلام مخصوص حرفی در خاطر کنند حرفی که در این مصراع :
سخن عشق جز به یار مگو هستند.
از اینها یکی را فرض کنند و بپرسند، معلوم گردد. از این دو بیت ( رباعی ):

معنی کلمه اظهار در فرهنگ معین

( اِ ) [ ع . ] ۱ - (مص م . ) پدیدار کردن . ۲ - بیان کردن . ۳ - آگاه کردن . ۴ - ( اِ. ) قول ، گفتار. ج . اظهارات .

معنی کلمه اظهار در فرهنگ عمید

۱. آشکار کردن، پدیدار کردن.
۲. بیان کردن.

معنی کلمه اظهار در فرهنگ فارسی

آشکارکردن، پدیدارکردن، بیان کردن
( مصدر ) ۱ - پدید کردن آشکار ساختن پدیدار کردن . ۲ - وانمودکردن باز نمودن . ۳ - آگاه کردن آگهی دادن آگاهیدن . ۴ - ( اسم ) قول گفتار . جمع : اظهارات . یا اظهار فضل . دانایی خود را نشان دادن .
فراموش نمودن . اظهار کسی حاجت وی را آن را پشت سر نهادن و از یاد بردن . از یاد بردن نیاز کسی از نظر خفیف و حقیر شمردن وی را . تظهیر . اظهار .

معنی کلمه اظهار در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اظهار در دو معنای آشکار کردن و ادای حرف از مخرج بدون ادغام و غنّه. از اظهار به مفهوم نخست به مناسبت در باب های طهارت، حج، جهاد، تجارت، تفلیس، صدقات، نکاح، طلاق، لعان، و حدود سخن رفته است. اظهار به مفهوم دوم از اصطلاحات دانش تجوید است و از آن به مناسبت در باب صلات سخن رفته است.
مهم ترین مباحث آن عبارت است از:
← اظهار اسلام
اظهار به مفهوم دوم از اصطلاحات دانش تجوید است و از آن به مناسبت در باب صلات سخن رفته است.
← اظهار لام «ال» در حروف قمری در نماز
۱. ↑ جواهر الکلام ج۶، ص۵۹.
...
[ویکی شیعه] اِظهار اصطلاحی در علم تجوید و به معنای تلفظ حروف به صورت کامل در مخرج خود است. اظهار با توجه به معنای لغوی آن کاربرد گسترده ای در علوم دیگر همچون فقه دارد.
کاربرد اظهار زمانی است که دو حرف، مخارجی دور از یکدیگر داشته باشند که می توان در این زمینه به اظهار نون ساکن و تنوین قبل از حروف حلقی و اظهار لام در الف و لام حروف قمری اشاره کرد. به اعتقاد برخی از فقها رعایت اظهار در نماز، واجب است و عدم رعایت آن موجب بطلان نماز خواهد بود.
کلمه اظهار در لغت به معنای ظاهر کردن و آشکار نمودن است و در علم تجوید به معنای تلفظ حرف از مخرج خود بدون ادغام و غنه می باشد؛ بدین گونه که هنگام تلفظ، حروف به صورت کامل در مخرج خود ظاهر شده و بدون تغییر و آشکارا ادا می شوند. این لفظ با توجه به معنای لغوی، کاربرد گسترده ای در علوم مختلف همچون فقه، از جمله در بخش های طهارت، صلاة، حج، جهاد، نکاح، طلاق و... نیز دارد.
[ویکی فقه] اظهار (علوم قرآنی). اظهار به اخراج هر حرفی از مخرج خاص آن بدون اخفا اطلاق می شود.
«اظهار» در لغت به معنای بیان و آشکارکردن، و در اصطلاح علم تجوید عبارت است از اخراج هر حرفی از مخرجش، بدون رعایت غنه (بدون اخفا)، یا اعطای حق حروف و اخراج آن ها از مخرج خاص شان.
مثال
برای مثال، اظهار نون ساکن یا تنوین - در صورتی که قبل از حروف حلقی ( ها، عین، حا، همزه، خا) قرار بگیرند- بدین صورت است که باید آشکارا تلفظ بشوند؛ یعنی زبان کاملا به محل حرف نون می چسبد، و این حرف، خود را ظاهر می سازد؛ مانند: «ینهون»، «من خسفنا» و «اجر عظیم».«اظهار» را از احکام میم ساکن نیز دانسته اند؛ به این صورت که اگر میم ساکن پیش از همه حروف الفبا به جز «میم» و «با» قرار گیرد، اظهار می شود.

معنی کلمه اظهار در ویکی واژه

پدیدار کردن.
بیان کردن.
آگاه کردن.
قول، گفتار.
اظهارات.

جملاتی از کاربرد کلمه اظهار

آنیلی در مرکز اسلامی نیویورک به اسلام تسنن گروید و نامش به هشام عزیز تغییر یافت. وی سپس با علی خامنه‌ای در ایران ملاقات می‌کند و گفته می‌شود که به تشیع روی می‌آورد. به گفته محمدحسن قدیری ابیانه، او به فخرالدین حجازی اظهار می‌دارد که با نام «مهدی» به اسلام و تشیع گرویده.
چون سلطان عشق در بارگاه جان عاشق بار دهد باظهار اَلَسْتُ برَبِّکُم بَلی از نهاد عاشق برآید لکن میان عشق عاشق و دلال معشوق پرده بی شمار است اما پرده‌ها در غایت لطافت و رقت است واگر نه بَلی اَرِنی و رای حجاب غلیظ ممکن نبود. ای درویش هفتاد هزار حجاب است اما نوری اِنّ اللّهِ سَبْعین اَلَفِ حجابٍ مِن نورِه و آن سه حجاب که از نظر خلیل جلیل در اوان شهود برخاست از آن هفتاد هزار حجاب بود.
عباسی اظهار داشت: همراهی مردم با نیروی انتظامی در تامین امنیت جامعه ضروری است و کارکنان نیروی انتظامی در چهارچوب تکریم با مردم برخورد کنند و جامعه را به فضایی امن برای عموم مردم و محیطی ناامن برای متخلفان و مجرمان تبدیل می‌کنند.
هر حدیثی که بدل عشق نهان میگوید همه را میکنم اظهار جنونست جنون
بنابر اظهارات محلی اهالی اصلی ساکن روستا ، در زمان های بسیار گذشته از قره داغ و روستای قوری جان ملکان و ... بخاطر دامداری و زندگی در شرایط بهتر به این روستا آمده و جمعیت روستا را افزایش داده اند.
جوانی در صحبت جنید بود چون سماع شنید بانگ کرد. جنید گفت، «اگر بیش چنین کنی در صحبت من نشایی پس وی صبر می کرد به جهدی عظیم تا یک روز چندان خویشتن نگاه داشت که به آخر یک بانگ کرد و شکمش شکافت و فرمان یافت اما اگر کسی که از خویشتن حالتی اظهار نمی کند، رقص کند یا به تکلف خویشتن به گریستن آرد، روا بود و رقص مباح است که زنگیان در مسجد رقص می کردند که عایشه به نظاره شد. و رسول (ص) گفت، «یا علی، تو از منی و من از تو» از شادی این رقص کرد، چند بار پای بر زمین زد، چنان که عادت عرب باشد که در نشاط شادی کنند.
اما مشکل از آنجا شکل می‌گیرد که طرفین این معامله تنها از ارزش‌های خود برای کالای مورد نظر اطلاع دارند این انگیزه را دارند که ارزش‌های واقعی خود را اظهار نکنند تا بدین شکل منفعت بیشتری در معامله کسب کنند. در حقیقت برای فرد الف که قیمت
این امر بیشتر در مشاجره در خصوص بی‌طرفی عقاید یا اظهار نظر در مورد موضوعی اعمال شده از سوی مقامات است تا اعمال فعالیت‌های بالفعل.
ز شرم صورت خوب تو می گردد پری پنهان چه حاجت من کنم اظهار این معنی عیان است این
کُربَن گرچه هنگام تولد پروتستان بود، با سنت کاتولیک پرورش یافت. او در ۱۹۲۸ از طریق مدیر بخش مطالعات اسلامیِ دانشگاه سوربن با نوشته‌های سهروردی آشنا شد. سال‌ها بعد کُربَن اظهار داشت که آشنایی او با سهروردی، تکلیف سرنوشت معنوی او را برای عبور از این جهان مشخص کرد.[نیازمند منبع]
بعد کشتن چه بود سود رفیق گیرم اظهار ندم‌ها کردی
از درد نکرد دیده‌ام ضعف اظهار وز گریه نیفتاد به روز شب تار
مت ساندرز از اتوکار به دی‌بی‌اس سوپرلجرا با امتیاز پنج ستاره عالی جایزه داد و اظهار داشت: «این یک سوپر جی‌تی فوق‌العاده است و یک خودروساز بریتانیایی جوان شده را در بهترین حالت خود نشان می‌دهد.» ساندی تایمز خاطرنشان کرد که فاصله کم خودرو از زمین می‌تواند باعث گرفتار شدن آن در سرعت‌گیرها شود و قدرت خروجی بالای خودرو می‌تواند رانندگی در هوای مرطوب را به‌طور بالقوه خطرناک کند. دی‌بی‌اس در فیلم جیمز باند زمانی برای مردن نیست ظاهر شد.
به دنبال این وقایع، مجمع مدرسان و محققان حوزه علمیه قم با انتشار بیانیه‌ای ضمن اظهار تعجب و تأسف از بیانیهٔ دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اعلام کرد که موقعیت مرجعیت مثل مناصب حکومتی نیست که شخص، گروه، نهاد و تشکلی برای خود حقی در نصب و عزل آن قائل باشد. همچنین مجمع روحانیون مبارز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که جای هیچ‌گونه تردیدی در مرجعیت صانعی نیست و این مرجعیت با بیانیه یک گروه مورد پذیرش مقلدان قرار نگرفته‌است که با بیانیه گروهی دیگر از اعتبار بیفتد.
سناتور برنی سندرز اظهار داشت: «این یک تراژدی وحشتناک است، اما من فکر می‌کنم که گویای اعماق ناامیدی است که بسیاری از مردم در حال حاضر نسبت به فاجعه انسانی وحشتناکی که در غزه رخ می‌دهد احساس می‌کنند، و من در این نگرانی عمیق شریک هستم.»
در روز یکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه ایران، نسبت به این اظهارات واکنش نشان داد. او در نشست خبری خود، در پاسخ به پرسش خبرگزاری ایلنا در خصوص این موضوع گفت: «شنیده‌ام نامه‌ای به وزارت اطلاعات نوشته‌اند و اگر کسی تخلف کرده باشد آن‌ها پیگیری خواهند کرد.»
مرا به بزم طلب از بلندی همت چو برگ لاله زبان سر به مهر اظهار است
بدین لطفی که شه کرده ست اظهار کند واجب که گر بختم شود یار
غبار کوی تو ما را ز چهره دور مباد که با تو می کند اظهار خاکساری ما
شد اسیر از گل راز غم پنهان تو خار سر بیدردی اظهار سلامت باشد