اطهار

معنی کلمه اطهار در لغت نامه دهخدا

اطهار. [ اَ ] ( ع اِ ) ج ِ طُهر، طهارت ، نقیض نجاست. نقیض حیض. ( از متن اللغة ). ج ِ طهر، پاکی از حیض و جز آن. ایام پاکی زن از حیض. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). روزهای رهائی زن از حیض. ( از متن اللغة ). و رجوع به طُهر شود. || ( ص ، اِ ) ج ِ طاهر. ( متن اللغة ) ( ناظم الاطباء ). ج ِ طاهر، پاکیزه. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). پاکها و پاکیزه ها. ( فرهنگ نظام ). رجوع به طاهر شود.
- ائمه اطهار ؛ امامان پاک و معصوم. دوازده امام شیعیان.
- دین اطهار ؛ دین پاکان :
خدایگان زمان و زمین مظفر دین
که ظاهر است بر اعلاء دین اطهارش.سعدی.
اطهار. [ اِطْ طِ ] ( ع مص ) غسل کردن از حیض. ( از متن اللغة ). تَطَهﱡر. ( متن اللغة ). پاک کردن. ( از منتهی الارب ) ( آنندراج ). || اطهار از گناه ؛ منزه شدن و دست بازداشتن از آن. ( از متن اللغة ).
اطهار. [ اَ ] ( اِخ ) از نواحی حائل است و حائل میان دو ریگزار است بین جراد و اطهار. ( از معجم البلدان ).

معنی کلمه اطهار در فرهنگ معین

( اَ ) [ ع . ] (ص . ) جِ طاهر، پاکان .

معنی کلمه اطهار در فرهنگ عمید

= طاهر

معنی کلمه اطهار در فرهنگ فارسی

پاکان، جمع طاهر
( صفت ) جمع طاهر پاکان .
از نواحی حائل است و حائل میان دو ریگزار است بین جراد و اطهار .

معنی کلمه اطهار در ویکی واژه

جِ طاهر؛ پاکان.

جملاتی از کاربرد کلمه اطهار

آغداشلو سال ۱۳۵۱ با شهره وزیری‌تبار – هنرپیشه تئاتر و سینما که با نام هنری شهره آغداشلو شناخته شده – ازدواج کرد. ازدواج آن‌ها تا سال ۱۳۵۹ پایید، تا آن که از هم جدا شدند و شهره از ایران رفت. آیدین دوباره در سال ۱۳۶۰ با فیروزه اطهاری (دانش‌آموخته معماری) که از دانشجویان خودش بود، ازدواج کرد و صاحب یک پسر و یک دختر به نام‌های تکین (۱۳۶۱) و تارا (۱۳۶۶) شد.
سپاس و سلامی سزاوار او بر او باد و بر آل اطهار او
یا سلیل عتره الاطهار فخرالراشدین ممتلی از فرط جور و ظلم شد روی زمین
ز دوستان علی (ع) دشمنان او مغلوب بحق جاه محمد (ص) و آله الاطهار
شَهان عالمِ ایجاد و مالکانِ وجود، غلام خواجه ی لولاک و آل اطهارند
امامت از دیدگاه ائمّه اطهار (علیهم السّلام)
بر اساس کلام اثنی عشری، جانشین محمد، انسان معصومی است که نه تنها بر جامعه حکمرانی می‌کند، بلکه می‌تواند شریعت و معنای باطنی آن را حفظ و تفسیر کند. گفتار و کردار محمد و ائمه اطهار و الگوی جامعه برای پیروی است. پس باید از خطا و گناه مبری باشند و به حکم الهی یا نص از طریق محمد انتخاب شوند.
کُربَن هنگامی که از مفهوم بازگشت به وطن در سهروردی سخن می‌گوید، امامان شیعی را نمونه عالی جلای وطن کردگان می‌داند که باید از آن‌ها پیروی نمود: «ما مطیع و پیرو تعلیمات ائمه اطهار هستیم که خود، سیماهای تأثرانگیز و نافذی از جلای وطن کردگان و اشخاص عدل و برحقّی که شکنجه دیده‌اند، هستند.»
به حق دین احمد نور اطهار به آل پاک او هشت است و هم چار
خیل انصار ترا تن به زمین سر به سنان آل اطهار ترا دل به تعب جان به خطر
ملاصدرا شیعه مذهب و پیرو آئین دوازده‌امامی بود، به اصول و فروع دین اسلام و مذهب شیعه اعتقاد داشت. همان‌طور که در فقه شیعه چهار اصل قرآن، حدیث، عقل و اجماع برای بدست آوردن احکام بکار می‌رود، ملاصدرا نیز در مباحث عقلی تلاش وافری نمود تا این وجهه از برهان جایگاه خود را در مذهب شیعه دوباره بازیابد، وی در کتاب الاسفارالاربعه جلد ۸ آورده است: «نمی‌شود قوانین این دین بر حق‌الهی (اسلام) که چون خورشید روشن و درخشان است با دانش استدلالی یقینی مخالفت داشته باشد. نیست باد فلسفه ای که قوانینش با کتاب قرآن و سنت رسول خدا و ائمه اطهار مطابقت نداشته باشد.»
درقرن ۱۶ میلادی ادبیات آذربایجانی با شاه اسماعیل صفوی کلید می‌خورد. شاه اسماعیل با تخلص ختایی اشعار نغز و زیبایی به ترکی آذربایجانی سروده‌است. بیشتر اشعار ختایی در تکریم ائمه اطهار می‌باشد.
که فخر انبیا با آل اطهار برآمد چون پی نفرین کفار
حشری تبریزی در کتاب «روضهٔ اطهار»:
از اماجد سادات رفیع الدرجات و از اکابر اولیای کثیرالبرکات بوده. نسبت طریقت و ارادت به جناب شیخ شمس الدین دکنی از مشایخ سلسلهٔ علیهٔ نعمة اللّهیه درست کرده. معبدش در حوالی شهر بوده و هفته‌ای یک بار به شهر توجه نموده در منبر و مسجد به اظهار فضایل ائمهٔ اطهار می‌پرداخته. غرض، کرامت بسیار از وی نقل کرده‌اند و جناب سید معصوم علی شاه دکنی از خلفای او است که به ایران آمده و ترویج طریقهٔ نعمت اللهی کرده. گویند در واقعه، از امام ثامن ضامن مأمور شده که او را روانهٔ ایران نماید و نمود، و بنابر اظهار تشیع در طریقهٔ ایشان هر کسی را نامی که مشتمل بر نام حضرت امیرالمؤمنین علیؑباشد جایز است مانند: معصوم علی شاه و فیض علی شاه و نورعلی شاه و مظفر علی شاه و قس علیهذا. بالجمله جناب سید از اعاظم عرفای متأخرین است و یک صد و چهل سال عمر یافته. بعضی از معاصرین به خدمت او رسیده‌اند و بزرگواری او را فهمیده‌اند. این رباعی از اوست:
احترام پیامبران و ائمه اطهار به خاطر علم آن هاست. ترک علم چه معنی دارد؟ رسول خدا گفته که ز گهواره تا گور دانش بجوی. نفرموده غیر از بعضی روزها.
خدا دوازده تن را ز عترت اطهار امام خلق جهان تا به محشر آورده
سید محمدرضا طباطبایی تبریزی در کتاب «تاریخ اولاد الاطهار»:
بهر عصری امامی ظاهر از اولاد اطهارش که تا عالم زنور او مطهر از وثن بینی