اطو

معنی کلمه اطو در فرهنگ فارسی

آلتی آهنی که آنرا گرم کنند و کیسی و چین و نورد جامه را توسط آن بر طرف سازند و یا در طول ساق شلوار خط ایجاد کنند . سابقا بجای آلت آهنین کنونی نیم خمی را بر جایی نصب میکردند و بزیر آن آتش میافروختند و جامه بر نیم خم میکشیدند . یا اتوی برقی ( الکتریکی ) . اتویی که حرارت آن بوسیل. یک صفح. عایق میکا که دور آن سیم فرونیکل پیچیده شده و دو سر آن بدو شاخ. برق وصل است تائ مین میگردد .

جملاتی از کاربرد کلمه اطو

امپراطوری بزرگ اروپا (نمسه) بعد از جنگ جهانی اول تجزیه شد که اتریش باقیماندهی امپراطوری نمسه است.
شعاع شعری اندر میان ظلمت شب چنان که در دل جهال و هم افلاطون
با به‌هم رسیدن سه چهارضلعی منتظم (مربع) در هر رأس، شش‌وجهی منتظم (مکعب) تشکیل می‌شود. مجموع زوایا در هر رأس برابر ۳ × ۹۰° = ۲۷۰° می‌شود که از ۳۶۰° کمتر است، بنابراین شش‌وجهی منتظم (مکعب) جسم افلاطونی است.
از سال ۱۹۶۱ نام این روستا به بزرگداشت نویسنده ارمنی، خاچاطور آبوویان تغییر کرد و در سال ۱۹۶۳ این روستا تبدیل به شهر شد.
ترجمان قایل وحیست در اطوار غیب خامه معجز نمای و طبع حکمت پرورم
در جهان اسلام نیز، مانند جهان مسیحی، طالع‌بینی با مخالفت‌های دینی شدیدی در اصل در زمینهٔ مسائل مربوط به اختیار و ماهیت حدناپذیر قدرت‌الله، روبه‌رو گردید. حامیان و مدافعان فکری اصلی آن فیلسوفان متأثر از نوافلاطونی‌گری و رهبران دینی شیعی و خاصه اسماعیلی‌مذهب بودند. روشنگران عالم اسلام نیز سرانجام مانند روشنفکران عالم غرب و بیزانس، آن را تحت فشار متعصبان دینی کناری نهادند؛ اما هم در میان مسیحیان و هم در میان مسلمانان، در سطح عامه باقی‌مانده و رشد کرده‌است. در هند (جز در میان فرنگی‌مآب‌ها) اعتبار فکری سابق خود را حفظ کرده و در مؤسسات آموزش عالی به جد بررسی می‌شود و تحول می‌یابد.
اطوار را بدائره ام ساری در نقطه نهایت اطوارم
می شود هر ناگوار از کنج عزلت خوشگوار باده ناب از خم خالی فلاطون می خورد
اشک‌ربزان شد عراق از ماتم فرزند خویش همچو یونان کز غم هجران افلاطون گریست
هدف کپلر در واقع این بود که فاصلهٔ میان سیاره‌ها را با استفاده از اجسام افلاطونی توصیف کند.
برجسته‌ترین و اصلی‌ترین نقش را در توسعه و رشد ادبیات نوین ارمنی، نویسنده نامدار خاچاطور آبوویان که به عنوان پدر ادبیات نوین ارمنی شناخته می‌شود ایفا کرد .
فیلم‌برداری مجموعهٔ عاشقانهٔ سه امپراطوری در سال ۲۰۰۸ انجام‌گرفت. زمان هر قسمت حدود ۲۵ دقیقه بود و در اکتبر ۲۰۰۸ به صورت آزمایشی از کانال کودکان تلویزیون مرکزی چین و در آگوست ۲۰۰۹ از کانال درام تلویزیونیِ تلویزیون مرکزی چین (در ۲۶ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای) پخش شد. این انیمه به اولین انیمهٔ سریالی پخش شده، از زمان تأسیس کانال تلویزیونی، تبدیل شد. هنگام نمایش در ژاپن، عنوان مجموعه به «افسانهٔ نیرومندترین فرماندهٔ نظامی: عاشقانهٔ سه امپراطوری» تغییر یافت و از ۴ آوریل ۲۰۱۰ از تلویزیون توکیو نت پخش شد. همچنین زمان پخش در تایوان (توسط تلویزیون چین) ۹ اوت ۲۰۱۰ اعلام شد.
وصال از بزرگترین شاعران و ادیبان سدهٔ سیزدهم هجری است. دیوان اشعار او نزدیک به سی هزار بیت دارد. وصال در مرثیه سرایی از تمامی شعرا گوی سبقت را ربود. از سروده‌های وی دیوان شعر و مثنوی «بزم وصال» است و اتمام مثنوی «فرهاد و شیرین» وحشی بافقی است که ناتمام مانده بود. او همچنین «اطواق الذهب» اثر زمخشری را به فارسی ترجمه کرده‌است.
نیاطوس بگزید هفتاد مرد که آورد گیرند روز نبرد
فلاطوس برگشت و آمد براه بر حجرۀ وامق نیکخواه
بلبل که به علم ناله افلاطون است در مکتب ما، طفل «گلستان» خوانی ست
نشود صلح میان من و مفتی به خدای تا خلافست در اطوار مسلمان و یهود
حاضر اوقات باش و چشم حق بین بر گمار تا چو موسی رهروی باشی درین اطوار طور
آفریدی‌ها در تاریخ بیشتر به خاطر راهبردی بودن محل سکونتشان و جنگندگی آنها علیه نیروهای خارجی معروف‌اند. آنها در سراسر دوره گورکانیان هند در برابر سپاه گورگانی ایستادگی کردند و نبردهایشان علیه امپراطوری بریتانیا در جریان جنگ‌های انگلیس و افغان از خشونت‌بارترین نبردها در منطقه به‌شمار می‌آید.
آپولوژی (به یونانی: απολογία) (به فارسی: دفاعیه) یکی از مکالمات افلاطون است. افلاطون در این رساله گزارشی از خطابهٔ دفاعی سقراط ارائه داده‌است. بر اساس رسالهٔ آپولوژی؛ در ابتدا اتهام سقراط به او فهمانده می‌شود و سپس سقراط در مقام دفاع از خود برمی‌آید. او منکر آن است که جوانان را فاسد کرده باشد. سقراط شرح می‌دهد چگونه غیبگوی معبد دلفی او را داناترین افراد بشر دانسته، در حالی که تنها علمی که او دارد؛ علم به جهل خویشتن و ناچیزی علم بشر در برابر علم خداست.