اطلسی
معنی کلمه اطلسی در لغت نامه دهخدا

اطلسی

معنی کلمه اطلسی در لغت نامه دهخدا

اطلسی. [ اَ ل َ ] ( ص نسبی ، اِ ) منسوب به فلک اطلس ای فلک نهم. از فرهنگ سکندرنامه وفرهنگ فرنگ. ( آنندراج ). || خواجه سرا را گویند. خصی سیاه. ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). || املس . ( کازمینسکی ).
اطلسی. [ اَ ل َ ] ( اِ ) قسمی از گُل است. ( فرهنگ نظام ). یک قسم گل الوان. ( ناظم الاطباء ) :
اطلسی از جمله گلها خوشتر است
اطلسی چادرنماز دلبر است.ناصرالدین شاه.و رجوع به گل اطلسی شود.
اطلسی.[ اَ ل َ ] ( اِخ ) در تداول تازیان بر اقیانوس اطلس اطلاق شود. رجوع به اقیانوس اطلس و اعلام المنجد شود.

معنی کلمه اطلسی در فرهنگ معین

( ~. ) (اِ. )نوعی گل شیپوری با رنگ - های آبی ، سفید، بنفش که دارای عطر ملایمی می باشد.

معنی کلمه اطلسی در فرهنگ عمید

۱. از جنس اطلس.
۲. مانند اطلس.
۳. (زیست شناسی ) گل شیپوری به رنگ های مختلفِ آبی، بنفش، سرخ، و سفید که در باغچه ها کاشته می شود.
۴. نوعی آب نبات با خط های رنگین

معنی کلمه اطلسی در فرهنگ فارسی

نوعی گل شیپوری برنگهای آبی، بنفش، سرخ، سفیدکه درباغچه هاکاشته شودوتااواخرپاییزدوام میکندوهنگام شب عطر آن بیشتراست
۱ - ( صفت ) منسوب به اطلس ۲ - گیاهی است زینتی از تیر. بادنجانیان با گلهای شیپوری و عطری ملایم و گلهایش برنگهای مختلف : سفید آبی قرمز و بنفش و رنگارنگ میباشد .
در تداول تازیان بر اقیانوس اطلس اطلاق شود .

معنی کلمه اطلسی در فرهنگ اسم ها

اسم: اطلسی (دختر) (فارسی، یونانی) (تلفظ: atlasi) (فارسی: اطلسي) (انگلیسی: atlasi)
معنی: منسوب به اطلس، از جنس اطلس، ( اطلس، ی ( پسوند نسبت ) )، م اطلس، ( در گیاهی ) گیاهی است زینتی از تیره ی بادنجانیان دارای گل شیپوری و خوشبو به رنگ های سفید، صورتی، ارغوانی یا سرخ، ( معرب، فارسی ) ( اطلس + ی ( پسوند نسبت ) )، اطلس ( معرب ) + ی ( فارسی ) گلی شیپوری و خوشبو به رنگهای سفید، ارغوانی، یا سرخ

معنی کلمه اطلسی در دانشنامه عمومی

اطلسی ( نام علمی: Petunia × atkinsiana ) گیاهی یکساله و زینتی است که در صورت فقدان وجود دمای پائین به صورت گیاهی چندساله رویش خواهد کرد. اطلسی از جنس Petunia و تیرهٔ سیب زمینی ( Solanaceae ) بومی آمریکایی جنوبی معمولاً دارای گل های دو رنگ ترکیبی است. این گل نام خود را از کلمه فرانسوی petun به معنی «تنباکو» گرفته است. گل اطلسی به دو روش به وسیله بذر یا از راه قلمه تکثیر پیدا می کند. بذرهای اطلسی را در اواخر بهمن تا اوایل اسفند در گلخانه می کارند. در زمان انتقال در اواخر بهار گیاه را با خاک از گلدان بیرون آورده و در باغچه به فواصل ۲۵ سانتیمتر برای انواع پاکوتاه و کمی بیشتر برای انواع پابلند می کارند.
گل اطلسی نماد شهر همدان است و این شهر به «شهر اطلسی ها» شهرت دارد. سالانه ۷۰۰ هزار گل اطلسی در شهر همدان کاشته می شود.
اطلسی (رنگ). اطلسی یک رنگدانه آبی تیره که در ابتدا از آسیاب کردن لاجورد به پودر ساخته می شد. این نام از کلمه لاتین ultramarinus، به معنای واقعی کلمه «آن سوی دریا» گرفته شده است، زیرا این رنگدانه در قرن ۱۴ و ۱۵ توسط بازرگانان ایتالیایی از معادن در افغانستان به اروپا وارد شده است.
اطلسی بهترین و گران ترین آبی بود که نقاشان دوره رنسانس از آن استفاده کردند. اغلب برای لباس مریم مادر عیسی استفاده می شد و نماد تقدس و فروتنی بود. این رنگدانه بسیار گران قیمت باقی ماند تا اینکه یک اطلسی مصنوعی در سال ۱۸۲۶ اختراع شد.
اطلسی (سرده). اطلسی ( نام علمی: Petunia ) نام یک سرده از تیره بادنجانیان است. این سرده که جزء گیاهان گلدار است دارای ۳۵ گونه است. گونه اطلسی در این سرده جای دارد.
معنی کلمه اطلسی در فرهنگ معین
معنی کلمه اطلسی در فرهنگ عمید
معنی کلمه اطلسی در فرهنگ فارسی
معنی کلمه اطلسی در فرهنگ اسم ها
معنی کلمه اطلسی در دانشنامه عمومی
معنی کلمه اطلسی در ویکی واژه

معنی کلمه اطلسی در ویکی واژه

نوعی گل شیپوری با رنگ -‌های آبی، سفید، بنفش که دارای عطر ملایمی می‌باشد.
نام گلی است بسیار معطر که به رنگهای مختلف یافت می شود.

جملاتی از کاربرد کلمه اطلسی

پیش بینی آنکه در اطوار هستی از ثبات اطلسی آید ز برگ توت و بدری از هلال
وی اطلسی از نقشه آسمان و زمین تهیه کرد و نیز نقشه‌های جغرافیایی بطلمیوس[واژه‌نامه ۷] را اصلاح کرد.
سازمان یونسکو از زبان‌های در معرض خطر جهان یا منسوخ شده، اطلسی تهیه کرده‌است که به صورت آنلاین و به کمک نقشه‌های گوگل قابل مشاهده است. در این لیست، برای کشور ایران ۲۵ زبان در معرض خطر نشان داده شده‌است که ترکی خراسانی یکی از این زبان‌ها است و با عنوان زبان آسیب‌پذیر از آن یاد شده‌است. این زبان بیشتر در استان خراسان شمالی صحبت می‌شود ولی در استان‌های خراسان رضوی و گلستان هم گویشور دارد. بیشتر کسانی که به زبان ترکی خراسانی سخن می‌گویند به زبان فارسی نیز مسلط هستند. نابودی تدریجی زبان ترکی خراسانی در شمال و مرکز خراسان رخ داده‌است.
زان اطلسی که جامه قدر تو دوختند این یک کلاه وار فلک بود بر سرش
اطلسی بر قد قدرت در ازل می‌دوختند وصله‌ای افتاد از آن اطلس، فلک را شد قبا
لباس عروس از جنس توری اطلسی با پستان‌بند و دامن ساتن بود. توری پستان‌بند، دست دوز و از طرح ایرلندی کریک‌مکراس که در دهه ۱۸۲۰ میلادی مرسوم بود، الگوبرداری شده بود. در لباس عروس از الگوهای گل رز، نرگس زرد، خاربوته، شبدر ایرلندی و در قالب پارچه توری ابریشمی عاجی استفاده شده بود.
در دوران قاجار در پیرامون استخرائل گلی خیابان‌هایی جهت عبور و مرور احداث گردید و در جوار این معابر، درختان درخت تبریزی، بید مجنون و گل‌های اطلسی متعددی در چندین ردیف جهت تزئین گردشگاه و پاکی آب و هوا کاشته شد.
خمش کن مباف این دم از بهر برد چو در برد ماندی تو خود اطلسی
اطلسی جز رخ زیباش ندیدم همه عمر کز ملاحت بودش پود وز نیکویی تار
صبح سفید اطلسی ساخت قبای آسمان ساز چو من به عکس می لعل قبای صبحدم
چو کرم پیله زمن اطلسی طمع دارند اگر دهند بعمریم نیم برگی تود
از آنجا که اطلسی گرم‌ترین دوره در هولوسن بود آن را هم‌معنی با بهینه اقلیمی هولوسن هم استفاده کرده‌اند.
اطلسی بهترین و گران‌ترین آبی بود که نقاشان دوره رنسانس از آن استفاده کردند. اغلب برای لباس مریم مادر عیسی استفاده می‌شد و نماد تقدس و فروتنی بود. این رنگدانه بسیار گران‌قیمت باقی ماند تا اینکه یک اطلسی مصنوعی در سال ۱۸۲۶ اختراع شد.
ز بهر پلاسی رسن تافته بجای پلاس اطلسی یافته
عزت اطلسی‌فر (زادهٔ ۴ تیر ۱۳۱۵ – درگذشتهٔ ۴ مهر ۱۴۰۰) که با نام سیامک اطلسی شناخته می‌شد، بازیگر و دوبلور ایرانی بود.
شهاب عسکری، زنده یاد مهدی آژیر، بدری نورالهی، زنده یاد احمد رسول زاده، زنده‌یاد رفعت هاشمپور، ناصر خاوری، سیامک اطلسی و ...سی و ...
آن سوی آتش به کارگردانی کیانوش عیاری و بازیگری خسرو شجاع زاده. سیامک اطلسی. عاطفه رضوی . نعمت‌الله لاریان .مهرداد وفادار. کاظم وفادار و پروین سلیمانی ساخته شد.
اورتلیوس با رنگ‌آمیزی نقشه‌های سیاه و سفید برای نخستین بار نقشه‌های رنگی را ارائه کرد. وی در ۱۵۷۵ اطلسی را با قطع کوچک ۱۸ در ۱۰سانتیمتر، که شامل بیش از یکصد نقشهٔ کوچک و زیبا همراه با توضیح مربوط به هر نقشه بود، در دسترس علاقه‌مندان قرار داد.
ز اطلسی شاهی اگر عورم چه عار خلعت من بس لباس ژنده ام
بامدادان اطلسی زد در بغل شد به بازار و دکان آن دغل