اطلاعیه

معنی کلمه اطلاعیه در فرهنگ معین

(اِ طِّ یُِ ) [ ع . ] (ص نسب . اِمر. ) ورقه ای که برای آگاه کردن دیگران از امری توزیع کنند.

معنی کلمه اطلاعیه در فرهنگ فارسی

( صفت اسم ) ورقه ای که برای آگاه کردن دیگران از امری توزیع کنند .

معنی کلمه اطلاعیه در ویکی واژه

avviso
ورقه‌ای که برای آگاه کردن دیگران از امری توزیع کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه اطلاعیه

ارمنی‌های جلفای اصفهان در ۱۸۸۸ میلادی نخستین نمایشنامه را به روی صفحه آوردند. «تیگران آبکاریان» که سال‌ها نقش مؤثری در تئاتر ارمنیان جلفای اصفهان داشت داستان حیات بیست و پنج ساله تئاتر ارمنیان جلفای اصفهان و فراز و نشیبهای آن را به رشته تحریر درآورد. در سال ۱۸۸۸ میلادی گروهی از ارمنیان علاقه‌مند به هنر تئاتر، در جلفای اصفهان گردآمدند و برای تأسیس باشگاه تئاتر در جلفا اطلاعیه‌ای منتشر کردند. اهالی جلفا به یاری آن‌ها شتافتند و مبلغ (۵۵۱ قران)، به هیئت مدیره باشگاه پرداختند. باشگاه با این پول در سالن مدرسه مرکزی ارمنیان جلفا سِن تئاتر درست کرد و وسایل مورد نیاز را برای اجرای نمایشنامه فراهم آورد. در بهار سال ۱۸۸۸ میلادی نخستین نمایشنامه در سالن مزبور به روی صحنه آورده شد.
بر طبق اطلاعیه مرکز مطالعات ژاپن نخستین دور برگزاری این آزمون در ایران تاریخ یکشنبه ۱۲ آذر سال ۱۳۹۱ خورشیدی در محل دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران تعیین و اعلام شده‌است.
معلمان در شهرهای تهران، کرج، رباط‌کریم، همدان، ملایر، کرمانشاه، اهواز، ارومیه و نیشابور در مقابل اداره‌های کل آموزش و پرورش تجمع اعتراضی برپا کردند. در کرج شمار نیروهای سرکوبگر بیشتر از معلمان بود و با مقاومت معلمان برای ادامه تجمع، «درگیری پیش آمد و یک معلم مرد نیز بازداشت گردید. هچنین گروهی از معلمان اهواز در اعتراض به رتبه‌بندی معلمان، مسمومیت سریالی دانش‌آموزان و اطلاعیه آموزش و پرورش دربارهٔ برخورد با دانش‌آموزان بدون حجاب، در مقابل اداره کل آموزش و پرورش خوزستان تجمع اعتراضی برپا کردند.
در سبزوار نیز، گزارش‌ها حاکی از آن بود که نیروی انتظامی در اطلاعیه سراسری تمامی اصناف را از ساعت دو بعد از ظهر تعطیل کرد وهمچنین تردد هرگونه موتور سیکلت (مانند تهران) در این شهرستان ممنوع شد و عده‌ای هم که در حال تردد بودند توسط مأموران توقیف گردیدند.
در روز ۱ تیر، محمدعلی شاه طی اطلاعیه‌ای در تهران و سایر شهرها حکومت نظامی اعلام کرد. به موجب این حکم، تجمع در گذرها، میدان‌ها و حتی خانه‌ها ممنوع بود، کسی حق حمل اسلحه نداشت و مأموران امنیتی حق داشتند در صورت نافرمانی مردم از دستورها، به آنها شلیک کنند. به این ترتیب خیابان‌ها خالی شد و مجلس بی‌پشتوانه ماند. شاه در اقدامی دیگر، طی تلگراف به ولایات دیگر کشور، مجلس را غیرقانونی و مخالف مشروطه خواند.
بخش ۳: هر زمانی رئیس‌جمهوری به رئیس موقت سنا و سخنگوی مجلس نمایندگان کتبااعلام کند که توان انجام وظایف محوله را ندارد، و تا هنگامی که اطلاعیه کتبی [دیگری]مبنی بر لغو اطلاعیه پیشین ارسال ارائه نکند، معاون وی به عنوان کفیل وظایف مذکور را عهده‌دار خواهد شد.
در سال ۱۲۸۲ه‍.ش مطابق با ۱۰ شوال ۱۳۲۴ه‍.ق تجار عضو مجلس و خارج از آن، در اطلاعیه‌ای قصد خود را برای تأسیس بانک ملی ایران اعلام کردند و مقرر شد تا زمان تأسیس بانک، مردم پول‌های خود را به چند فرد مشخص شده (از جمله ارباب جمشید) تحویل دهند و رسید دریافت کنند. این امر مقدمهٔ تأسیس بانک ملی ایران بود و پس از چندی ارباب جمشید را به تکاپو برای تأسیس این بانک ایرانی واداشت. بدین ترتیب ارباب جمشید خود از سهام‌داران عمده و از مؤسسان و بنیان‌گذاران بانک ملی ایران محسوب می‌شود.
پنج حزب و سازمان جمهوری‌خواه در روز ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کردند که پس از مدتی همکاری نزدیک و اتخاذ مواضع سیاسی مشترک پیرامون رویدادهای ایران، مناسبات خود را ارتقاء بخشیده و وارد روند ائتلاف شده‌اند. این احزاب در این اطلاعیه که همچنین همچنین حاوی پیوستی با عنوان «دیدگاه های همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ایران پیرامون وضعیت سیاسی کشور و جنبش زن، زندگی، آزادی» بود، از تدوین دیدگاه‌های مشترک خود تحت عنوان «دیدگاه‌های همگامی» و انتشار آن در کنفرانسی مطبوعاتی در اوایل سال ۱۴۰۲ خبر دادند.
مطابق اطلاعیهٔ ایمنی سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا احتمال بروز عوارض نادر اما خطرناکی همچون سکتهٔ مغزی و پارگی دیوارهٔ عروق در بیماران ام‌اس وجود دارد که بیشتر ظرف یک روز از تجویز آلمتوزومب ایجاد می‌شود. همچنین ۵ مورد از خونریزی خودبه‌خودی داخل مغزی نیز در فوریهٔ ۲۰۱۹ گزارش شد.
در آستانهٔ چهلمین روز درگذشت منتظری، بیت او در ۴ بهمن با انتشار اطلاعیه‌ای از برگزاری مراسم چهلم در روز ۹ بهمن در بیت او خبر داد. در ۸ بهمن ۱۳۸۸، بازار نجف آباد به نشانهٔ احترام به منتظری تعطیل شد. در ۹ بهمن مراسم چهلم با حضور گستردهٔ مردم در قم تحت تدابیر امنیتی برگزار شد که در آن جمعی از علمای سرشناس، روحانیون مشهور و فعالان سیاسی نیز حضور داشتند، طی این مراسم بیش از ۴۰ نفر بازداشت شدند.