اطیب

معنی کلمه اطیب در لغت نامه دهخدا

اطیب. [ اَطْ ی َ ] ( ع ن تف ) اسم تفضیل از طاب و مؤنث آن طوبی است. ( از متن اللغة ). ج ، اَطایِب. ( اقرب الموارد ). رجوع به اطایب شود. خوشبوتر. ( آنندراج ) ( غیاث ). خوشبوی تر. ( ناظم الاطباء ) ( فرهنگ نظام ): و اذا عتق السوس... تسوس و تثقب غیر انه یکون حینئذ اطیب رائحة. ( ابن البیطار ).
- امثال :
اطیب نشراً من الروضة.
اطیب نشراً من الصوار. ( یادداشت مؤلف ).
|| پاکتر. ( مهذب الاسماء ). خوب تر. طیب تر. پاکیزه تر. ( آنندراج ) ( غیاث ) ( فرهنگ نظام ).
- امثال :
اطیب اللحم عوذه . ( مجمع الامثال در ذیل اخبث ).
|| حلال تر. ( ناظم الاطباء ). || خوشتر. ( مهذب الاسماء ): و یقال اطیب بقاع الدنیا اربعة: شعب بوان و صغد سمرقند و نهرالابلة وغوطة دمشق. ( یادداشت مؤلف ): و تلک الالحان اطیب لان تلک الاجسام احسن ترکیباً. ( رسایل اخوان الصفا ) :
سال امسال تو ز پار اَجود
روز امروز تو ز دی اطیب.فرخی.تا سلام و تحیت ما را اطیبه... بخان رساند. ( تاریخ بیهقی ). واطیب البزما یرتفع من مرو. ( صورالاقالیم اصطخری ).
خجسته بادت عید و چو عید باد مدام
همیشه روز و شب تو ز یکدگر اطیب.؟- ما اطیبه ؛ چه پاکیزه و خوش است. ( ناظم الاطباء ).
- امثال :
اطیب من الحیاة.
اطیب من الماء علی الظّماء. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه اطیب در فرهنگ معین

(اَ یَ ) [ ع . ] (ص تف . ) ۱ - خوشبوتر. ۲ - حلال تر.

معنی کلمه اطیب در فرهنگ عمید

۱. پاک تر، پاکیزه تر.
۲. خوش بوتر.
۳. حلال تر.

معنی کلمه اطیب در فرهنگ فارسی

پاکتر، پاکیزه تر، خوشبوتر، حلال تر، اطایب جمع
( صفت ) ۱ - طیب تر خوشبوتر . ۲ - حلالتر .

معنی کلمه اطیب در ویکی واژه

خوشبو
حلال

جملاتی از کاربرد کلمه اطیب

و قال النبی صلی‌الله علیه و سلم: «ان اطیب ما یأکل الرجل من کسب یده.»
فیا عترهٔ الاطهار من لی غیرکم و أسعد مَن أنتم رجاه و اطیبا
و عن عبد اللَّه بن عمر قال: قال رسول اللَّه (ص): «حوضی مسیرة شهر ماؤه ابیض من اللّبن و ریحه اطیب من المسک و کیزانه کنجوم السّماء، من یشرب منها فلا یظمأ ابدا».
دوستی متقیان و پارسایان از آنست که حق جل جلاله میگوید: إِنْ أَوْلِیاؤُهُ إِلَّا الْمُتَّقُونَ دوستی رسول خدا از آنست که خود میفرماید: احبّونی لحب اللَّه عز و جل، پس منتهی همه دوستیها کمال جمال حضرت الهیت است و الیه الاشارة بقوله: وَ أَنَّ إِلی‌ رَبِّکَ الْمُنْتَهی‌ و نشان محبت آنست که هر مکروه طبیعت و نهاد که از دوست بتو آید آن را بر دیده نهی، مصطفی (ص) گفت: لخلوف فم الصائم اطیب عند اللَّه من ریح المسک.
فبعث اللَّه سبحانه عزرائیل و هو ملک الموت فقالت له الارض مثل ذلک، فقال الذی ارسلنی احق ان اطیعه منک، فاخذ من وجه الارض من طیّبها و خبیثها، و سهلها و وعرها، قبضة. فعجّت الارض الی اللَّه سبحانه، فوعدها بان یعید الیها ما اخذ منها اطیب ممّا کان. فمن هاهنا امر بالدفن، مع الطیب و الحنوط. فامر اللَّه سبحانه حتی صبّ علیه من ماء بحر تحت العرش یقال له بحر الاحزان، فلذلک لا یتم لابن آدم سرور یوم و لا یخلو من وحشة. و انشد بعضهم لابی القاسم المغربی:
خلیلی ما احلی الحیوة حقیقة واطیبها، لولا الممات علی الاثر
و عن ابن مسعود قال قال رسول اللَّه (ص): «السّلام اسم من اسماء اللَّه تعالی فافشوه بینکم فان الرجل المسلم اذا مرّ بالقوم فسلّم علیهم فردّوا علیه کان له علیهم فضل و درجة بذکره ایّاهم بالسلام فان لم یردّوا علیه من هو خیر منهم و اطیب».
و عن البراء بن عازب قال: کان رسول اللَّه (ص) احسن النّاس وجها، و احسنهم خلقا لیس بالطّویل الباین و لا بالقصیر. و عن انس بن مالک قال: خدمت رسول اللَّه (ص) عشر سنین فما قال لی افّ قطّ و ما قال لی لشی‌ء صنعته لم صنعته، و لا لشی‌ء ترکته لم ترکته، و کان رسول اللَّه من احسن النّاس خلقا و لا مسست خزّا قطّ، و لا حریرا، و لا شیئا کان الین من کفّ رسول اللَّه (ص) و لا شممت مسکا و لا عطرا کان اطیب من عرق رسول اللَّه (ص)
طیب سر زلف تو یافت سنبل ای زلف تو از مشک ناب اطیب
اهمیت نرخ ارز و تغییرات آن از آن جا ناشی می‌شود که مهم‌ترین کانال ارتباطیبا اقتصاد خارجی از طریق نرخ ارز است از آنجا که تغییرات نرخ ارزها تغییرات قیمت‌های کالاها و خدمات عرضه شده در بازار را به دنبال خواهد داشت نوسانات ارزی نه تنها برای تولیدکنندگان بلکه برای مصرف‌کنندگان نیز حائز اهمیت است.
و روی: من قرأها فی لیلة فقد اکثر و اطیب.